karekbo Skrevet 9. oktober Forfatter Skrevet 9. oktober med avinstallere meiner trekke ut SATA-kontakten
sedsberg Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober Vanligvis blir SATA prioritert over M2 slik at hvis du har både en SATA-enhet og en M2-SSD tilkoblet samtidig så vil oppstartspartisjonen havne på SATA-enheten og selve Windows-filene på M2-SSDen. Dette har vært et problem med Windows i uminnelige tider. 1
karekbo Skrevet 9. oktober Forfatter Skrevet 9. oktober Hvis eg nå installerer windows på M2-SSD mens SATA-enhetene med OS og Biblioteker med bilder, dokumenter etc er kopla frå, går eg ut frå at eg etterpå kan kople dei til og få tilgang til alle desse filene?
Svein M Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober karekbo skrev (2 timer siden): Hvis eg nå installerer windows på M2-SSD mens SATA-enhetene med OS og Biblioteker med bilder, dokumenter etc er kopla frå, går eg ut frå at eg etterpå kan kople dei til og få tilgang til alle desse filene? Ja, med mindre disken var kryptert.
karekbo Skrevet 9. oktober Forfatter Skrevet 9. oktober Takk Svein M, eg kan då fortrøstningsfullt gå igang med nyinstallasjon av OS. Eit alternativ eg vil prøve er Acronis bootable media. For 10 år sia, då denne PCen blei sett saman, hadde eg for vane å installere Acronis True Image på alle mine PCar, og laga ein oppstartsdisk. Den vil eg grave fram og prøve.
karekbo Skrevet 11. oktober Forfatter Skrevet 11. oktober Eg bestemte meg for ein nyinstallasjon av windows-på M2-SSD. Siste nyinstallasjon var i 2017 etter krasj i samband med windows-oppdatering. Installasjon av Windows har eg sjølsagt gjort mange gonger før, også på nybygde datamaskinar, og det har vore uproblematisk. Ikkje nå. M2-SSD og to SATA-HDD viser i BIOS (SATA koplest ut før Windowsinstallasjon). Overraskinga er at installasjonsprogrammet ikkje finn lagringsmedium og foreslår innlasting av drivar. Eg lastar ned SSD drivar hos Kingston på ein minnepinne. Installasjonsprogrammet finn ingen drivar Manglande installasjon av firmware for CPU? Då eg første gong starta maskina, kom det beskjed om å trykke F5 for å laste inn CPU firmware for at seinare installasjonar skulle gå greit. Eg hadde venta at noe skulle vise på skjermen, men det tok mindre enn et sekund etter F5 før BIOS opna. Skjedde det noe innlasting? Nå ser eg inga anna løysing enn å sette inn dei gamle komponentane, hovedkort, CPU etc, ta ein grundig Backup og prøve på nytt. Hvis ikkje kloke hoder har andre forslag?
KANE2009 Skrevet 11. oktober Skrevet 11. oktober (endret) Med mange av disse diskene må du peke spesifikt mot riktig driver. Når du trykker på Last inn driver/browse, så gå så langt ned i mappa du kan så du er nærmest mulig driveren om det gir mening. Om du kun ber den sjekke hele minnepinnen er min erfaring at Windows ikke finner noe, mens når du peker til den spesifikke folderen driveren ligger i så finner den plutselig en driver 😊 Pass også på at du ikke har lastet ned en 32 bit driver istedenfor en 64 bit. Endret 11. oktober av KANE2009 Leif
KANE2009 Skrevet 11. oktober Skrevet 11. oktober (endret) . Endret 11. oktober av KANE2009 Dobbeltpost
karekbo Skrevet lørdag kl 07:02 Forfatter Skrevet lørdag kl 07:02 Takk for svar KANE2009 På spørsmål om Win10 støtter NVMe SSD får eg svaret: Yes, Windows 10 has built-in support for NVMe drivers. In fact, Windows 10 has supported NVMe since its initial release in 2015. The operating system includes a native NVMe driver that allows it to recognize and communicate with NVMe devices. På Kingston si heimeside står: Note: Kingston SSDs do not require additional drivers to operate. Og på spørsmålet kvifor kan eg ikkje innstallere OS på min nye SSD? -Confirm that the system BIOS recognises your new SSD and if not, visit the motherboard / system manufacturer’s website to see if there is a new BIOS available. -Verify your BIOS settings are configured to accept a new NVMe SSD. -Confirm that your target operating system supports NVMe SSDs (e.g., Windows 8 or later) Her synes jo alt i orden, bortsett frå at eg ikkje heilt skjønner forskjellen på "BIOS ser SSD" og "Stadfest at BIOS innstillingar er konfigurert til å akseptere ein ny NVMe SSD" Konklusjon: ganske forvirrande
Svein M Skrevet lørdag kl 09:17 Skrevet lørdag kl 09:17 (endret) Microsoft har et media creation tool for å lage installasjons USB: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download Dette finnes for både Windows 10 og 11. Det er en fordel om en har en nyest mulig versjon av Windows og ikke noe som er fra et tidligere år. Endret lørdag kl 09:24 av Svein M 1
Svein M Skrevet lørdag kl 09:58 Skrevet lørdag kl 09:58 Om SSD er en NVMe og den står i en M.2 plass som støtter NVMe så skal det være mulig å velge i BIOS at maskinen skal boote fra den disken. Så kan det være for alt jeg vet at installasjonen spør om driver.
karekbo Skrevet lørdag kl 10:13 Forfatter Skrevet lørdag kl 10:13 Takk Svein M, den sida som opnar seg når eg søker https://www.microsoft.com/nb-no/software-download ser annleis ut enn den sida eg oppsøkte ( i går, så det er vel nyaste versjon) for å laste ned windows installasjons USB, men også det starta med nedlasting av media creation tool. Er dette noe anna? Eg får prøve når eg kjem heim, reiser nå frå hytta. Eg får også gå inn i BIOS og sjå om det er noen konfigurasjon eg kan gjere slik at installasjonsprogrammet ser SSDen, og ja det er NVMe på ein M2 plass i eit av dei nyaste ASUS hovedkorta. ....og prøve ein gong til å finne ein drivar, som KANE2009 seier, sjøl om eg ikkje fant noen drivar da eg var på nettsida, tvert imot eit NB i utheva skrift at drivar ikkje trengst
Svein M Skrevet lørdag kl 10:19 Skrevet lørdag kl 10:19 karekbo skrev (2 minutter siden): Takk Svein M, den sida som opnar seg når eg søker https://www.microsoft.com/nb-no/software-download ser annleis ut enn den sida eg oppsøkte ( i går, så det er vel nyaste versjon) for å laste ned windows installasjons USB, men også det starta med nedlasting av media creation tool. Er dette noe anna? Eg får prøve når eg kjem heim, reiser nå frå hytta. Eg får også gå inn i BIOS og sjå om det er noen konfigurasjon eg kan gjere slik at installasjonsprogrammet ser SSDen, og ja det er NVMe på ein M2 plass i eit av dei nyaste ASUS hovedkorta. ....og prøve ein gong til å finne ein drivar, som KANE2009 seier, sjøl om eg ikkje fant noen drivar da eg var på nettsida, tvert imot eit NB i utheva skrift at drivar ikkje trengst Om du lastet ned og brukte media creation tool så har du sikkert gjort det rett, jeg ville bare forsikre meg om at du ikke brukte en installasjon som var gammel.
KANE2009 Skrevet lørdag kl 11:14 Skrevet lørdag kl 11:14 karekbo skrev (4 timer siden): Takk for svar KANE2009 På spørsmål om Win10 støtter NVMe SSD får eg svaret: Yes, Windows 10 has built-in support for NVMe drivers. In fact, Windows 10 has supported NVMe since its initial release in 2015. The operating system includes a native NVMe driver that allows it to recognize and communicate with NVMe devices. På Kingston si heimeside står: Note: Kingston SSDs do not require additional drivers to operate. Og på spørsmålet kvifor kan eg ikkje innstallere OS på min nye SSD? -Confirm that the system BIOS recognises your new SSD and if not, visit the motherboard / system manufacturer’s website to see if there is a new BIOS available. -Verify your BIOS settings are configured to accept a new NVMe SSD. -Confirm that your target operating system supports NVMe SSDs (e.g., Windows 8 or later) Her synes jo alt i orden, bortsett frå at eg ikkje heilt skjønner forskjellen på "BIOS ser SSD" og "Stadfest at BIOS innstillingar er konfigurert til å akseptere ein ny NVMe SSD" Konklusjon: ganske forvirrande Derfor spør man ikke AI. Snakker av personlig erfaring med flere titalls maskiner og SSD'er som også inkluderer Kingston. Du må, i veldig mange tilfeller, laste inn drivere manuelt. Selvfølgelig, du må også være sikker på at BIOS ser NVME'n, om den ikke gjør det vil aldri OS'et se den, men jeg tror aldri jeg har opplevd at BIOS ikke ser disken.
sedsberg Skrevet lørdag kl 12:00 Skrevet lørdag kl 12:00 (endret) 6 hours ago, karekbo said: Ikkje nå. M2-SSD og to SATA-HDD viser i BIOS (SATA koplest ut før Windowsinstallasjon). Overraskinga er at installasjonsprogrammet ikkje finn lagringsmedium og foreslår innlasting av drivar. Eg lastar ned SSD drivar hos Kingston på ein minnepinne. Installasjonsprogrammet finn ingen drivar Koble vekk SATA-diskene! Tipper Windows klager på drivere til SATA/RAID/VMD-kontrolleren. Som nevt tidligere vil Windows lagre oppstartsfilene på SATA først. Det er ingenting å gjøre med dette utenom å koble de i fra. Edit: Ser nå du har koblet i fra. Men sjekk i BIOS at M2 ikke er satt til VMD eller lignende. Er det W11 du installerer så sjekk også at ting som UEFI og Secure Boot er på i BIOS. Har du MBR-partisjon fra før på disken kan det muligens skape problemer. W11 krever GPT. Endret lørdag kl 12:04 av sedsberg
karekbo Skrevet lørdag kl 13:12 Forfatter Skrevet lørdag kl 13:12 KANE2009 Eg aksepterer at drivar er nødvendig, men korleis kan ein laste inn drivar manuelt utan eit OS? NVM'en visest i BIOS. sedsberg: eg prøver å installere win 10 i første omgang. Korleis finn eg ut om SSD'en er MBR eller GPT?
Svein M Skrevet lørdag kl 14:01 Skrevet lørdag kl 14:01 Installasjonen vil vel partisjonere/formatere SSD disken, så da blir det vel riktig format (GPT).
karekbo Skrevet lørdag kl 19:16 Forfatter Skrevet lørdag kl 19:16 PC'en er pakka ned og eg er på vei heim frå hytta. På ferga fant eg denne YouTube videoen fra Pulsar Tech: How to install Windows on M2 NVMe drive. Utgangspunktet er nettopp det bildet eg ser, med beskjed om at medium til installasjon ikkje finst. Denne videoen virker lovande og eg skal prøve straks eg kjem heim. Kanskje dokk kan sjå videoen og seie kva dokk syns?
sedsberg Skrevet lørdag kl 22:24 Skrevet lørdag kl 22:24 8 hours ago, Svein M said: Installasjonen vil vel partisjonere/formatere SSD disken, så da blir det vel riktig format (GPT). Nå er det en stund siden, men jeg mener å huske at hvis SSD allerede er partisjonert som MBR så må man slette denne før man får lov å opprette nye GPT-partisjoner. Må koble disken til annen PC eller en USB-docking og kjøre Diskpart Clean. I tillegg må alt i BIOS være korrekt. Ikke VMD, Ikke CSM etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå