Salvesen. Skrevet i går, 08:08 Skrevet i går, 08:08 Håper å få peisen på plass neste uke, men usikker på hvilken høyde jeg skal gå for. murer mener 70-75 cm fra underkant. Men usikker på om det blir for lavt? På illustrasjonsbilder ser den ut til å henge høyere uten at jeg har mål. noen med erfaring? legger ved bilder av veggen(den skal være ca midt på) samt noen illustrasjonsbilder
The Avatar Skrevet i går, 09:26 Skrevet i går, 09:26 Det koker mest ned til personleg preferanse. Det som mureren anbefaler vil gi deg brennkammeret omtrent der det havner med ein vanlig peisovn, berre at denne eldstaden er svevande. Eg er tradisjonist og synes det ser rart ut med høg montering. Om det har betydning for deg er ikkje sikkert, men eg vil også minne om at 90% qv tida kjem du ikkje til å fyre, og då er eldstaden berre ein svart klump på veggen. Min logikk er då at den svarte eldstaden godt kan være litt bortgjemt lavt nede. Når su fyrer og har synleg flamme blir eldstaden eit blikkfang uansett kvar det er montert. Det er også eit praktisk spørsmål. Ved montering høgt oppe på veggen så kan det være at du må til med større plate på golvet. Gnistar og i verste fall vedkubber som faller ut av ildstedet vil kunne lande lengre inne på golvet jo høgare oppe eldstaden er. PS. Det er eigentleg litt komisk at produsenten har valgt å manipulere inn nøyaktig samme flamme i begge ilistrasjonsbilda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå