Spillredaksjonen Skrevet 15. september Skrevet 15. september Debatt: Barnespill kan være pengesluk Barnas digitale spill er ikke bare lek og underholdning. De er blitt markedsplasser. Les hele saken på Gamer.no»
Iki Skrevet 15. september Skrevet 15. september Jeg vil påstå at dersom regningen kommer som en overraskelse på foreldrene, så er det foreldrene som har gjort en feil. Hvem er det som gir barna tilgang til bankkort slik at dem kan betale i spill uten at foreldrene vet noe om dette?? Selvfølgelig burde ikke spill være designet for å få barn til å føle noe kjøpepress, men jeg mener foreldre burde sette seg bedre inn i hva barna holder på med, ikke bare legge skylden over på spillene. 2
The Avatar Skrevet 15. september Skrevet 15. september Det er bra at ein ser nærmare på korleis slike spel og tenester blir markedsført ovanfor barn, men etter mitt syn er det ikkje markedsføringa som er problemet. Problemet er sjølve prosessen for å gjennomføre mikrotransaksjonar. Dei aller fleste (kanskje alle?) transaksjonane er basert på at barnet bruker mobil/nettbrett der foreldra har lagt inn betalingskort og der kjøp kan settast på kortet utan å måtte oppgi passord. I dei fleste bankar så må barnet være 13 år for å få bankkort, og foreldra må i tillegg sette opp BankID for ungdom for at ungdommen skal kunne bekrefte gjennomføringa av nettkjøp. Barn kan som kjent ikkje stifte gjeld, så personleg så meiner eg at det hadde vært betre å innført ordningar som gjer det vanskelegare å kreve inn betalinga med mindre ein kan vise til at kjøpet er utført av ein myndig person, eventuelt av eit barn/ungdom med godkjenning av foresatte. Eg meiner at Google og Apple burde ha krav om at når ein registrerer debet eller kredittkort til ein konto så skal standardinnstillinga være at betalingsbekreftinga er påslått, helst med biometri der det er tilgjengeleg. Det å slå av PIN, passord eller biometrisk bekreftelse på gjennomføring av kjøp burde være eit aktivt valg, og ikkje berre ei muligheit for dei foreldrene som er framtenkte nok til å finne denne innstillinga. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå