Henrik.H Skrevet onsdag kl 02:54 Skrevet onsdag kl 02:54 Hei! Jeg har sett et spørsmål i diverse bil-forum som til stadighet dukker opp, og som skaper en del forvirring og uenigheter hver eneste gang. Eksempel; Bilen er 4 år gammel, og har 5 års garanti fra leveringsdato. En del på bilen feiler. Forhandler erkjenner at reparasjonen faller inn under garantien, og utbedrer denne kostnadsfritt for kjøperen. Den samme delen feiler 2 år senere, men denne gangen er bilen 6 år og utenfor garanti. Forhandler opplyser om at kostnaden for ny reparasjon faller på kunden, da garantiperioden er ute. Det blir samtidig opplyst fra forhandler at kunden heller ikke kan reklamere, da delen som ble utbedret for 2 år siden var kostnadsfri for kunden, og er da heller ikke beskyttet av noen reklamasjonsrett. Kunden mener dette er feil - og at at 5 års reklamasjonsrett gjelder uavhengig av at første reparasjon ble utført som en garanti-jobb. Vi forutsetter i eksempelet at delen det er snakk om er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Hvem har rett?
Gavekort Skrevet onsdag kl 15:13 Skrevet onsdag kl 15:13 Garanti kan bortfalle, men du har rettigheter gjennom håndverkertjenesteloven som gjør at du kan reklamere på en reparasjon dersom den ikke er tilstrekkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå