Gå til innhold

Boligmarkedet nå

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (18 timer siden):

At et selskap selger til et annet selskap er vel ikke noe å tenke over. Same shit different wrapping..?

Det er vel når selskaper støvesuger markedet fremfor privatpersoner at det blir ille.
Så langt siste halvannet år har det stikk motsatte skjedd, de store utleiefirmaene (Heimstaden m.fl.) har solgt
unna som bare F. Heimstaden alene har solgt unna for 15mrd stod det nå nylig.

Så litt usikker på hva du mener kommer til å skje og hvorfor?

Alt etter hvordan selskap man selger til eller hvem/hva som kjøper.

Tiden vil vise om det har noen effekt eller ikke.  Sist de holdt på med sitt stille samarbeid økte leieprisene i gitte områder de holdt på med 2x på under 6 mnd. 

Det at heimstaden selger 3% av porteføljen ( i følge en eiendomsforvalter jeg kjenner som jobber der ) er kun fordi de venter på en liten dipp i markedet og samtidig også rettet mot et større oppkjøp i Oslo av de tomme enhetene som samler støv- som blir muliggjort dersom det blir litt endringer i politikken etter valget.    

Er vel ikke uten grunn at heimstaden har brukt noen titalls Mnok på lobbyvirksomhet den siste tiden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
LD93 skrev (1 time siden):

Alt etter hvordan selskap man selger til eller hvem/hva som kjøper.

Tiden vil vise om det har noen effekt eller ikke.  Sist de holdt på med sitt stille samarbeid økte leieprisene i gitte områder de holdt på med 2x på under 6 mnd. 

Det at heimstaden selger 3% av porteføljen ( i følge en eiendomsforvalter jeg kjenner som jobber der ) er kun fordi de venter på en liten dipp i markedet og samtidig også rettet mot et større oppkjøp i Oslo av de tomme enhetene som samler støv- som blir muliggjort dersom det blir litt endringer i politikken etter valget.    

Er vel ikke uten grunn at heimstaden har brukt noen titalls Mnok på lobbyvirksomhet den siste tiden. 

Hvem er "de" som samarbeidet og når/hvor økte leiepriser med 2x på under 6 mnd?

Heimstaden var nødt til å selge grunnet høy belåningsgrad og krav fra finans for å ikke droppe rating og få betraktelig dårligere lånvilkår samt missligholde avtaler.

Angående tomme enheter i Oslo som samler støv vet jeg ikke hva du sikter til.

Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

Hvem er "de" som samarbeidet og når/hvor økte leiepriser med 2x på under 6 mnd?

Heimstaden var nødt til å selge grunnet høy belåningsgrad og krav fra finans for å ikke droppe rating og få betraktelig dårligere lånvilkår samt missligholde avtaler.

Angående tomme enheter i Oslo som samler støv vet jeg ikke hva du sikter til.

• Tomme enheter - Les offentlige rapporter fra Oslo Kommune / Boligbygg Oslo KF
  • Navn på "de" forblir ved å kalle det "de" her på forumet. Dog tidsrommet det er snakk om er ila 2017, området er sør for Oslo ( Ca 150 utleieenheter berørt ) 
  • Heimstaden sier det de trenger å si. Det er ikke ulovlig det de holder på med, en kan vel kalle det lite solidarisk dersom de får gjennomført langtidsplanen som er å tjene enda mer penger på de som har minst, ligger ikke noe mer bak.

personlig har jeg ikke noe i mot det alle utleiekongene i Norge gjør gitt lovverket vi har i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...