Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Proklama etter å mottatt bo til skifte

Nedward

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har overtatt et dødsbo til skifte og er solidarisk ansvarlig for gjelden. 

Har skaffet meg relativt god oversikt ved hjelp av gjeldsregisteret og kontakt med banken. Men jeg sliter med to kreditorer, som bruker eviglang tid på å besvare e-post. Den ene er også svært tidkrevende å ringe til. 

Spørsmålet er som følgende: Kan jeg få utstedt proklama, og dersom disse kreditorerne ikke gir seg til kjenne, bortfaller kravene? 

Hensikten er todelt, å faktisk få en oversikt. Den andre er å få bort disse kravene og sperre for nye krav fra ukjente kreditorer.

Det hører med at den ene kreditoren sendte meg et krav dagen etter at skifteattesten ble utstedt.

Endret av Nedward
  • Nedward endret tittelen til Proklama etter å mottatt bo til skifte
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er jo å få det utstedt før man tar på seg ansvaret for boets gjeld, men jeg ser ikke noe hinder for å gjøre det i ettertid, av de grunnene du påpeker. Om den kreditoren som sendte krav til deg dagen etter kommer til å glemme/unnlate å melde kravet på den formelt riktige måten, har jeg derimot ikke særlig stor tro på. Og om vedkommende allerede har sendt et oppdatert krav til deg -som representant for dødsboet-, så har han jo allerede meldt fra om kravet på riktig måte.

Nye/ukjente kreditorer vil det nok hjelpe mot, dvs, du vil få oversikt (med visse unntak, se under) innen fristen, i motsetning til det som i teorien ellers ville gjelde, altså den generelle foreldelsesfristen for pengekrav.

Men merk deg også det som står her, om at det ikke gjelder overfor utenlandske kreditorer. (Du sier ikke noe om nasjonaliten til disse kreditorene som er vanskelig å kommunisere med...)

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/skjema/#proklama

Skjemaet i seg selv er jo rørende enkelt, og det er ikke noe spørsmål om boet allerede er overtatt eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Etter at skiftet er overtatt må proklama utstedes av arvingen(e) selv, ikke domstolen. Se arveloven § 121 jf. § 93. Så skjemaet Inge linker til er ikke tilstrekkelig, du må selv utferdige og besørge kunngjort proklamaet. 

• Liker 4
Skrevet
Inge Rognmo skrev (På 11.8.2025 den 14.36):

Det vanlige er jo å få det utstedt før man tar på seg ansvaret for boets gjeld, men jeg ser ikke noe hinder for å gjøre det i ettertid, av de grunnene du påpeker. Om den kreditoren som sendte krav til deg dagen etter kommer til å glemme/unnlate å melde kravet på den formelt riktige måten, har jeg derimot ikke særlig stor tro på. Og om vedkommende allerede har sendt et oppdatert krav til deg -som representant for dødsboet-, så har han jo allerede meldt fra om kravet på riktig måte.

Nye/ukjente kreditorer vil det nok hjelpe mot, dvs, du vil få oversikt (med visse unntak, se under) innen fristen, i motsetning til det som i teorien ellers ville gjelde, altså den generelle foreldelsesfristen for pengekrav.

Men merk deg også det som står her, om at det ikke gjelder overfor utenlandske kreditorer. (Du sier ikke noe om nasjonaliten til disse kreditorene som er vanskelig å kommunisere med...)

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/skjema/#proklama

Skjemaet i seg selv er jo rørende enkelt, og det er ikke noe spørsmål om boet allerede er overtatt eller ikke.

Selvsagt burde jeg ha gjort det før. Problemet med å gjøre ting for første gang er dog at feil begås. 

Den ene kreditoren hadde ikke sendt noe krav, så jeg har naturligvis heller ikke vedkjent meg noe. Men nå har jeg fått det. Så da er jo det i orden. Det viktigste for meg er uansett at jeg får satt en strek for hele oppgjøret. Utfra det @Herr Brun skriver så virker det relativt greit å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...