Gå til innhold

Viljas ubrukte spillsamling er verdt over 200 000 kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kajac skrev (22 timer siden):

Kan man egentlig si at en virtuell spillsamling er verd noe? Jeg forstår at det er brukt ekte penger på spillene, men for at de skal ha en verdi må de også kunne selges videre. 

Så slik jeg ser det har hun brukt over 200 000 på spill som enda ikke er blitt startet. Men samlingen er i praksis ikke verd et øre.

Det er helt rett.
Verdien på disse er ikke realverdier, kun et mål på hva som etterspørres i dag. Neste år er verdien høyst sannsynlig kr 0,-

Trådens hovedperson må gjerne søle bort masse penger på leketøy som blir kastet når de har gått av moten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Det er helt rett.
Verdien på disse er ikke realverdier, kun et mål på hva som etterspørres i dag. Neste år er verdien høyst sannsynlig kr 0,-

Trådens hovedperson må gjerne søle bort masse penger på leketøy som blir kastet når de har gått av moten.

Dét er absolutt en måte å se på det. En annen måte er å se hva jeg faktisk har brukt og sammenligne med underholdningsverdien jeg har fått ut av det. Rundt 120kr i måneden i 12 år for mesteparten av spillene utgjør en pris på rundt 17280, derav har jeg spilt og underholdt meg med rundt 500 av de. Det utgjør en pris på rundt 35kr per spill. Synes ikke det er så dyrt for så mange timer underholdning jeg har fått ut av pengene mine om jeg sammenligner det med noe som å dra på kino

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kontoen og spela har ein verdi for eigaren av kontoen, sjølv om dei ikkje kan selgast vidare, men skal ein setje noko verdi på det så ville eg i alle fall brukt tilbodsprisar. Med så mange spel er det sjølvsagt mest eldre spel, så verdien om ein skulle kjøpt dei i dag (over eit halvt år for å kjøpe på tilbod) er kanskje 70% av fullpris sidan dei fleste spel på eit tidspunkt når ein tilbodspris på 50-90% av fullpris.

Det er ikkje lov iht. Steam sin TOS å overføre spel eller konto til nokon andre, men dei sjekker heller ikkje identitet, så ein kan gje nokon andre tilgang til kontoen og i praksis overføre den. Er den verdilaus om ein bekjent eller eit familiemedlem får tilgang til eit enormt spelbibliotek?

• Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (21 minutter siden):

Kontoen og spela har ein verdi for eigaren av kontoen, sjølv om dei ikkje kan selgast vidare, men skal ein setje noko verdi på det så ville eg i alle fall brukt tilbodsprisar. Med så mange spel er det sjølvsagt mest eldre spel, så verdien om ein skulle kjøpt dei i dag (over eit halvt år for å kjøpe på tilbod) er kanskje 70% av fullpris sidan dei fleste spel på eit tidspunkt når ein tilbodspris på 50-90% av fullpris.

Det er ikkje lov iht. Steam sin TOS å overføre spel eller konto til nokon andre, men dei sjekker heller ikkje identitet, så ein kan gje nokon andre tilgang til kontoen og i praksis overføre den. Er den verdilaus om ein bekjent eller eit familiemedlem får tilgang til eit enormt spelbibliotek?

Jeg er usikker på hvordan beløpet beregnes, men ifølge SteamDB får jeg disse tallene;

73476kr om spillene (som fortsatt kan kjøpes) kjøpes inn til laveste historiske pris, eller 275328kr for dagens innkjøpspris.image.png.ac3ae3ebcb4f74c267a9ad42cbe544cd.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
External Funds Used er bare hvis du har brukt kortet direkte på Steam, personlig har jeg bare noen få tusen der.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AFAK skrev (7 minutter siden):

External Funds Used er bare hvis du har brukt kortet direkte på Steam, personlig har jeg bare noen få tusen der.

Skjønner! Da er det utenom pengene brukt på de aller fleste spillene i samlingen min. Takk for innsikten! ❤️

Skrevet
On 8/5/2025 at 11:28 AM, Kajac said:

Kan man egentlig si at en virtuell spillsamling er verd noe? Jeg forstår at det er brukt ekte penger på spillene, men for at de skal ha en verdi må de også kunne selges videre. 

Så slik jeg ser det har hun brukt over 200 000 på spill som enda ikke er blitt startet. Men samlingen er i praksis ikke verd et øre.

Eg tykkjer du har eit godt poeng her. Men har ein spel til 200 000 kan ein nok selge kontoen og få noko att, sjølv om det er ein brøkdel berre.

Skrevet (endret)
On 8/6/2025 at 1:23 PM, Zeph said:

Steam har òg eit bygt inn system for å dele spel.

Endret av 0ter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...