Gå til innhold

Sjefen ringer, er sykemeldt

Gjest 5ce58...35d

Anbefalte innlegg

Skrevet
rozon skrev (56 minutter siden):

Legger man i tillegg til en dråpe motvilje så er det ikke måte på hvor vanskelig ting kan være.

Forsto det første gangen, ja…

Videoannonse
Annonse
Skrevet
John-B skrev (2 timer siden):

Ved 100% sykmelding har legen sagt at arbeidstaker ikke skal jobbe overhode, så da har ikke arbeidsgiver noe å tilrettelegge for

Jo! Sykemelding er som sagt ikke noen blnakofullmakt. Om det er mulig å jobbe med tilrettelegging skal man det.

Skrevet
16 hours ago, John-B said:

Skjønner ikke hva du mener her. Dersom det er gradert sykmelding, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge, uavhengig av lengde/grad, og den ansatte kan fint arbeide mer enn sykmeldingsgraden tilsier.

Det er vanlig at man sykemeldes fra stillingen man står i. Eksempelvis en snekker brekker en fot, og ikke lengre kan utføre jobben den er ansatt til. Dersom arbeidsgiver gjør tilrettelegging innenfor det som er mulig i forhold til aml § 4-6, vil det sannsynligvis være mulig for arbeidstaker å utføre noe arbeid.

Derfor er kravet at arbeidsgiver undersøker mulighetene for tilrettelegging, og den ansatte plikter å gi opplysninger om egen arbeidsuførhet. Selv om uføregraden sier 100%.

Skrevet
Gjest 5ce58...35d skrev (På 4.8.2025 den 14.28):

Var forrige uke på sykesamtale med min leder. Som er greit nok. Jeg var ærlig å sa at noe av årsaken at jeg er sykemeldt er jobben. Min leder forstod det, ifølge lederen selv.

I dag så ringer lederen meg, hei kan du friskmelde deg og komme på jobb. Sa at jeg ikke kunne det. Virket som lederen ble litt irritert. Spørsmålet mitt er, har dem lov til å ringe å spørre om man kan friskmelde seg? Virker bare som dem ikke tar hensyn.

Anonymous poster hash: 5ce58...35d

I min verden er det kun legen som skal starte eller avslutte en sykemelding etter konsultasjon med pasienten…..

Gjest 46485...892
Skrevet
Gavekort skrev (På 5.8.2025 den 10.20):

Det er helt innafor for arbeidsgiver å bestride en sykemeldt ansatt om man f.eks. mener at man kan tilrettelegge arbeidsplassen. Dette blir en vurdering som tas sammen med sykemelder (lege) og NAV gjennom dialogmøter.

Og det er nettopp på grunn av dette at man aldri må si til arbeidsgiver hvorfor man er syk. Leste at det er kommet på moten å bestride sykemelding nå så jeg skjønner ikke folk som deler diagnose med arbeidsgiver. 

Si for eksempel at arbeidsgiver ser deg på butikken, shopping, treningsstudio eller whatever når du er syk. Mange med psykisk sykdom som har godt av en tur på treningsstudio, men kanskje sjefen ikke er enig og sender inn en bestridelse som forhindrer deg fra å få utbetaling i månedsvis mens nav behandler søknaden fra arbeidsgiver, kanskje etter måneder så sier Nav seg enig med deg, men så klager sjefen til ankenemnda for sykepengesaker. Så har du plutselig ventet over 1 år på sykepengene dine mens klagesaken venter på å bli behandlet. I mellomtiden må du selge eiendeler og få sosialhjelp som lån, siden nav sosial vurderer at du vil ha inntektsevne i fremtiden. Da sitter du med skjegget i postkassen. 
Men hvis du ikke sier diagnosen kan du potensielt ha hva som helst. Kanskje du er på treningsstudio for opptrening av en beinskade eller whatever. 

You have the right to remain silent on diagnose lol. 

Anonymous poster hash: 46485...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...