Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan legge gulv over krypkjeller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel hytte/hus som har gått i arv (jeg er en av eierne) der de tidligere eierne begynte på en utvidelse for 20 år siden. I forbindelse med utvidelsen skulle de etter planen bygge et ekstra rom som de aldri ble ferdige med. Jeg har lyst å få snekret inn noen dragere og legge gulvplater oppå og ellers isolere og innrede rommet. Planen er at det rommet skal inneholde en VVB, vaskemaskin, fryseboks og tørkeutstyr til sko og slik. Jeg ser ikke for meg å bygge et våtrom, men jeg utelukker det ikke.

Så er jeg selvfølgelig på det store aberet med hele greia, og som sannsynligvis er grunnen til at det aldri har blitt gjort noe her.

Før utvidelsen skjedde var det en steinsatt dreneringsrenne som krysser dette rommet diagonalt. Den tok/tar en del av vannmassene fra bergsiden ved siden av huset + det som kommer fra taket. Jeg har planer om prøve å få drenert bedre på utstiden, men jeg kommer aldri til å klare å få det helt tørt (huset står rett ved siden av et berg som da må sprenges bort).

Vil det være mulig å legge plast over grunnen, singel/grus oppå plasten og bygge gulv over der igjen? Jeg ser for meg at dragerne skrus fast på hver side av rommet. Den ene siden er grunnmuren høyere enn den andre så det vil se noe snodig ut.

Lufting har jeg tenkt på i form av egne ventiler under gulvet og en rist i gulvet. Isolasjon så jeg for meg å kanskje få lagt isopor under dragerne, men her vet jeg ikke hva som er mest fornuftig.

Jeg tar imot gode innspill med takk!

20250719_151200.jpg

20250719_151202.jpg

20250719_151214.jpg

20250719_151154.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres veldig skummelt ut å lukke inne noe som ikke er helt vanntett fra utsiden.

Sprenging for drenering høres ikke ut som noen god idé. Hva med saging? Stor sirkelsag på skinner så sager du to dype spor langs husveggen og bruker trollkraft-kopi til å knekke løs den steins-skiva som ligger mellom sporene. Så legger du drenering der. Løsningen i overgangen husvegg mot stein kommer an på mye, men f.eks grunnmursplater + fugemasse kan være én mulighet.

På innsiden må du få bygget en drager du kan feste gulvbjelkene i på den siden der det mangler eller er i feil høyde. Uten å ha regnet på det tipper jeg 2x6" er nok. Planlegg alle lagene i gulvet og regn ut riktig høyde å montere gulvbjelkene på. Bruk laser. Så er det selve gulvet og derfra og ut tipper jeg du er ganske selvhjulpen.

Når det kommer til våtrom så sjekk opp kravene til hvor det må være våtrom. Jeg er litt usikker men tror både vvb og vaskemaskin utløser krav om våtrom etter tek17, så trikset er vel å ikke bygge etter tek17. Tek17 har ikke tilbakevirkende kraft så det kan gjøres lovlig.

HVIS du har avløpsrør i nærheten sånn at du får bygget gulvsluk så ville jeg gjort det uavhengig av om resten av rommet blir våtromstandard. Det er viktig for både for vvb og vaskemaskin, samt sparer deg for å rive opp gulvet senere i tilfelle du skulle oppgradere til våtromstandard likevel.

Hold motet oppe ved å ikke gape over for mye på en gang. Ta en ting av gangen, nyt synet og klapp seg selv på skuldra for hvert trinn. Ikke vær fremmed for å leie inn håndtverker til trinn du ikke vil ta selv, men husk at trinnvist og motet oppe som regel fører til den høyeste DIY-prosenten og de laveste totalkostnadene.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Bare hyggelig :)

En ting til. Mange har en magefølelse for at ordet våtromsstandard og hundretusner av kroner er synonymer. Det trenger ikke være i nærheten så galt. Hundretusner gjelder hvis ymse håndtverkere må inn bygger opp rommet helt fra A til Å. Men våtromstandard betyr egentlig bare ubrutt membran. Du kan gjøre mye selv (bygge gulv og vegger) før du slipper til en med våtromssertifikat for å legge membran (noen få timers arbeid). Deretter gjør egentlig bare rørleggeren det rørleggeren uansett må gjøre uansett standard. Og ditto med elektrikeren. Satt på spissen kan differansen mellom ikke våtromsstandard og våtromstandard i teorien komme under 10 000 kr så lenge du etterlater minimalt med arbeid til snekkeren som skal sikre at det blir våtromsstandard.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...