Gå til innhold

Forskjellsbehandling i arbeidstøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som håndverker i Oslo og har tenkt mye på noe i det siste. Jeg lurer rett og slett på om det er flere enn meg som har merket at man får mer oppmerksomhet når man går i arbeidstøy, og da snakker jeg ikke bare om den hyggelige typen.

Når jeg går i vanlige klær, skjer det sjelden noe. Folk går forbi, og jeg får være i fred. Men når jeg går i arbeidstøy, blir jeg plutselig mer "tilgjengelig" for folk. Turister spør om veien, eldre slår av en prat, og andre håndverkere nikker eller hilser. Det er egentlig ganske fint.

Men så har du den andre siden. Jeg og flere jeg jobber med har merket at vi oftere blir oppsøkt av folk vi helst skulle sluppet å ha kontakt med. Ungdomsgjenger, rusmiljøer og enkelte som åpenbart er ute etter å provosere eller teste grenser. Det kan være folk som slår i bilrutene, snakker frekt, oppfører seg truende og provoserende. Dette skjer aldri når jeg går i vanlige klær.

Jeg føler meg ikke direkte redd, men det er klart det er ubehagelig. Man står mer åpent, og det virker som om arbeidstøyet gjør oss til et slags mål. Kanskje vi virker autoritære, kanskje vi bare er synlige og alene, eller kanskje noen rett og slett vil ha en reaksjon.

Poenget mitt er ikke å svartmale, men å stille spørsmålet. Er det andre håndverkere som kjenner seg igjen i dette? Har dere merket at dere får mer uønsket oppmerksomhet på grunn av arbeidsantrekket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De positive sidene har jeg faktisk opplevd. Jeg pleier ikke bruke de klassiske snekkerbuksene, kjører dongeri og flanellskjorte evt den der Tracker-genseren alle har.

Jeg synes hvertfall det er lettere å bortvise folk fra arbeidsområde i slitne arbeidsklær enn i "sivil" bekledning. Og ja, jeg har prøvd begge deler, i liknende situasjoner + "på seg selv kjenner man andre". Velkledd kontor-fjes utstråler 0 autoritet :D

Skrevet (endret)

Minnet meg om denne sketchen, den viser bare fordelene, men helt sikker på at de kunne laget en tilsvarende med ulemper, feks hvis du tilfeldigvis står med gul vest på stasjonen når alle togene er innstilt. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...