Gå til innhold

Plutselig reduksjon i hastighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har 4 ASUS routere i huset som mesh via deres eget aimesh.

Alle routerene står kablet via switch og hovedrouter som står på loft med kabler trukket til div rom.

Plutselig har routeren i leiligheten fått kraftig redusert hastighet, har 500/500 linje men sitter jeg rett vedsiden av routeren får jeg kun 50-80 ned.

Sjekket i appen at telefonen er koblet til den routeren og på 5ghz.

Har i tilegg forsøkt å bytte om på routerene og får samme resultat. Har satt den opp uten kabel og får da rundt 350 ned..

Går jeg ned trappen så telefonen kobler seg på hovedrouter eller stue så får jeg rundt 500.

Skjønner ingenting utenom at det kan være switchen som sprer nett til kabeluttaket i veggen, men syns det er veldig rart.

Noen som har noen innspill ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du logger inn på hovedruter, er AI mesh forbindelsene dine grønne eller gule?
Har du prøvd optimize-knappen i AI mesh menyen? Restartet alle enhetene en gang (inkludert switch)?
Er stedet med dårligere hastighet utsatt for mer WIFI-støy fra naboer?

Kan være lurt å teste hastighetene med kabel på alle aksesspunkt som du har problemer med, så det vet om det er WIFI eller forbindelsen mellom AI-enhetene.

Du har ikke låst telefonen til en spesifikk router slik at du kobler deg til denne selv om du har bedre signaler mot en annen?

Skrevet

Alle er kablet så grønn.

Er kun mulig å optimize når de er over WiFi ikke kabel.

Har tatt strømmen på alt, og satt opp hele mesh nettverket på nytt.

Ja sjekker alltid at jeg er koblet til den routeren som jeg sliter med.

Men ja kunne sjekket om det er kabel eller koblingen som er noe gale med

Skrevet

Hva slags hastighet får du hvis du tar med deg en av ‘problemruterne’ og kobler den direkte i hovedruteren, og så i switchen som står der? Test også med ulike porter på switch og rutere.

Skrevet

Sikkert lurt å teste hastigheten kablet for å eliminere trådløst støy. Test med kabel rett i hver enkelt router og med kabelen som går inn inn i hver enkelt router for å finne ut om det er router eller kabel det er noe feil med.

Skrevet

Ja kan virke som det faktisk er kabelen som går fra switch 1  på loft videre til switch 2 som igjen sprer videre til div vegguttak 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...