Gå til innhold

Norge trenger et politisk parti som tar fornuftige og fordomsfrie og mindre naive grep om sentrale spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet
mronym skrev (3 timer siden):

Mange i Norge er av meningen at vellykket integrering betyr at jeg og andre innvandrere gir avkall på hele kultur og historien vår, samtidig som nordmenn får holde på sitt.

Hvor mange det er vet jeg ikke, men noen er det absolutt. For min del ønsker jeg ikke at innvandrere gir avkall på verken deres kultur eller historie, men jeg forventer at de tilpasser seg hvordan det er forventet å oppføre seg i offentligheten her i Norge - på samme måte som det er helt naturlig for meg å tilpasse meg dette i land jeg besøker.

Sitat

Jeg tenker at integrering skal ikke bli assimilering, jeg skal ikke trenge å skjule hvem jeg er og hvor jeg kommer fra. 

Du skal absolutt ikke trenge det, nei.

Sitat

Klart skal man forholde seg til de samme lovene, men det må være lik og rettferdig behandling av alle.

Ja, det bør absolutt være rettferdig behandling av alle. 

Sitat

Og ja, det kan bety at noen foretrekker å hilse på en annen måte

Hvis to personer foretrekker å hilse på helt forskjellig måte, er det nødvendigvis den ene som ikke får viljen sin. Og da synes jeg utgangspunktet bør være å følge skikken i landet du er i. Så kan man selvsagt vurdere hvor viktig det er for de to, og den det er minst viktig for kan lettere gi seg - men hvis noe foretrekker å hilse på en annen måte enn det 95% av menneskene i Norge gjør, hvorfor skal alle de andre rette seg etter dette?

Sitat

eller at det bør i større grad være mulig å velge mellom forskjellige måltider på kantina osv. osv. 

Ja, man bør forsøke å være fleksibel, men slike ting har ofte en kostnad, både i arbeidstid og penger. Det er ikke gitt at tilbudet skal bli like godt for de som ønsker unntak, selv om man selvsagt bør forsøke å legge til rette for det.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, mronym said:

Mange i Norge er av meningen at vellykket integrering betyr at jeg og andre innvandrere gir avkall på hele kultur og historien vår, samtidig som nordmenn får holde på sitt.

Det er ingen som krever at dere gir avkall på hele deres kultur og historie, men selvsagt skal Nordmenn få være som de er når de bor her.

Jeg tenker at integrering skal ikke bli assimilering, jeg skal ikke trenge å skjule hvem jeg er og hvor jeg kommer fra. 

Klart skal man forholde seg til de samme lovene, men det må være lik og rettferdig behandling av alle.

Det er ingen tegn til assimilering i Norge, men ja når du bosetter deg i ett annet land må du forholde deg til lover og regler som gjelder der. Du må lære deg språket og du må forholde deg til vanlige normer for folkeskikk og høflighet.

Og ja, det kan bety at noen foretrekker å hilse på en annen måte, eller at det bør i større grad være mulig å velge mellom forskjellige måltider på kantina osv. osv. 

Å dra til et annet land betyr at man må forholde seg til hva som anses som normal høflighet. Håndtrykk er et sentralt og viktig tegn på høflighet i hele den vestlige verden, og store deler av resten av verden. Det er viktig i alle sosiale settinger og i arbeidslivet. Kan du ikke forholde deg til så enkle ting har du et problem med hvordan du behandler andre mennesker.

Måltider i kantina er nok mer et spørsmål om økonomi. Man kan ikke tilby alt som alle kunne tenke seg, men alle steder kan du ta med egen mat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...