Kia Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Stekeovnen min er ødelagt. Jeg må kjøpe ny. Den er innebygget i kjøkkeninnredning, men ikke sammenkoblet med platetopp. Finner ikke ut om jeg kan kjøpe de med støbsel? Skal det være slik at jeg må ha elektriker for å bytte den?
to-vid Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Tatt den ut og sjekket? Er vel vanlig de er koblet i en stikkontakt inne i innredningen. 1 1
AndersT2 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Normalt 4 skruer i fronten bak døren, 2 på hver side. Eventuelt noen klips. Normalt så bør stikkontakt sitter i skap på en av sidene. Sitter stikkontakten bak, og ovnen er skrudd fast, så er det faktisk ikke lovlig installasjon, selv om de fleste gjør det slik). Er kabelen koblet i boks så er det egentlig krav til at elektriker gjør jobben. Det kan hende den har pluggbar kabel på selve ovnen, og finner du da en med samme, så bare gjenbruk kabelen. Hvis du må ha inn elektriker, så få dem til å bytte til stikk hvis den nye har støpsel, så slipper du kosten i fremtiden.
toralfb Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) Kia skrev (1 time siden): Stekeovnen min er ødelagt. Jeg må kjøpe ny. Den er innebygget i kjøkkeninnredning, men ikke sammenkoblet med platetopp. Finner ikke ut om jeg kan kjøpe de med støbsel? Skal det være slik at jeg må ha elektriker for å bytte den? Ofte er koke / platetopp med "komfyr" kontakt, omtalt som "teknisk kontakt". Den har tre "pinner" på rekke. (CEE, eller industri stikk er rund til sammenligning.) Stekeovn leveres gjerne med "vanlig" kontakt, schuko kontakt. En komfyr, med platetopp og komfyr i en enhet har "komfyr" kontakt. Pga. "komfyr" kontakt bare benyttes i Norge kommer ofte koketopp uten kabelen montert. Ifølge regelverket kan en selv montere støpsel opp til 25A. En må sørge for riktig tilkobling av ledninger, slik det ikke oppstår noen skade. Endret 11. juli av toralfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå