MailMan13 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) 7 minutes ago, Hollabaloo said: Denso virker ihvertfall å ligge litt over de andre i pris, men har et inntrykk av at kvaliteten også er god. Alle min kilder, i dette tilfellet CarWizard og TheCarCareNutChannel (sistnevnte ekspert Toyota-mekaniker), mener på det sterkeste at når det gjelder elektroniske deler (som luftmassemåler, coiler etc.), så bør man velge originalt eller OEM som i de fleste tilfeller er Denso, hvis man ønsker å opprettholde en driftsikker Toyota. Angivelig er moderne Toyotaer kresne på elektronikken og liker dårlig "ettermarkeds"-deler. Om det også gjelder tennplugger og vindusviskere (som var de delene der jeg valgte Denso i min tabell) er vel heller tvilsomt. Det gjelder forsåvidt alle merker, ikke spesielt for Denso. Har bilen coiler og plugger av merke x orginalt, så erstatter man med merke x om man vil være sikker på at alt fungerer som det skal. Grei skuring det. Gjør man det, og er heldig og har en BMW eller Audi med Bosch-elektronikk betaler man da under 2/3 av hva man må betale om man har Toyota eller Subaru med Denso-elektornikk. Det sagt kjørte jeg ca 50000km med kina-coiler til 20% av Denso-pris på RAV4'en min før den ble solgt uten problemer. Endret 21 timer siden av MailMan13
Hollabaloo Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) MailMan13 skrev (7 minutter siden): Det gjelder forsåvidt alle merker, ikke spesielt for Denso. Har bilen coiler og plugger av merke x orginalt, så erstatter man med merke x om man vil være sikker på at alt fungerer som det skal. Grei skuring det. Gjør man det, og er heldig og har en BMW eller Audi med Bosch-elektronikk betaler man da under 2/3 av hva man må betale om man har Toyota eller Subaru med Denso-elektornikk. Det sagt kjørte jeg ganske langt med kina-coiler til 20% av Denso-pris på RAV4'en min før den ble solgt uten problemer. Jeg har også en historie på det der. Kjørte en gammel Golf som trengte EGR-ventil. Valgte en del fra Hella i god tro, Hella er et velkjent merke og delen var OE-delenummer-kompatibel. Lang historie kort, den EGR-ventilen fungerte dårlig og ble faktisk bare verre med tiden. Ingen feilmeldinger, men lugging ved lavt gasspådrag og mot slutten så hendte det bilen uten forvarsel ikke lenger gadd å registrere signaler fra gasspedalen. (Jeg forsøkte flere ganger i perioden å kjøre adaptations med VCDS, det hjalp bare marginalt). Kastet Hella-delen på skroten og kjøpte ny. Etter litt research fant jeg ut at Pierburg (Rheinmetall) leverte til VW, så kjøpte deres del som i likhet med Denso for Toyota, var det dyreste ikke-originale alternativet. Etter det var bilen snill som et lam de resterende 1,5 årene jeg eide den. Endret 21 timer siden av Hollabaloo
MailMan13 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) 17 minutes ago, Hollabaloo said: som i likhet med Denso for Toyota, var det dyreste ikke-originale alternativet. Denso er eid av Toytoa-konsernet og leverer orginaldeler til Toyota og Suraru. Denso ER orginal-alternativet til Toyota der det er relevant. Går man på Toyota og kjøper disse delene er det forhåpentligvis det man får, men hvis forhandleren man er hos er et MECA-verksted er det muligens ikke det garantert der heller. "orginaldeler" er et litt bevegelig begrep i blant. På samme måte lager Bosch deler som mange tyske merker bruker orginalt. F.eks elektronikk og tenningskomponenter i nesten alle tyske bilmerker er laget av Bosch. Mulig det var uklart i innlegget du siterte, men poenget mitt var ihvertfall at man slipper billigere for orginamdeler, dvs samme del fra samme produsent som lager dem for fabrikken, om man har en bil som ikke har Denso-deler orginalt. Endret 20 timer siden av MailMan13
Hollabaloo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Neida, jeg skjønte poenget ditt, selv om jeg nok er litt skeptisk til om tallet er så høyt som 50%. I mitt tilfelle så var vel også Pierburg original-alternativet til VW. Back in the day da jeg eide BMW så anså mange Lemförder for å være original-alternativet til BMW på en rekke understellsdeler. Noe elektronikk var fra VDO Siemens, andre ting fra Bosch eller Valeo. Osv... Samtidig så har jeg lest at man ikke alltid skal ta dette for gitt bare på merke, da de store produsentene som Bosch, Brembo etc. ikke bare produserer deler etter kvalitetskravene de mottar fra bilprodusenter, de leverer enkelte reservedeler i en rekke prisklasser. For å ta et eksempel. 18-åringen som har kjøpt nye bremser til boyraceren sin, og kry som en hane forteller til kompisene at det er ekte Brembo bremser, og ikke nok med det, de kostet bare en lite brøkdel av det de originale kostet. Altså, da har man ikke nødvendigvis oppgradert bremsene for å si det sånn. Det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet og Brembo i "økonomiklassen" er langt unna Brembo-bremser man ser originalmontert på dyre premiumbiler. Endret 20 timer siden av Hollabaloo
MailMan13 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Nå er det vel "nesten ingenting" (*) som har Brembo orginalt heller, det er ettermarkeds-deler uansett, så man må vite hva man kjøper. Finnes mye ettermarkdes bremser som er bedre og dårligere enn orginalt. Spesient i kategorien "performance" hvor man kan betale i dyre dommer for M-Sport eller whaterver "orginalt", eller plukke av 1000 forrskjellige bedre og dårligere varianter som har til felles at de koster mindre enn "orginalt". Betyr vel sånn ca 0 med mindre man bør et eller annet sted i nærheten av "ringen". * Ja, jeg vet det er motorsykler og sikkert en og annel bil som kansjke har de orginalt De er unntakene. Endret 19 timer siden av MailMan13
Maskinfører Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Onkel tar alltid service og større reparasjoner i Sverige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå