Gå til innhold

Hjelp til valg av Unifi utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i nytt hus for ett par år siden og har brukt router fra det gamle huset. Jeg har forsøkt å tegne så pedagogisk jeg kan med masse farger for å tegne opp huset og hva jeg trenger. Har inntak av fiber i sikringskapet. rett ovenfor har jeg tenkt å sette opp noen rack for folding, pc og all underholdning. Det blir aircon i "serverromet". Fra serverromet er det trukket trekkrør rundt i hele huset, også til fremtidig hjemmekino. Jeg har satt en X der jeg har muligheter for å ha AP. Det blir ganske sentrert i huset. Jeg har også en leilighet og et uthus jeg vil ha kablet internett til i fremtiden, der er det enkelst med fiber pga lengde og strømførende kabler. På serverrom kan jeg godt ha en 10g switch for å overfør store filer mellom hjemmekino, server og PC.

Så er spørsmålet, hvor gromt utstyr trenger jeg egentlig? Det er ikke vanskelig å bruke mye penger når man først begynner. 

Har brukt unifi AI hos chatgpt til for og få en oversikt over muligheter, men stoler ikke helt på konklusjonene den kommer med. Den mener at jeg bør gå for UCG Fiber og samtidig at u6/u7 lite er gode nok AP for å dekke alle mine behov.image.png.1c97ad1465ad85fe06de7de80bd20d5e.png

Jeg har ikke noe behov for å plugge fiber rett i Unifi, jeg har ikke hatt noen problemer med Altibox på over ti år. Har 500/500 linje, og ser ikke behov for å oppgrader den. Jeg skal på sikt ha kamera koblet opp til Unifi, men ikke nå. Ap i midten av huset får desidert mest trafikk da det dekker alle oppholdsrom. 

Jeg har lurt på en Dream Router eller UCG Max

Jeg har aldri drevet med dette før, så påpek gjerne feil.

Internett.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du først sette opp rack så ville jeg heller sett på en rack-monterbar enhet som f.eks UDM Pro (eller Pro Max om du vil trå til). Selv kjøpte jeg en brukt UDM Pro på Finn til 3800,- og koblet fiberen rett i den. En boks mindre er alltid et pluss i min bok, mindre feilsøking om noe stopper opp.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Skal du først sette opp rack så ville jeg heller sett på en rack-monterbar enhet som f.eks UDM Pro (eller Pro Max om du vil trå til). Selv kjøpte jeg en brukt UDM Pro på Finn til 3800,- og koblet fiberen rett i den. En boks mindre er alltid et pluss i min bok, mindre feilsøking om noe stopper opp.

Hvilken internett leverandør har du. Det er få som tillater andre routere direkte på nettet deres. 

Skrevet
Ribo skrev (10 timer siden):

Hvilken internett leverandør har du. Det er få som tillater andre routere direkte på nettet deres. 

Altibox, via Viken Fiber. Tillate og tillate, jeg spurte ikke akkurat. Tok bare SFP-modulen ut av Zyxel VMG-routeren og monterte den i UDM-Pro. Deretter var det bare å sette opp VLAN 102 på WAN-porten.

• Hjerte 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Altibox, via Viken Fiber. Tillate og tillate, jeg spurte ikke akkurat. Tok bare SFP-modulen ut av Zyxel VMG-routeren og monterte den i UDM-Pro. Deretter var det bare å sette opp VLAN 102 på WAN-porten.

Hmm, det var interessant. Har Altibox jeg også og sliter med at modem må startes på nytt med jevne mellomrom. 

Har du både TV og internett ?

Skrevet
Ribo skrev (5 timer siden):

Hmm, det var interessant. Har Altibox jeg også og sliter med at modem må startes på nytt med jevne mellomrom. 

Har du både TV og internett ?

Nei, lineær-TV tror jeg vi kuttet ut rundt 2016 en gang ;) Men det var vel kun de gamle Altibox-dekoderne som trengte eget VLAN (101) mener jeg å huske? De nye (Model A?) går rett på "vanlig" internett etter hva jeg skjønner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...