Gå til innhold

Windows 10 booter ikke etter oppdatering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en laptop dette skjedde på for over et år siden, og dette var hovedmaskinen min som har ting jeg vil ha tilgang til igjen via et fungerende OS.

Noen råd til å analysere bootprosessen for å finne hvor det tryner og endre det for å få fungerende booting?

Har gjort det OSet isolert kan gjøre selv for å fikse, men har ikke fått prøvd med å boote ny .iso eller USB for å reparere/analysere. Har ikke funnest noe god guide for å komme noe vei foreløpig.

Maskinen har ikke innebygget DVD, men har en USB-versjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testet sikker modus?

Vises detaljert hvordan oppstart skjer da 

Enkleste måten er å kopiere ut data og gjøre en ny installasjon. Da unngår en videre følgefeil.

Skrevet

Reinnstalasjon frister ikke så veldig da jeg mister for mye.

Sikkermodus er testet og ga ikke noe innlysene resultater. Kan prøve på nytt og poste resultatet.

Skrevet (endret)

Om disk ikke er kryptert så kan en kopiere ut filer med verktøy som booter fra USB, f.eks Ubuntu installasjons USB.

For å reparere installasjonen så har Windows 10 installasjon USB noen verktøy (det samme skal vel være på PC om det er mulig å få det opp der). En mulighet er å reparere oppstart. En annen er å reparere men beholde filer. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10ISO

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Bruker ikke kryptering så Linux-trikset kan jeg bruke og vet om, men målet er å klare redde installasjonen siden det er lagt så mye arbeid i å få maskinen slik jeg har den og i tillegg lagt inn så mye software og jobb som kommer til å ta dagesvis å gjøre på nytt.

Pleier som regel å fikse slikt selv, men dette ble i overkant vanskelig. Har lett ganske mye etter løsninger men det er lite å finne.

Det hjelper vel nette at jeg har lagt inn Win10 Decrappifier og legacy Nvidia-drivere for å få 3D til å funke (ser Nvidia har laget støtte nå, men denne pakken var laget privat av community)

Slike ting som modifiserer standard ting har en tendens til å rote til for oppgraderinger, men har som sagt ikke sett noe som hyler ut noe innlysende på hvor jeg skal begynne å grave. Skal prøve litt mer og legge ut clue hvis jeg klarer finner noe.

Edit: Har ganske nettopp lastet ned mediacreator og installert en USB. Det er ikke noe bedre verktøy i denne utover den eldre versjonen på laptopen?

Hvis noen vet om noen 3dje parts verktøy for fikse dette så tips meg gjerne. Har ikke funnet noe nyttig til nå i alle fall.

Maskinen ble levert med Win10 Home men er oppgrader via en softwarepakke fra Microsoft til Pro.

Endret av vidor
Skrevet

For å kopiere ut dataa kan maskinen startes via minnepinnen. Velg språk og tastatur. Trykk shift F10. 

Via kommando linje kan data kopieres ut til USB minnepinne.

Det er også mulig å gjøre en installasjon over den eksisterende installasjon, og beholde data og innstillinger. Men, ingen garanti for det lykkes.

Skrevet

Har heldigvis en ny M.2 SSD så kan klone over original med alt sammen så jeg har full backup.

Har også et image jeg laget av disken noen mnd før update feilet, men vet ikke hvor mye jeg går glipp av der, så er litt ambivalent med å bruke den og rote til ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...