Cascada81 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hva synes vi om 5-prosentsmålet? https://www.nrk.no/urix/natos-5-prosentmal-bekymrer_-_-vil-ikke-bli-brukt-fornuftig-1.17469528 Jeg er helt for styrket forsvar, men er noe som skurrer når styrkingen skal måles i prosent av BNP, eller? Jeg ser en fordel med at skatteparadis som Luxembourg blir hardere rammet (tenkte å ha med Irland og Sveits her, men de sniker seg unna dugnaden, som vanlig). Jeg ser en rekke problematiske sider, og flere spørsmål som må avklares rundt formål. Regner med USA og andre store eksportører av forsvarsmateriell ser litt butikk her, men blind bruk av penger høres jo også ut som at det er duket for økt korrupsjon og sløsing, samt sterkere insentiver for å bruke mer på lønn til personell og mindre til importert materiell. Det er jo også insentiver for å bruke penger på egenprodusert materiell, helt uavhengig av om det er det som gir best forsvarsevne. Og siden landbruksgiganten Norge har erklært at innenlands matproduksjon er beredskap, ja, da inngår vel landbrukssubsidiene inn i 1,5-prosenten som er satt av til beredskap? Det må da være andre måter å gjøre det på, som gir mer bæng for bucks? Spesialiseering innen våpengrener og samproduksjon på tvers av grenser for å få opp volum per enhet og for å få ned prisen per produserte enhet?
Snylter Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Dette kravet kan vel i praksis ikke ha så mye å si uansett.. Ca alt i NTP kan gå innunder den sivile delen, det kan også mye annet som bygging av kraftlinjer og styrket vannforsyning.. Fiberkabel til Svalbard og Jan Mayen går også fint inn der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå