ProphetSe7en Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Dersom en bruker privatbil mer enn 6500 km i året, hva er reglene da? Fører en km som normalt bare at nå må en skatte for km som går over grensen?
toralfb Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni ProphetSe7en skrev (26 minutter siden): Dersom en bruker privatbil mer enn 6500 km i året, hva er reglene da? Fører en km som normalt bare at nå må en skatte for km som går over grensen? Kjenner ikke det er en grense for hvor mange km en kan kjøre? Før 2018 var det en annen sats når en passerte 10 000 km pr år. Se https://www.skatteetaten.no/satser/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/ For 2025 er statens sats for kjøregodtgjørelse i Statens reiseregulativ 5,00 kroner per kilometer. Trekkfri og skattefri kilometergodtgjørelse er 3,50 kr pr km. Differansen på 1,50 kronene må en dermed skatte for. Detaljer og eksempel her: https://www.tripletex.no/fagblogg/skatt/kjoregodtgjorelse-satser-regler/ 1
ProphetSe7en Skrevet 24. juni Forfatter Skrevet 24. juni Mulig jeg har lest feil ett sted eller blander litt da. Takk for hjelpen
HW1 Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni (endret) ProphetSe7en skrev (5 timer siden): Dersom en bruker privatbil mer enn 6500 km i året, hva er reglene da? Fører en km som normalt bare at nå må en skatte for km som går over grensen? Hvis du er ansatt og krever kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver for bruk av privatbil så er det ingen grense på hvor mange kilometer du kan få 3,5 kr skattefritt for. (og hva du får ekstra som skattepliktig inntekt er det kun avtalen mellom deg og arbeidsgiver som begrenser) Hvis du er personlig næringsdrivende som bruker "privatbil" i næringen så kan du maksimalt få fradrag for 6000 km i året, (per bil). (I teorien så skal bilen ved kjøring over 6000 km i året registreres som nærings bil, og alle kostnader skal føres som nærings kostnader, også skal du skatte av privatfordelen, men det fungerer svært dårlig å flytte bil mellom næring og privat i henhold til varierende kjøremønster, så det vanlig er at bilen defineres ved innkjøp enten som privatbil eller som nærings bil, også følges dette til bilen selges igjen.) Endret 24. juni av HW1 1
ProphetSe7en Skrevet 25. juni Forfatter Skrevet 25. juni Der har du det. Jeg har hatt et enkeltpersonforetak de siste 8 årene, og da har jeg hatt den grensen å forholde meg til. Vil det ha noen innvirkning nå som jeg er ansatt og har enkeltpersonsforetak i tillegg? Privatbil brukes kun mot firma jeg er ansatt i, ikke i enkeltpersonforetaket.
toralfb Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni ProphetSe7en skrev (1 time siden): Der har du det. Jeg har hatt et enkeltpersonforetak de siste 8 årene, og da har jeg hatt den grensen å forholde meg til. Vil det ha noen innvirkning nå som jeg er ansatt og har enkeltpersonsforetak i tillegg? Privatbil brukes kun mot firma jeg er ansatt i, ikke i enkeltpersonforetaket. Tolker som det er hvor bruken av bilen faktisk skjer. At det finnes et enkeltpersonforetak har ingen innvirkning så lenge som bilen ikke benyttes i enkeltpersonforetaket. https://blogg.fiken.no/kjoregodtgjorelse-kilometergodtgjorelse-satser/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå