Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om gjenopptagelse av sak (grensetvist) med subsidiært krav om ny sak

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Anta at jeg i et krav om gjenopptagelse av en grensetvist (i samme dokument) inkluderer et *subsidiært krav* om at saken behandles som en ny sak for fastsettelse og utmåling av rettighet i henhold til et tinglyst dokument (er det forresten mulig?). Dette som en "plan b" dersom kravet om gjenopptagelse avvises.

Dersom saken faller på denne "plan b", vil det da fort påløpe seg mye ekstra utgifter og forsinkelser før en får brukt disse rettighetene i praksis? Jeg tenker da spesielt på jakt-rettigheter. Dersom saken faller på dette subsidiære kravet, må det altså først detaljerte/kostbare oppmålinger til før en kan begynne å få nytte av innfrielse av et slikt krav?

Endret av lada1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krav, påstander og påstandsgrunnlag kan være alternative - det vil si at du sier at resultatet for deg blir det samme, og retten kan avgjøre hvilket av dem retten skal bygge på. 

Man kan også ha prinsipale og subsidiære påstander og påstandsgrunnlag. Dette gir uttrykk for en prioritering - du mener at det prinsipale er best for deg og vil helst ha det, mens subsidiære løsninger er hvis du ikke får aksept for førsteprioriteten. 

Hvis du prinsipalt krever gjenåpning og subsidiært anlegger ny sak vil ikke det subsidiære saksanlegget behandles før den prinsipale gjenåpningen er avvist eller forkastet. 

Hvis du ønsker å påberope deg omstridte rettigheter forut for en rettskraftig dom er det reglene om midlertidig forføyning som regulerer dette. Du må da sannsynliggjøre din rett og en sikringsgrunn - i praksis å "avverge en vesentlig skade eller ulempe", tvisteloven § 34-1 første ledd bokstav b. Det er vanskelig å få forføyning i saker som har et rent økonomisk tilsnitt, fordi et erstatningskrav vanligvis vil kunne reparere skaden. 

• Liker 2
Gjest 12f4c...b80
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Et krav om gjenopptagelse må rettes til en jordskifterett som grenser til den jordskifteretten som behandlet saken du vil ha gjenopptatt. En ny sak må rettes til den domstolen hvor eiendommen ligger, en tingrett eller jordskifterett.

Anonymous poster hash: 12f4c...b80

Skrevet
5 hours ago, Guest 12f4c...b80 said:

Nei, det kan du ikke. Et krav om gjenopptagelse må rettes til en jordskifterett som grenser til den jordskifteretten som behandlet saken du vil ha gjenopptatt. En ny sak må rettes til den domstolen hvor eiendommen ligger, en tingrett eller jordskifterett.

Anonymous poster hash: 12f4c...b80

Hva betyr dette i praksis? At jeg eventuelt må vente på avvisning av gjenopptagelse - for så å sende ny sak til den lokale jordskifteretten (og betale på nytt)?  Jeg tror at det er et poeng å få saken avgjort i en og samme prosess? Kan den mer "fjerne" jordskiftretten bare sende over saken til den med lokal jordskiftretten dersom den avviser mitt førte.prioriterte krav?

Skrevet

I praksis betyr det at du enten må sende det i to forskjellige dokumenter eller be om at den stedlig kompetente jordskifteretten for gjenåpningskravet henviser stevningen til stedlig kompetent jordskifterett når gjenåpningskravet er rettskraftig avgjort, jf. jordskifteloven § 6-3 annet ledd (eller begjære overføring etter jordskifteloven § 6-3 tredje ledd jf. domstolloven § 38). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...