Gå til innhold

Bevisbyrde for mangel - De sier produktet er fuktskadet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg leverte en maskin (Microsoft Surface) til service, og etter 2 uker fikk jeg beskjed om å hente reparert produkt. Det står "Reparert på eksternt verksted" i serviceloggen. Jeg spurte om hva som ble gjort, og vi åpnet esken i butikken. Inne i boksen ligger det et ark fra Microsoft (det eksterne verkstedet) som sier at produktet er skadd og ikke dekkes av deres "begrensede standardgaranti". Det er ingen informasjon om hva de mener er skadd, eller hvordan det eventuelt henger sammen med mangelen ved produktet. Det er tydelig et mal-brev de har lagt ved. Uansett henviser de kun til en begrenset garanti, og jeg mistenker at de ikke forholder seg til norsk forbrukerkjøpslov og reklamasjonsretten vi har. 

Det går mange uker hvor jeg må purre for at de kan redegjøre for hva de mener ikke er dekket. Svarene er omtrent som "Enheten eller tilbehøret ble ikke reparert Etter en nøye inspeksjon av enheten ble enten ingen defekt oppdaget, typen skade er ikke dekket, eller enheten fungerte i henhold til Microsofts spesifikasjoner, så vi returnerer enheten til din oppgitte leveringsadresse. Mer informasjon om Microsofts vilkår og betingelser. Dette er svaret vi har mottatt fra Microsoft" uten noe som binder det til hverken forbrukerkjøpslov eller mitt produkt. 

Etter 2 måneder får jeg vedlagte bilder som dokumenterer fukt.
image.thumb.png.56a31cd2f137059697d2df5ec924412d.png

Jeg henter produktet og gjør en egen undersøkelse. Bildet øverst til venstre og nederst til venstre viser området nederst til venstre på laptopen. Her er det kun et forseglet batteri, og det er ikke tegn til fukt/irr/mineraler/rust på noen deler eller komponenter inne i maskinen. Det er ikke batteriet som er defekt.

Bildet øverst til høyre viser en fuktindikator som har svakt utslag, men det er ikke tegn til fukt eller skader fra fukt noe sted i området. Det er for ordens skyld øverst til venstre på laptopen, ved minijack-kontakten.

Jeg har fortsatt vanskelig for å forstå hvordan dette henger sammen med feilen på mitt produkt. Jeg henviser til Forbrukerrådet her: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

"For at seljar skal kunne avvise ein feil ved mobiltelefonen, eller andre elektroniske produkt på grunn av fukt- eller væskeskade, må det vere ein samanheng mellom feilen og væskeskaden. Det er ikkje nok å vise til utslag på ein innebygd fuktindikator. Seljar må kunne seie kva del av telefonen som er fukt- eller væskeskadt, og korleis det har ført til feilen.

Det er ikkje nok å vise til utslag på ein innebygd fuktindikator. Seljar må kunne seie kva del av telefonen som er fukt- eller væskeskadt, og korleis det har ført til feilen."

Butikken har ikke svart meg på dette, og etter 8 måneders ventetid blir jeg kontaktet av Forbrukarklageutvalget som gjør meg oppmerksom på at det er jeg som har bevisbyrden for at mangelen skyldes en iboende svakhet ved produktet.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne bevise noe slikt. Er det noen som har erfaringer eller tanker de vil dele? Må jeg bare gi opp?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutes ago, Føniks said:

Hvorfor skriver du ikke hva som er galt med maskinen din? 

hah - det burde jeg selvsagt :) Den POSTer ikke, bare starter med microsoft-logo og der blir den.

Skrevet

Du skal ikke forholde deg til Microsoft her. Ikke tenk på "begrenset garanti". Du har 5 års reklamasjonsrett og skal forholde deg til selger. Hvordan de løser det praktiske og deres forhold til produsent bruker jeg å stille meg helt likegyldig og uforstående til da det ikke er mitt anliggende. Dette er viktig å tydelig presisere så de skjønner at de ikke kan bruke fraskriving av ansvar og garanti trikset. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, minim said:

Du skal ikke forholde deg til Microsoft her. Ikke tenk på "begrenset garanti". Du har 5 års reklamasjonsrett og skal forholde deg til selger. Hvordan de løser det praktiske og deres forhold til produsent bruker jeg å stille meg helt likegyldig og uforstående til da det ikke er mitt anliggende. Dette er viktig å tydelig presisere så de skjønner at de ikke kan bruke fraskriving av ansvar og garanti trikset. 

Takk, det er jeg fullstendig klar over :)

Jeg forholder meg bare til selger, og er konsekvent på at jeg reklamerer, at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Problemet er at de bare henviser videre til informasjon fra produsent (og deres begrensede garanti), og mener de ikke kan gjøre noe så lenge Microsoft ikke dekker. 

Nå står jeg like fullt igjen med at det er jeg som har bevisbyrden, og jeg vet ikke hvordan jeg skal tilnærme meg det. Til og med damen fra Forbrukerklageutvalget sa noe som "ja jeg vet det er vanskelig. Har også sett flere saker der gigantene ikke forholder seg til tredjepartsrapporter fordi de ikke er autorisert"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...