RuneTh666 Skrevet tirsdag kl 11:02 Skrevet tirsdag kl 11:02 Jeg deler nettverk med huseier som bor i etg under meg. Vi prøver å finne en løsning sånn at vi skal få ett bedre og mer stabilt nett opp til med så foreløpig har jeg satt opp en repeater i leiligheten min. Det går tidvis ganske bra men så hender det at det går helt møkk. Nå så er både 2,4 og 5GHz aktiv på repeater, kan det være en fordel å slå av etter av båndene og la all trafikken gå på ett og hvilket bånd burde jeg da velge?
sedsberg Skrevet tirsdag kl 11:06 Skrevet tirsdag kl 11:06 2,4 for bedre dekning og 5 for (potensiell) maks hastighet. Dog er repeatere ganske trege pga. hvordan de fungerer. Et AP ville vært en bedre løsning. 2,4 og 5 skal ikke påvirke hverandre.
NULL Skrevet torsdag kl 20:02 Skrevet torsdag kl 20:02 Husk at en repeater ikke må settes der du har dårlig nett. Den må stå i mellom der nettet er ok og der du har dårlig nett.
Styrmann Smisk Skrevet torsdag kl 20:36 Skrevet torsdag kl 20:36 Hastigheten halveres i en repeater. Aksesspunkt vil være bedre løsning
toralfb Skrevet i går, 13:55 Skrevet i går, 13:55 (endret) RuneTh666 skrev (På 17.6.2025 den 13.02): Jeg deler nettverk med huseier som bor i etg under meg. Vi prøver å finne en løsning sånn at vi skal få ett bedre og mer stabilt nett opp til med så foreløpig har jeg satt opp en repeater i leiligheten min. Det går tidvis ganske bra men så hender det at det går helt møkk. Nå så er både 2,4 og 5GHz aktiv på repeater, kan det være en fordel å slå av etter av båndene og la all trafikken gå på ett og hvilket bånd burde jeg da velge? En generell WiFi repeater fungerer gjerne som WiFi klient, og trenger dermed et ok WiFi signal som igjen sendes ut. Flytte på sender og mottaker kan mulig bedre signalet, men det kan gjerne endre seg. En bedre løsning være å trekke en data kabel (cat5e eller cat 6 ) kabel fra der huseier sin router står, og koble den til din leilighet. Da blir avstanden for WiFi bli kortere og det bør bli mer stabilt. Det kobles da et WiFi accesspunkt på kabelen, som gir deg WiFi. En annen metode om WiFi ikke er godt nok i seg selv er en Hybrid WiFi Mesh og Powerline løsning. Da sendes data også via strømkabler. Eksempelvis: https://www.tp-link.com/en/home-networking/deco/deco-p9/ Powerline løsningen vil forutsette boligene deler sikringsskap. Endret i går, 13:56 av toralfb
lania Skrevet i går, 14:21 Skrevet i går, 14:21 (endret) ChatGpt svarer følgende på det du spør om🧐Altså en bør bruke 2.4 Ghz når en bruker repeater, men ellers 5 Ghz. Endret i går, 14:23 av lania
NULL Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 17 hours ago, lania said: ChatGpt svarer følgende på det du spør om🧐Altså en bør bruke 2.4 Ghz når en bruker repeater, men ellers 5 Ghz. Selv med et langt svakere signal, vil 5GHz ofte kunne levere høyere ytelse - bl.a. ofte på mindre støy og at det er høyere kapasitet. Det man videre skal huske, er at reguleringen rundt 2.4GHz og for så vidt også 5GHz er litt forskjellig rundt i verden - f.eks. forskjeller her mellom USA og Europa. For 5GHz vil også ytelsen være avhengig av hvilken kanal som benyttes, ettersom noen kanaler har 5x sendestyrke enn andre kanaler i Europa. Her skal det også sies at mange repeatere er ganske "billige" enheter, og det er gjort besparelser som gjør at man på 5GHz ikke utnytter de mulighetene som reguleringen gir mulighet for. Mao. de sender ikke på den sendestyrken de kunne ha sendt, ettersom det ville gitt dyrere hardware og mer kompleks software. Det er mange dårlige extendere på markedet.... I utgangspunktet, så lenge det er en viss signalkvalitet, vil det være å anbefale å bruke 5GHz mellom ruter og en extender. Og da videre at klienter kan koble til på både 2.4 og 5GHz.
NULL Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden On 6/19/2025 at 10:36 PM, Styrmann Smisk said: Hastigheten halveres i en repeater. Aksesspunkt vil være bedre løsning Ja og nei. Det stemmer at man prinsippielt får en halvering når extender skal kommunsere med ruter og med klient med samme radio. Noe forenklet: Sagt at man mellom ruter og extender i utgangspunktet har en båndbredde på 400 Mbps, og tilsvarende mellom extender og extender og klient. Så kan man si at halveringen her vil gi 200 Mbps. Men sagt at bredbåndshastigheten er 100 Mbps og man ellers ikke har noen lokalnettverkskommunikasjon, vil ikke dette være en flaskehals. Så kan godt hastigheten mer enn halveres hvis det er dårlig signal i noen av leddene. Å sette opp et kablet aksesspunkt vil kunne være bedre ytelsemessig. Mange extendere vil også støtte å ha kablet tilkobling og dermed være et kablet aksesspunkt. Utfordringen for mange blir at det ikke er så enkelt å få lagt kabel der man trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå