Simen1 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden HF- skrev (19 minutter siden): Naturgass? Dette er vel stort sett prosjekter for å få skip som bruker hydrogen, så reduksjonen blir vel stort sett diesel Hydrogenet lages vel av naturgass gjennom en prosess som heter gassreformering, som litt forenklet vil si at karbonet i naturgassen "brennes bort" og man står igjen med uforbrent hydrogengass. Dvs samme utslipp av CO2 som ved brenning av naturgass, bare at hydrogenet fraktes til Norge sånn ar vi "renvaskes" for utslipp på vår jord og sokkel. Ja, du har rett i at naturgass kan gi noe lavere utslipp enn diesel fordi det er litt lavere andel karbon i det. Så fremst virkningsgradene er like høye. 1
HF- Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Hydrogenet lages vel av naturgass gjennom en prosess som heter gassreformering, som litt forenklet vil si at karbonet i naturgassen "brennes bort" og man står igjen med uforbrent hydrogengass. Dvs samme utslipp av CO2 som ved brenning av naturgass, bare at hydrogenet fraktes til Norge sånn ar vi "renvaskes" for utslipp på vår jord og sokkel. Ja, du har rett i at naturgass kan gi noe lavere utslipp enn diesel fordi det er litt lavere andel karbon i det. Så fremst virkningsgradene er like høye. Ja eg veit korleis mesteparten av hydrogenet blir framstilt, men her er det snakk om såkalla "grønt hydrogen" og lokal produksjon fra straum. 1
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden HF- skrev (15 timer siden): Ja eg veit korleis mesteparten av hydrogenet blir framstilt, men her er det snakk om såkalla "grønt hydrogen" og lokal produksjon fra straum. Beklager - jeg tok bare utgangspunkt i best case scenario. Produserer vi hydrogen fra strøm så vil det påvirke strømprisene noe (opp) og redusere energioverskuddet vi bruker å eksportere. Når andre land får kjøpt mindre strøm fra oss, så må de kompensere med annen produksjon. Ofte er det kullkraft som blir alternativet i både Tyskland, Polen og UK. Det gjør ikke saken bedre. Tvert i mot. 1
HF- Skrevet 24 minutter siden Forfatter Skrevet 24 minutter siden Simen1 skrev (3 timer siden): Beklager - jeg tok bare utgangspunkt i best case scenario. Produserer vi hydrogen fra strøm så vil det påvirke strømprisene noe (opp) og redusere energioverskuddet vi bruker å eksportere. Når andre land får kjøpt mindre strøm fra oss, så må de kompensere med annen produksjon. Ofte er det kullkraft som blir alternativet i både Tyskland, Polen og UK. Det gjør ikke saken bedre. Tvert i mot. Storbritannia har ikkje kullkraft, men eg ser poenget ditt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå