Gå til innhold

Ble lurt av bilforhandler Bil1as Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Advarer mot lureri.
Jeg kjøpte en Lexus IS300h 2013 fra denne forhandleren, som på FINN.no ble annonsert som nylig EU-godkjent og nylig service. Det sto ingenting om feil, og da jeg fikk bilen opplyste de muntlig at den var i god stand.

Bare én time etter kjøp kom det varsellampe for hybridsystemet. Jeg tok kontakt med forhandleren, og vi ble enige om at om feilen var liten, skulle jeg ta den på min kappe, men om det var en større og dyrere feil, skulle han ta bilen tilbake. Han skulle sende meg en skriftlig bekreftelse på denne avtalen, men det skjedde aldri – han sa han ikke hadde PC tilgjengelig.

Etter verkstedsundersøkelse viste det seg at bilen hadde kast i bremseskivene, noe forhandleren først prøvde å avfeie som «normalt» for hybrider. I tillegg var dekkene på bilen ikke godkjente, og hybridbatteriet har trolig feil som nå må byttes – en kostbar reparasjon.

Forhandleren har ikke svart på e-post etter at jeg krevde at han skulle rydde opp. Jeg føler meg klart lurt. I kontrakten står det at det kort fortalt «kan være feil på bilen», men dette ble ikke kommunisert til meg før kjøp, og jeg opplever at forhandleren har prøvd å skyve ansvaret over på meg.

Jeg har også funnet ut at flere andre kunder har hatt lignende erfaringer med denne forhandleren. Dette gjør meg ekstra bekymret, fordi man bør kunne stole på at en registrert bilforhandler selger trygge biler.

Jeg har nå lært at alltid be om naf test på biler, selv om de er nydelig EUgodkjent, og service er det aldri bra nok. 

Læs gjennom kontrakten, å ikke minst undersøke firmaet. Hadde jeg bare gjort det med det første hadde jeg aldri sittet i denne posisjonen. 

spørsmål: 

Hvordan er det mulig at dette firma enda driver? 
Hva kan en gjøre for å sette stopp på sånt. 
For dere som har vært i samme situasjon, hva gjorde dere som reddet din sak? 

så langt har jeg kontaktet advokat, pressen i Bergen, Finn.no, lagt igjen kommentar på google om dette. Men hvor mange fler må til for at dette skal bli tatt hånd om. 

Endret av Markus S.T
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut fra brukeranmeldelser at folk har brukt forbrukertilsynet - og tidligere vunnet fram mot ugresset du nevner. "Kan være feil på bilen" fraskriver ikke selger ansvaret for skjulte mangler som selger var klar over, eller for feil og mangler som gjør at bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forvente. 

• Liker 1
Skrevet

En EU-kontroll er ALDRI en fullgod tilstandsrapport. Om bilen er godkjent oppfyller den bare det absolutte minstekravet for å i det hele tatt ha lov til å rulle på norske veier. Ikke (nødvendigvis) noe mer enn det.

Utifra anmeldelsene ser jeg mange som skriver at motorlyset kom på kort tid etter kjøp. Her mistenker jeg at de rett og slett bruker en ODB-II-scanner til å slette alle feilkoder rett før kunden overtar bilen fremfor å faktisk ordne feilen. Ofte må man kjøre noen kilometer før det kommer på igjen, og på denne måten kan forhandler påstå at bilen var "i orden" når du overtok den, og at det da er din feil.

Å kontakte forbrukerrådet er nok ditt beste alternativ. Evt. prøve å få med deg noen av de andre misfornøyde kundene og reise erstatningskrav mot dem.

• Liker 1
Skrevet

Takk for kommentarene. Heldigvis er saken på min side, advokat og kontaktet. Rapportert de til finn.no ect. Fatter ikke hvordan det er mulig at de for lov og selge videre etter alle disse hendelsene. Dette har jeg lyst og få slutt på. Men virkes ut som det er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...