Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruk av « mittanbud»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med bruk av « mittanbud « ?  Jeg har noen små reparasjoner og vedlikehold av boligen jeg bør få ordnet. Pga manglende kunnskap og visse begrensninger pga helse ser jeg helst at noen kyndige gjør arbeidet. Det er ikke snakk om omfattende oppgaver.  Fungerer nettstedet greit ? De som melder seg kan det de hevder de kan ? Vet det er et karaktersystem på nettstedet, men greit å høre erfaringer utenom det.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De store og seriøse aktørene opererer ikke på mitt anbud. De har stabil ordreinngang fra både privatpersoner og større byggeprosjekt.

De håndtverkerne som tråler mitt anbud for å finne oppdrag er typisk 1-5 mannsbedrifter som sliter med å fylle dagene fra vanlig ordreinngang. Du kan få seriøst og godt arbeid der - men det er et lotteri / hummer og kanari.

Karakterene er en blanding av uprofesjonelle kunder som ikke vet hva de skal se etter, hva ting koster osv og rett ut manipulering (enten håndtverker selv eller en kompis som utgir seg for å være kunde og gir strålende karakter og rikelig god omtale). Så ikke så mye å stole på der heller.

Derfor forhører jeg meg med bekjente om hvilke firma som er seriøse og hvem av de som er "mellom store oppdrag" og dermed har kompetente folk tilgjengelig. Så gjør jeg min del med forarbeid først. Det vil si, beskrive oppdraget i detalj. Bilder av stedet, mål, detaljer på hvordan jeg vil ha det, produkter jeg ønsker montert, tilgang på do for arbeidere osv.

Så tar jeg kontakt med 2-3 aktuelle firma med fullt grunnlag og ber om pris på jobben, fullt åpent om at jeg ber om pris fra 1-2 andre (uten å nevne hvem).

Hvis det er en kompleks eller stor jobb (2 uker++) så spør jeg et av de andre firmaene om de kan ta en befaring og kontrollere arbeidet som er utført (1 time a ~1000 kr). Enten får jeg et ok, eller så ber det første firmaet fikse opp i anmerkningene. Mindre feil betaler jeg bare for å fikse opp i, grove feil reklamerer jeg på.

Skrevet

Det kan være vanskelig å finne folk/firma til småjobber, da de uansett sytørrelse på jobben må bruke like mye tid på admin, transport, skaffe deler, etc.

Da vi skulle ha gjort noe småting i gangen (ca 35.000) klarte vi ikke å få et etablert firma til å ta jobben, så vi måtte mot bedre viten til på MittAnbud. Der endte vi først opp med en fyr som var ganske ekkel go la seg opp i våre designvalg og klaget over at de ville påvirke hans rykte hvis noen så det ferdige produktet. Vi bestemte oss til slutt for å betale ham for det såplukket han hadde gjort (avretting av gulv) og finne en annen for resten.

Også da måtet vil til på MittAnbud og fant en fyr som tilsynelatende gjorde en OK jobb, men etter hvert fant vi ut at det ikke stemte. Vi har funnet flere feil etter hvert som tiden har gått, og kan egentlig ikke si at vi er fornøyd med kvaliteten på arbeidet - eller fyren. Blant annet forlangte han betaling dagen etter at han var "ferdig", noe loven ikke tillater - man skal ha minst 14 dagers betalingsfrist - og han forlange også at vi la igjen toppkarakter på ham med en eneste gang - noe vi ikke gjorde.

Kort fortalt liker jeg ikke MittAnbud. de sendter meg spam som ville faen da siden ble etablert, og etter min erfaring er det ekstremt mye svindel og dårlig håndtverk å finne på den siden. Jeg bruker den ikke med mindre jeg ikke har noe annet alternativ.

Skrevet
Aetius skrev (27 minutter siden):

Da vi skulle ha gjort noe småting i gangen (ca 35.000) klarte vi ikke å få et etablert firma til å ta jobben, så vi måtte mot bedre viten til på MittAnbud.

Det er en av grunnene til at jeg forsøker å gjøre ting selv. Selv om det tar 3 ganger så lang tid som en profesjonell. Jeg er den håndtverkeren i verden som har best motiv for å gjøre en grundig, varig og skikkelig jobb, uten svindel og lureri.

Hvis det er lovpålagt å bruke håndtverker (f.eks rørleggerarbeid, våtromsarbeid etc) så bruker jeg profesjonelle som jeg finner på andre måter enn mitt anbud. Hvis det ikke er tilgjengelig, så venter jeg til det blir tilgjengelig. Om så setter meg på et halvt års venteliste.

Skrevet

Selv har jeg til nå aldri hatt noe problemer der. Har lagt ut 10-12 oppdrag, alt fra småting som å male do, til å legge nytt gulv i stuen. Noe kunne man sikkert gjort selv, men er litt lat.

Eneste problemet var en kar som ikke dukket opp. Ringte han, og han hadde forsovet seg. Han trakk fra 500kr på regningen.

Så er selv ganske så fornøyd med mittanbud. 

Skrevet

En nabo med null peiling på håndtverk og priser hentet inn priser fra mitt anbud. Den med lavest pris var et enmannsfirma med adresse på ei fritidshytte. Naboen mente kommunikasjonen var strålende og at de lå an til å få oppdraget på vegne av sameiet. Naboen skulle bare ha bekreftelse fra sameiet før bestilling. Jeg satte ned foten og kontaktet et profesjonelt firma i stedet for. De gjorde jobben for under halve prisen av anbudsvinneren. Det profesjonelle firmaet var et med lang erfaring og langvarige faste ansatte. Enmannsfirmaet fra mitt anbud var 6 mnd gammelt, drevet av en som ikke hørte til lokalt, og varte i ytterligere 6 mnd etter dette til det var konkurs og eier flyttet ut av landet. Så langt ville reklamasjonsmulighetene vart med det altså.

• Liker 1
Skrevet
Novice99 skrev (På 3.6.2025 den 20.53):

Er det noen som har erfaring med bruk av « mittanbud « ?  Jeg har noen små reparasjoner og vedlikehold av boligen jeg bør få ordnet. Pga manglende kunnskap og visse begrensninger pga helse ser jeg helst at noen kyndige gjør arbeidet. Det er ikke snakk om omfattende oppgaver.  Fungerer nettstedet greit ? De som melder seg kan det de hevder de kan ? Vet det er et karaktersystem på nettstedet, men greit å høre erfaringer utenom det.  

Jeg brukte nylig «mitt anbud» og fikk 10 -15 svar. Etter litt sjekk, endte jeg opp med 2 seriøse firmaer som hadde holdt på noen år, som hadde akseptabel økonomi og gode referanser.
Resten var enmannsfirmaer, nystartede, skrev dårlig norsk eller fremsto som suspekte på annen måte.
Resultatet ble veldig bra.

Gode råd for å bli fornøyd: sjekk referanser, økonomi, nettsider osv

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...