Gå til innhold

Spørsmål om ny tv angående 2 fjernkontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det slik at alle nye TVer idag kan kobles slik at man kun bruker 1 fjernkontroll? 

Jeg har allente parabol (en gammel type) . Er det slik at man velger selv om man vil bruke fjernkontrollen som hører til allente eller TVen eller hvilken fjernkontroll er det man ender opp med å måtte bruke?. Altså jeg vil jo både ha appene som netflix osv som fjernkontrollen til selve TVen har, men gjerne også opptaksfunksjonen til den lineære allente parabol

Ser at de fleste nye fjernkontroller til TVer idag ikke har 1,2,3,4,5,6,7,8,9 knapper, men kun et opp og ned knapper. Blir ikke det slitsom om man skal ha lineær tv og vil bytte kanaler fra f. Eks nrk 1 på 1 til 13?

Endret av Hullohei
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men bruker ikke fjernkontrollen til TVen i dag med mindre man skal endre innstillinger, eller kjører apper direkte på TV-en. Strømmeboksen skrur på TVen selv og med riktig HDMI-inngang.

Lineær tv er erstattet med algoritmebasert autoplay. Når filmen er ferdig, starter en ny film som passer ditt bruksmønster, eller så begynner den å spille trailere til passende filmer til du velger ok.

Vil du ikke binge så skal du.

Endret av BadCat
Skrevet
11 hours ago, BadCat said:

Men bruker ikke fjernkontrollen til TVen i dag med mindre man skal endre innstillinger, eller kjører apper direkte på TV-en. Strømmeboksen skrur på TVen selv og med riktig HDMI-inngang.

Lineær tv er erstattet med algoritmebasert autoplay. Når filmen er ferdig, starter en ny film som passer ditt bruksmønster, eller så begynner den å spille trailere til passende filmer til du velger ok.

Vil du ikke binge så skal du.

Men den gamle allente fjernkontrollen jeg har har verken smart tv funksjon eller Netflix eller noe. 

Skrevet

Det blir fort 4 til 5 fjernkontroller hvis man skal gjøre det på gamlemåten.

Det eneste jeg kan tenke meg er hvis du kjøper en fjernkontroll som kan programmeres til å støtte alt du har av enheter. Knotete og mye veksling blir det uansett.

Skrevet

Begge enheter må støtte HDMI CEC visst du ønsker å bruke kun en fjernkontroll.

CEC (Consumer Electronics Controls) gjør det mulig å kommunisere og utføre operasjoner mellom enheter som er koblet til med HDMI-kabler. Med denne funksjonen kan én enhet kontrollere grunnleggende funksjoner i en annen enhet, for eksempel slå av en enhet eller endre den valgte inngangen på en TV.

Skrevet (endret)

Standarden er 20 år så  det er programvaren i gamle bokser som setter begrensninger. Min mor ringte meg i 15 år og spurte hva source skulle stå på TV-en. Kabel-TV-selskapet brukte noen bokser fra dinosaurtiden. I fjor satte jeg ned foten og fikk henne over på strømming. Null problemer etter. Alt styres med 15 knapper.

Endret av BadCat
Skrevet

Jeg har en fjernkontroll til hver boks. Hvis jeg vil skifte kanal fra 1 til 13 bruker jeg TV guide, blar ned til 13 og trykker ok.

Og back knappen for å gå tilbake til kanal 1. 

TV fjernkontrollen brukes stort sett til å slå av anlegget, hvis jeg ikke vil se på en strømmekanal via TV i stedet for Allente boksen. Den nyeste Allente1 har ikke Netflix eller tekstTV, men forrige boks, OnePlace har begge deler. Ellers har begge Disney, Max, TV2 Play, Viasat og AppleTV. Osv.

Hvis boksen er koblet med CEC starter anlegget når jeg slår på OnePlace boksen, da kommer TV og Yamaha surround forsterker på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...