Gå til innhold

Lyd til tv/film

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 6/21/2025 at 2:50 AM, vampyrica said:

Atmos fungerer faktisk veldig bra, jeg er en gamer i toppen i noen spill og jeg bruker ikke headset da jeg faktisk får bedre oversikt med den «billige dritten» ☺️

Psykoakustikk i en lydplanke kan være bra, men det er fortsatt en simulering. Utfordringen er at simuleringen også er avhengig av rommet for å reflektere lyd, og ikke alle rom er like egnet.

45 minutes ago, AndersT2 said:

Det enkleste for surround uten for mye mikk makk er lydplanke. De som er litt opp i pris gir god nok lyd for de fleste, men ikke de kresne (Har selv 7.1.4 anlegg med ekte høyttallere).

Enig i dette. Dette egner seg bra til Dagsrevyen og Norge Rundt, og en og annen film som hvermannsen. Det er ikke noe for en Star Wars matine der du vil kjenne TIE-fighterne fly over deg.

46 minutes ago, AndersT2 said:

Legger man til Sub, så har man enkelt og greit 3.1 anlegg, og man kan også supplere med 2 trådløse (trenger vanlig stikk) som surround bak. De bak kan senere brukes som høytallere i andre som hvis man ikke vil ha surround mer.

Helt enig. Det lønner seg å kjøpe front og center samtidig. Sub kan komme på neste lønn dersom man går fra lønn til lønn.

Og når alt er på plass, og du har rydda ut alle pyntegjenstandene til kona fra stua så er du klar til kalibrering. Både lyd og bilde trenger kalibrering for å gi en god opplevelse. 

• 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble ikke noe de siste månedene. Kikker på bluesound powernode n331. Litt usikker på om det moderne greiene er veien å gå. Stereo ser jeg for meg varer i 20år med en service, men dette moderne greiene tror jeg man er heldig om man har i 10år før det må kastes. Kjøper uansett forsterker først så kikker på finn og prøver å lese meg opp. Vil helst ha e-arc og kanskje senterhøytaler-mulighet.  

Skrevet
Femtekolonne skrev (1 minutt siden):

Litt usikker på om det moderne greiene er veien å gå. Stereo ser jeg for meg varer i 20år med en service, men dette moderne greiene tror jeg man er heldig om man har i 10år før det må kastes.

Tenker likt som deg. Derfor har jeg for øyeblikket en "analog" stereoforsterker med en separat Blusound streamer koblet til. Stereoampen tipper jeg varer 20-30 år med service, streameren varer vel til de slutter å oppdatere den og diverste streamingtjenester til slutt stopper å virke.

Femtekolonne skrev (2 minutter siden):

Vil helst ha e-arc og kanskje senterhøytaler-mulighet.  

Den Powernoden du skriver om i innlegget ditt er jo ganske gunstig alternativ til dette da :p Kan vel også koble til to høyttalere til trådløst som sidekanaler, dvs har den potensiale til å drive et 5.1 oppsett.

Skrevet
10 hours ago, Mus Musculus said:

Den Powernoden du skriver om i innlegget ditt er jo ganske gunstig alternativ til dette da :p Kan vel også koble til to høyttalere til trådløst som sidekanaler, dvs har den potensiale til å drive et 5.1 oppsett.

Jeg ble anbefalt NAD C338 av en kollega. Men det er en ren 2.1 og kun optisk inngang fra tv. Jeg er litt usikker på om den vil ha noe å si å droppe senterhøytaler og enda mer usikker på optisk vs e-arc. Tv`n har e-arc så tenkte det var like greit. Marantz cinema70s dekker vel det samme som Powernode i en mer gjenkjennelig pakke og samme pris. Men det var Powernode han på Hifi klubben ville selge meg.

Skrevet (endret)

Da skal jeg avslutte dette prosjektet. HiFi klubben har det jeg vil ha, men ikke får aksept hjemme for til å bruke så mye på. Og da er vi ikke i nærheten av sånne summer som skal til for å få et sykt hifi-opplegg. Avrunder det greit med en WiiM Amp, Klipsch R-50. Bygger på med en sub etterhvert. Da ble det innenfor budsjett, unger og kone fornøyd.  Takk for all hjelp og jeg jeg har i det minste fått lest meg opp mye på ett litt ukjent og veldig uoppnåelig univers. 

Endret av Femtekolonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...