Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tidligere ett gammelt anlegg koblet til tv. Det var en NAD c320 med Dali Blue 5005 høytalere. Det funket lenge, men ble fjernet da kona syntes høytalerne tok for mye plass og var ett irritasjonsmoment ved støvsuging. Det har forsåvidt ikke vært noen klaging på lyd frem til ungene nå har vokst seg inn i slutten av tenårene. Da har de vært på filmkveld hos venner med +100" tv og full surround og det blir etterlyst lyd her hjemme. Hifiklubben er nærmeste sjappe for sånt, men jeg er litt usikker på hva jeg trenger. Jeg tenkte først Argon Audio SA2, Dali Oberon 1 og en Argon Malmø Sub 8 subwoofer.  Men burde man hatt en senterhøytaler også?  Jeg tror surround utgår pga pris, kabler over det hele og plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argon Audio SA2 er det man kjøper for å kun ha sterohøyttalere på stua til musikk, ikke det man kjøper for å få full surround til TVen. Den mangler en rekke codecs som er av avgjørende for en god «film opplevelse».

Stereo høyttalere vil heller ikke gi noe særlig god filmopplevelse. Phantom speaker funker til en viss grad på dyrere høyttalere, men kan ikke se for meg at det blir noe høydare med Oberon 1.

Det du bør gå for er en av reciever som støtter både Dolby Vision og DTS: Virtual X, da disse teknologien kan lage 3D spatial sound, som vil si at de immiterer og kompanserer for manglende høyde og bak høyttalere.

Gå for en reciever som støtter 5.1, sjansen for å få kona med på 5.1 senere er stor, dersom du gjør det riktig med 3.1 oppsett nå. Ville derfor skaffet en senterhøyttaler som matcher med høyre og venstre, så man får timbre maching. Det er veldig tydelig dersom man mikser høyttalerne i front, det blir ikke noe bra.

Har du tenkt deg et budsjett? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...