harald1234 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Jeg, K2, har kjøpt en kontraktsposisjon av K1. Jeg har ikke signert kontrakten og ønsker å avbestille. Må jeg betale gevinsten K1 får ved videresalg av kontrakten, eller slipper jeg erstatningsansvar? Jeg lurer også på hvem som står ansvarlig overfor utbygger dersom jeg avbestiller.
mobile999 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Du har ikke angrerett ved kjøp av bolig, heller ikke ved kjøp av kontraktsposisjon. Det hjelper ikke at kontrakten ikke er underskrevet. Ved å trekke deg fra salget får du erstatningskrav for dekningssalget av kontraktsposisjonen, dvs. nye salgsomkostninger og lavere salgspris. Dette kommer til å koste deg flere hundre tusen kroner.
harald1234 Skrevet 2. juni Forfatter Skrevet 2. juni mobile999 skrev (5 timer siden): Du har ikke angrerett ved kjøp av bolig, heller ikke ved kjøp av kontraktsposisjon. Det hjelper ikke at kontrakten ikke er underskrevet. Ved å trekke deg fra salget får du erstatningskrav for dekningssalget av kontraktsposisjonen, dvs. nye salgsomkostninger og lavere salgspris. Dette kommer til å koste deg flere hundre tusen kroner. Takk for svar! Hva om K1 er næringsdrivende. Da vil han regnes som "utbygger", og buofl gjelder. Endrer det situasjonen noe?
mobile999 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Jeg er ikke så sikker på om en næringsdrivende mellomledd vil regnes som utbygger. Jeg vet ikke hva som gjelder hvis du ikke har gitt bud på kjøp av bolig og budet er akseptert av selger. Det vil være avhengig av hva som er avtalt.
Herr Brun Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni mobile999 skrev (1 time siden): Jeg er ikke så sikker på om en næringsdrivende mellomledd vil regnes som utbygger. Da vil jeg anbefale å lese loven. Det tenker jeg er et rimelig minstekrav for å svare på spørsmål i dette forumet. Bustadoppføringsloven § 1 første ledd: Sitat Lova gjeld avtalar mellom entreprenør og ein forbrukar om oppføring av ny eigarbustad. Dette omfattar a.avtale om oppføring av bygning til bustadføremål og avtale om arbeid som vert utført direkte som ledd i slik oppføring, og b.avtale om rett til fast eigedom med ny eigarbustad når arbeid som entreprenøren står for, enno ikkje er fullført på avtaletida. Likt med dette skal reknast avtale om vidaresal av slik rett Det er ingen tvil om at bustadoppføringslova gjelder ved videresalg av kontraktsposisjon for uoppført bolig. TS: Om du har signert noen kontrakt er ikke det sentrale, det sentrale er om du har inngått en bindende avtale. Det kan skje på mange andre måter enn å signere en kontrakt. Har du ikke bundet deg, har du åpenbart ikke noe ansvar her. Da trenger du ikke avbestille, da kan du bare la være å binde deg. Jeg har en mistanke om at det ikke er tilfelle, men for å svare må man nesten se på hva som har skjedd. For å svare på hvem du blir erstatningsansvarlig overfor og hva kravet omfatter må du nesten gi mer informasjon. Men du risikerer ansvar både overfor selger av kontraktsposisjonen og overfor utbygger, men du må i så fall ha bundet deg overfor dem begge (og misligholde avtalen). Gjelder buofl. så omfatter ansvaret ved avbestilling uansett fortjeneste i begge ledd. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå