Gå til innhold

Hvordan er ståa nå mtp varmeproduksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har begynt planlegging av en ny pc, men merker jeg er litt utdatert. Sist pc-bygging er nesten 10 år siden da jeg har hatt en laptop imellom og jeg bytter som regel pc cirka hvert 5. år. Jeg ser på komponenter nå og jeg pleier å legge meg på typ det nest-beste der ute, for eksempel 5080 gpu. Jeg har også et annet svært viktig kriterie, og det er at jeg foretrekker pc'ene mine nærmeste lydløse. 

Denne gangen går jeg tilbake til custom water loop med alt av nødvendige vannblokker, da de enkeltvise lukkede vannloopene fort bråker like mye som luftvifter ifølge min erfaring. I tillegg har jeg nå restaurert et hus og lagt inn et rør i veggen fra der pc'en skal stå til loftet over, og tanken er at pumpe, radiatorer og vifter skal stå der oppe. 

Jeg må jo fortsatt ha noe luft gjennomstrømming i kassa og sitter med to foretrukne alternativet, også lurer jeg på om dette fortsatt vil fungere med dagens komponenter, eller om de er blitt enda mer varme produserende de siste generasjonene så fortidens løsninger ikke lenger fungerer.

- Det ene alternativet er en kasse av typen fractal design 7. Har hatt disse kassene før, flere ganger og spesielt da jeg hadde den helt tette, kombinert med en stor tjukk radiator som lå oppå med saktegående lyddempa vifter både inn og ut (på hver side) var både tempen og lyden helt perfekt. Hørte knapt pc'en på full load, og tempen var aldri mer en 30-35 grader. Funker dette fortsatt? Hadde en 180 vifter inne i kassa husker jeg, og det var det. 

- Det andre alternativet er å bygge egen kasse. Jeg har en gammel men fin hul puff jeg bruker til å sette bena på mens jeg gamer. Jeg lurte litt på å skjære ut et 180 hull til en stor vifte som vil dytte ut lufte og bare et par små hull til vannslanger. Har alltid hatt lyst til å bygge en egen kasse, og dette vil i praksis gjøre pc'en usynlig, da jeg kan gjøre alt av vifter og koblinger på siden inn mot veggen (den står cirka 20-30 cm unna veggen) eller mot veggen som står inn mot en kommode (like langt unna).

Er varmeproduksjon en fra dagens komponenter blitt veldig mye høyere de siste årene, eller vil dette kunne fungere i dag også? Hva tror dere?

Vegard

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å se hvor mye strøm de forskjellige komponentene trekker, så får du svar på hvor mye varme de slipper ut i rommet. 

RTX 5080 bruker 360W og 9800X3D 120W, også kommer de andre komponenter i tillegg. Så en plass mellom 5-600W vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...