Gå til innhold

Ubiquiti vs Mikrotik Wifi

Anbefalte innlegg

Skrevet
minim skrev (På 24.5.2025 den 0.46):

Har i dag eg oppsett med Ubiquiti unifi og må til med en oppgradering for å dekke mer av eiendommen utendørs pga robot klipper og lysten på bedre nett i garasje/lager bygg. Ser at Mikrotik blir i en helt annen prisklasse enn Ubiquiti når jeg ser på wifi 6 AP. Er det noen som har byttet fra Ubiquiti til Mikrotik?

Er klar over at det er bratt lærekurve på Mikrotik. Har tidligere brukt det til radiolink mellom to hus så kjenner litt til ROS fra før. Er litt bekymret for at jeg vil savne unifi app som gir bra oversikt og gjør oppsett til en lek. 

Årsaken til at mikrotik vurderes nå er at jeg bør nok bytte 3stk ap for å komme over på Wifi6 + 2stk nye Wifi6 utendørs noe som vil koste 12500 med Ubiquiti og omtrent 7k med mikrotik. 

Dagens utstyr: 

-UDM brannmur/router kjeller

-Uap-ac-LR aksesspunkt I plan1

-uap-ac-pro aksesspunkt kjeller (betong kjeller så trenger 2x for bra dekning) 

-uap-ac-mesh utendørs på vegg ved bygning 60m unna huset

-poe switch ved udm

-behov for 2 stk utendørs AP nå. 

Må du ha Wifi6 da? Jeg får rundt 500Mbit/s med Wifi5, med en 250/250 internettlinje holder det i lange baner. 

Selv har jeg strålende dekning utendørs på hele tomta og det kostet bare 1500 kroner. To stk. AP-AC-Pro kjøpt brukt på Finn for 750,- per stk. En montert under tak på verandaen og en under tak i carport (for å dekke biler+boder). AP-AC-Pro er godkjent for utendørs montering så lenge den ikke er utsatt for regn. 

Inne har jeg en AP-AC-Pro til og en Nano-HD.

Drit i mesh, det ødelegger hastigheten. Kabel er billig, og jobben trenger man bare å gjøre en gang. Jeg har egen PoE switch i carport som dekker utendørs APer, kameraer, solcelleinvertere osv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Må du ha Wifi6 da? Jeg får rundt 500Mbit/s med Wifi5, med en 250/250 internettlinje holder det i lange baner. 

Selv har jeg strålende dekning utendørs på hele tomta og det kostet bare 1500 kroner. To stk. AP-AC-Pro kjøpt brukt på Finn for 750,- per stk. En montert under tak på verandaen og en under tak i carport (for å dekke biler+boder). AP-AC-Pro er godkjent for utendørs montering så lenge den ikke er utsatt for regn. 

Inne har jeg en AP-AC-Pro til og en Nano-HD.

Drit i mesh, det ødelegger hastigheten. Kabel er billig, og jobben trenger man bare å gjøre en gang. Jeg har egen PoE switch i carport som dekker utendørs APer, kameraer, solcelleinvertere osv. 

Nei, men kjekt å få maks fart og være fremtidsrettet ved nykjøp. Har 500/500 nå, men skal opp til 1000/1000 etter sommeren. 

Jeg endte med å utvide ubiquiti oppsettet med poe switch og utendørs ap. Unifi er bare så ryddig at jeg kom til at det var en dårlig løsning å gå bort i fra det. 

Jeg har nok litt større tomt enn deg og noe kompleksitet pga to bygninger på andre siden av en asfaltert vei. Jeg har alle AP i huset kablet, men to av utendørs AP er Mesh. Den ene står ca 45m fra huset og kabling må evnt gjøres under vei og plen. Den andre på et lagerbygg 60m unna på andre siden av asfaltert vei. Uplink på den på 60m er nede i 10-15mbit så der vurderer jeg sterkt en form for air fiber løsning. Venter egentlig på at de skal komme med en air fiber løsning som kan integreres i unifi. 

Skrevet

Ser det begynner å komme  alternativer til Ubiquiti:

https://www.alta.inc/

Jeg er litt skeptisk  ,men hardware messig ser det bra ut.

Litt uklart for meg om om man kan kjøre lokal kontroller via f.eks docker lovlig i Norge. Leser at dette kun er lov i USA..Høres snodig ut men alt made in usa er det jo noe rart med om dagen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...