Spillredaksjonen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai – Må slutte å behandle leserne som barn Spillkritiker og tidligere spillsjef Jon Cato Lorentzen mener klikkjag og kommersielle føringer kveler kulturjournalistikken – og etterlyser redaksjoner som tør å ta spill på alvor. Les hele saken på Gamer.no» 1
LampeLars94 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Spilljournalistikk har vel alltid i stor grad drevet reklame for spillene. Syntes det er sjeldent vi får noe dyptgående analyser eller virkelig kritisk arbeid. Synes spillindustrien er nærmest blottet for ambisjon og journalistikken legger seg på tilsvarende nivå. 1
Aspiranten Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Anbefaler NRK kronikken "klassesviket" fra desember 2024. Forfatteren påpeker at prateklassen, deriblant journalister og kulturanmeldere, har sveket arbeiderklassen og ignorerer hva vi vil ha. Jeg savner journalister som speiler mine egne holdninger. Til nå har klassiske redaksjoner bare tapt seg, mens vi bruker YouTube mer og mer for å danne oss et mer realistisk bilde av hvordan et aktuelt spill er. Jeg er derfor usikker på hvordan man skal kunne generere lønninger til prateklassens anmeldelser av kultur i spill. 1 1
vampyrica Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Savner tiden når folk i bransjen snakket om spill. Begynner å bli “Se og hør” artikler om å snakke om “spill”. 1 1
JornHansen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Eventuelt må vi slutte å behandler barn som lesere. Jeg merker meg også at de artiklene som får mest oppmerksomhet er de som er mest polariserte, og gjerne de som handler om inkludering og mangfold. Da smeller det i kommentarfeltet. 2 1
Bakedtowel Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Jeg syntes Gamer.no er en av di bedre, med relevante saker om spill og andre spennede temaer. Her dekkes alt fra gaming utstyr til tekniske duppeditter uten så sinnsykt mye påtrengende reklame (les gamreactor) Gamer no har utviklet seg mye siden starten og etter min mening er di fleste steg tatt i riktig retning. Jeg har en liste på 4 sider jeg leser når jeg skal slukke tørsten. Før var gamer.no nr 3 , nå starter jeg alltid med dem. 1 1
LampeLars94 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Bakedtowel skrev: Jeg syntes Gamer.no er en av di bedre, med relevante saker om spill og andre spennede temaer. Her dekkes alt fra gaming utstyr til tekniske duppeditter uten så sinnsykt mye påtrengende reklame (les gamreactor) Gamer no har utviklet seg mye siden starten og etter min mening er di fleste steg tatt i riktig retning. Jeg har en liste på 4 sider jeg leser når jeg skal slukke tørsten. Før var gamer.no nr 3 , nå starter jeg alltid med dem. Hvem er de to andre? Og helt enig at Gamer er en av de bedre! 1 1
Sersjant SEGA Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai LampeLars94 skrev: Bakedtowel skrev: Jeg syntes Gamer.no er en av di bedre, med relevante saker om spill og andre spennede temaer. Her dekkes alt fra gaming utstyr til tekniske duppeditter uten så sinnsykt mye påtrengende reklame (les gamreactor) Gamer no har utviklet seg mye siden starten og etter min mening er di fleste steg tatt i riktig retning. Jeg har en liste på 4 sider jeg leser når jeg skal slukke tørsten. Før var gamer.no nr 3 , nå starter jeg alltid med dem. Hvem er de to andre? Og helt enig at Gamer er en av de bedre! pressfire er også top notch fossum er en av norges beste på området
Sersjant SEGA Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai JornHansen skrev: Eventuelt må vi slutte å behandler barn som lesere. Jeg merker meg også at de artiklene som får mest oppmerksomhet er de som er mest polariserte, og gjerne de som handler om inkludering og mangfold. Da smeller det i kommentarfeltet. når jeg vokste opp fikk jeg all min spilljournalistikk fra sverige Nintendo magasinet Power Play og Super Power
svenka Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai LampeLars94 skrev (På 22.5.2025 den 9.01): Bakedtowel skrev (På 22.5.2025 den 7.10): Jeg syntes Gamer.no er en av di bedre, med relevante saker om spill og andre spennede temaer. Her dekkes alt fra gaming utstyr til tekniske duppeditter uten så sinnsykt mye påtrengende reklame (les gamreactor) Gamer no har utviklet seg mye siden starten og etter min mening er di fleste steg tatt i riktig retning. Jeg har en liste på 4 sider jeg leser når jeg skal slukke tørsten. Før var gamer.no nr 3 , nå starter jeg alltid med dem. Hvem er de to andre? Og helt enig at Gamer er en av de bedre! Tipper IGN og Gamereactor. Det var i hvert slik med meg før 🤔
Chaos_Niddhogg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Så kan gjerne en del spill journalister slutte å oppføre seg som barn. Et eksempel er vel Ben Ossola fra IGN France som skulle være tøff og "edgy" og skrev "A doll sexualized by someone you would think has never seen a woman.” som prøvde å hinte på at Kim Hyung-tae fra Shift up er jomfru. Altså, om det var sant eller ei, er jo utrolig barnslig oppførsel, noe en kan høre/lese fra en 13 åring. Blir litt som "hey! Kim fåkke fitte az. Men jeg pulte morra hans az" type tull. SO EDGY! Det Ben kanskje ikke fikk med seg er at det går ikke bare ut på hans eget rykte, men til hele IGN. Han er jo et ansikt utad. At folk ødelegger for seg selv for være på dem, men ikke ødelegg for andre. Slike ting går faktisk ut over gaming journalister generelt siden det er, dessverre, flere slike der ute. Han kunne i det minste ha gjort litt journalistikk og faktisk undersøkt om Kim hadde kone/samboer eller ei. Noe han har xD Litt mer on-topic: Destructoid var i sin tid den beste spillsiden. Veldig bra community, spes med lørdagens Watcha Been Playin' hvor det dukket opp fler og fler gamere hvor vi ofte hadde veldig gode samtaler om spill, men noen ganger andre ting og. Der jeg fikk med meg herligheter som 13 Sentinels: Aegis rim. Noen av de beste anmeldere som virkelig tok tiden og energien sin til å lage de beste anmeldelsene. Når Rowling fiaskoet var i full gang lagde de en egen "meninger" artikkel ved siden av anmeldelsen som var helt nøytral. Faen så profesjonelt. Som kom Gamur og kjøpte dem opp... Førte til flere av de kjente fikk fyken, erstatten med nybegynnere (med sikkert lavere lønn) som skrev en hæv med idiotiske "Top Ten RANKED" lister... Men folk flokket jo til disse sakene. Så det sier egentlig ganske mye om leserene og. Folk ville krangle om hvem som er den dårligste fienden i Final Fantasy serien, eller hvilket spill er mest ikonisk på GC... VAr jo bare piss. Og de stengte ned Watcha og, som fikk i snitt 200 kommentarer hver lørdag. Poenget er at det dreier seg alltid om penger. Vi mennesker har laget vår verden basert på penger, vår største, eneste gud. Og vi elsker drama, spes på sosiale medier xD Dermed må vi følge penegene og om det gjelder dårlig kvalitet så for det bare være virker det som. Gamer og Pressfire har vel noe statsstøtte så har nok litt mer tid til å skrive noe fint, ikke "Dummeste 10 blondinene i spill RANKED!"... Håper jeg ikke gav noen her en ide nå... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå