BenWhittaker Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Hei! Vurderer å bygge en ca 2 meter brei trapp fra veranda og ned til plena, ca. 2,5-3 meter høyde. Vi ønsker å kle inn utsiden av trappa mot plena med kledning, og gjøre trinnene dryppsikre slik at vi kan bruke plassen under trappa som en kaldbod. Men jeg sliter med å finne en god løsning som gjør at vann renner vekk uten at det kræsjer med, eller fukter, kledningen. Har noen erfaring eller tips med snedige løsninger for å få til dette? Foto fra veranda og ned:
Simen1 Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Jeg får ikke fram vedlegget. Det høres ut som trappa skal gå langs kledningen/veggen. Hvis det stemmer så dryppsikrer du under-rommet best ved hjelp av beslag som festes til veggen over trappevangen. Begynn nederst sånn at beslagene oppover trappa overlapper uten at vann renner inn mellom beslagene. Beslaget fuges i overkant for å unngå at det trekker inn vann mellom beslag og kledning. Under trappetrinnene kan du for eksempel bruke bølgeblikk / trapesplater. Et vanlig problem med sånne plater er drypplyd fra regndråper, men siden det er under trappetrinnene så vil drypphøyden bli så lav at det skal ikke være noe problem. Hvis du ikke får tak i én lang nok plate, så må du legge skjøten riktig vei her også. Start øverst. Helt nederst ville jeg lagt en renne med stein på tvers for å hindre utgraving ved kraftig regnvær. Og drensrør under der igjen. Skal du planlegge og bygge selve trappekonstruksjonen også helt selv? I så fall, følg trappeformelen for å finne riktig vinkel, trinndybde og trinnhøyde. 3m høyde blir sånn ca 14 trinn. Kan du ha en trappeavsats midt på? Byggevare har vanligvis bare ferdige vanger med inntil 7 trinn. Det sparer deg for litt arbeid. Jeg tror også det er noen regler som krever trappeavsats i trapper av en viss høyde av sikkerhetsmessige grunner. Sjekk det ut. Hvis du bruker 28mm terrassebord som trinn så bør avstanden mellom vangene ikke overstige 60 cm. Det vil si at du trenger 4 vanger for å gi 180 cm bredde på trappa. Selv om det på verandaer er greit med 10-15 cm utstikk ut fra bjelke, unngå det her fordi du trenger vange helt inn mot veggen på ene siden pga beslaget, og vange helt på yttersiden pga innfesting av rekkverk. Det finnes også noen regler om høyde på rekkverk, utforming, åpninger og håndløpere. Sjekk det ut. Fundament: Det kommer veldig an på underlaget. Sørg for et godt fundament i nedkant av trappa og evt trappesats som ikke forskyves av frostspreng, fukt/tørke, setning etc. Hvordan tenker du å lage gulv i kaldboden og veggkonstruksjonen? Skal boden ha dør eller være mer som en carport for gressklipper etc?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå