Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v40 2014 - DSTC feilmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
  • Har, som det står i tittelen, en volvo v40 2014 model (eneste eier).
  • Har gått 110.000 km og kjører omtrent 4-6000 pr år (hadde en lang "norgestur" en av de første årene)
  • Hatt bilen på årlig service og byttet det som må (reg-kjede og alt slikt) i henhold til tidsintervall eller slitasje.

FIkk tidligere i dag en feilmelding (se bilde) og følte at bilen ble litt "luggete" å kjøre før jeg parkerte den.
Da jeg skulle kjøre videre/tilbake var bilen som normal og feilmeldingen var borte.

Noen som har opplevd noe slikt før? Er det noe jeg må være obs på/dra til verksted for å få sjekket selv om
feilmeldingen/feilen er borte? Bilen står ofte lengre perioder (3-4-5 uker) i ro/stille.

DSTC-1.jfifDSTC-2.jfif

edit: aner ikke hvorfor bildene ikke vises/må lastes ned -.-

Endret av wampster
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (På 12.5.2025 den 19.26):

FIkk tidligere i dag en feilmelding (se bilde) og følte at bilen ble litt "luggete" å kjøre før jeg parkerte den.
Da jeg skulle kjøre videre/tilbake var bilen som normal og feilmeldingen var borte.

Noen som har opplevd noe slikt før?

Jeg gjetter på at det kan være begynnende trøbbel med egr ventilen. Min erfaring er at motorstyringen  til denne motoren er dårlig på å sette feilkoder relatert til dette.

Skrevet
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg gjetter på at det kan være begynnende trøbbel med egr ventilen. Min erfaring er at motorstyringen  til denne motoren er dårlig på å sette feilkoder relatert til dette.

Jeg fikk vite at dyse 4 var ødelagt og måtte byttes. Noe jeg tenker å muligens prøve å gjøre selv. Har ikke hørt noe/vet ikke hva egr er, har det en sammenheng med dysene og er det evt noe man kan mekke selv med hjelp av litt youtube/etc?

Skrevet

Egr står for exhaust gas recirculation. Det er en teknikk bilprodusentene bruker for å senke eksostemperaturen og dermed utslipp av NOx.

Jeg gjetter på at bilen din har 1,6 liter diesel motor. Da er rengjøring av egr ventil "medium" vanskelighetsgrad (diy friendly).

• Liker 1
Skrevet
mobile999 skrev (14 timer siden):

Egr står for exhaust gas recirculation. Det er en teknikk bilprodusentene bruker for å senke eksostemperaturen og dermed utslipp av NOx.

Jeg gjetter på at bilen din har 1,6 liter diesel motor. Da er rengjøring av egr ventil "medium" vanskelighetsgrad (diy friendly).

1.6 liter diesel er helt korrekt. 👍
Er det slik at man "burde" bytte alle 4 dyser når man først er i gang, eller er det ingen vits å bytte alle bare fordi en har feilmelding eller har tatt/holder på å ta kvelden?

Skrevet (endret)
mobile999 skrev (12 minutter siden):

På denne mener jeg at det holder med å bytte den defekte dysa.

Hvordan fant de ut at den er defekt?

Jeg fikk opp en feilmelding på skjermen (Motorsystem Service påkrevd / DSTC Service påkrevd) på vei til Eu kontroll. Jeg fikk dem til å kjøre en diagnose/feilsøking og de fant ut at det var dyse nummer 4 som var ødelagt/klar til å skiftes ut.

Hørte med et annet verksted og de så på feilkoden/rapporten og sa det virket korrekt/sansynlig.

Endret av wampster
Skrevet (endret)

Det er vanlig med dysebytte med den feilkoden. Du kan evt måle motstanden i den med multimeter (sammenligne med en annen dyse).

Endret av mobile999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...