AndersT2 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai (endret) Sliter med varmen i spill PCen, den har aldri vært kjølig, men har blitt ekstra varm i det siste, så jeg tenker å demontere og legge på ny kjølepasta om ikke så lenge. Tenkte da å se om de er noe jeg bør gjøre med oppsettet av komponentene for å bedre. Det er ett Lian Li O11-XL kabinett. har RTX 3080 og 9950X (SMT av). Det går i dag til skjermkortet først, så til cpu, og videre til 2 stk 360 radiatorer. Den i toppen tar luften ut av kabinettet, mens den på siden bak tar luft inn, det samme med vifte e i bunn og bak. Det samler seg alltid litt luft i toppen av CPU kjøleren. Nå etter noen timer i Oblivion Remaster, så har de høyeste tempene jeg har sett vært nær 90 på CPU og på det værste vært rett over 104 på hot spot på GPUen. Fikk det siste ned til ca 98 når jeg skrudde opp viftene fra 45% til 65%, men ønsker helst under 50% på viftene pga. støy. (Pumpe går på 40%) Legger ved 2 bilder av HWinfo, den ene etter 1 time i standby i windows, og den andre etter kun noen minutter i Oblivion Har bestilt temp måler for å sette på vannet, så tenker å demontere når den kommer. Selve vannkjølingen er fra 2021, har byttet kjølepasta på CPU for ca 1 år siden, og den gamle så like fin ut som den nye. Har kun kjørt EK sin klare kjøleveske, for å slippe møkk i vannet som kan tette kjølerne, og etter det jeg kan se så, ser de helt fine ut fortsatt. EDIT: Glemte å nevne at jeg ikke kjøre noe overklokking. Endret 3. mai av AndersT2
trn100 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) Det ser ut som om du har radiatoren i toppen? Hvis det stemmer og viftene i toppen trekker luften ut, så tenk på at det da er den varme luften fra innsiden av kabinettet som trekker gjennom radiateren og ikke den antagelig kjøligere luften fra utsiden. Vifter som kjører luft gjennom radiator skal alltid blåse/suge luft fra utsiden. Edit: Hvis du har 2 stk. radiatorer, hvorfor ikke la begge suge/blåse inn kjølig luft utenfra og droppe viftene som trekker luften ut? Med filter på disse får du da et filtrert overtrykk av luft i kabinettet som også hjelper mot støv og du slipper problemet med at viftene på den ene trekker kald luft fra den andre direkte ut igjen før komponentene rekker å bli avkjølt? Og igjen, hvis du har 2 radiatorer, kjør den ene på CPU og den andre på GPU. Endret 7. mai av trn100
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå