Gå til innhold

spørsmål om engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skriver om engangsstønad. 

"Engangsstønad kan du få hvis du venter barn og ikke har hatt inntekt som gir rett til foreldrepenger i 6 av de siste 10 månedene"

Hvis kvinne har 10 jobb på daglig varer butikk og hun har fått premisjon  uten lønn fra jobben. Denne preioden kan regnes mot kvinne har hatt ikke inntekt ?   

Hva er rett til foreldrepenger ? Hvor mye lønn gir dette retten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
peterjohn skrev (20 minutter siden):

Hvis kvinne har 10 jobb på daglig varer butikk og hun har fått premisjon  uten lønn fra jobben. Denne preioden kan regnes mot kvinne har hatt ikke inntekt ?  

Forstår ikke helt hva du mener. 10 jobb? Det er i utgangspunktet veldig enkelt og greit at du må ha hatt lønn

Svar på disse spørsmålene: https://www.nav.no/foreldrepenger/foreldrepenger-eller-engangsstonad/

peterjohn skrev (22 minutter siden):

Hva er rett til foreldrepenger ? Hvor mye lønn gir dette retten. 

Foreldrepenger gir samme utbetaling som den vanlige lønnen du har hatt, så lenge du ikke tjener over 744 168,- i året. Eller du kan velge 80% av vanlig lønn over en lenger periode.

Skrevet (endret)

Beklager, jeg menner 10 % jobb hos daglig varer butikk. Hvert annen lørdag eller to lørdag i måneden. 

Hvis hun tjeneste mindre enn 62000 kr tilsammen i det siste 6 måned. 

Kan hun søke engangsstønad. Dette er spørsmål. 

Endret av peterjohn
Skrevet (endret)
peterjohn skrev (14 minutter siden):

Beklager, jeg menner 10 % jobb hos daglig varer butikk. Hvert annen lørdag eller to lørdag i måneden. 

Hvis hun tjeneste mindre enn 62000 kr tilsammen i det siste 6 måned. 

Kan hun søke engangsstønad. Dette er spørsmål. 

62 000,- er beregnet årslønn, ikke hvor mye det har vært siste 6 mnd. Hvor mye har hun tjent i måneden i gjennomsnitt? Legg inn det tallet i guiden jeg sendte lenke til.

Hvis foreldrepenger er lavere enn engangsstønad så kan hun velge mellom disse.

Endret av Nimrad
Skrevet

For eksempel hvis lønn var cirka 10 000 per måned før skatt i de siste 10 måneder. Hva er det lurt å søke foreldrepenger eller engangsstønad. 

Skrevet

En relevant spørsmål om foreldrepenger. 

Hvis mor velger å sitter hjem med barn etter fødsel frem til barn går på barnehage. Kan far få foreldrepenger eller rett til foreldrepenger ? hvis ja, for hvor mange måneder far kan få. 

Skrevet (endret)
peterjohn skrev (12 minutter siden):

For eksempel hvis lønn var cirka 10 000 per måned før skatt i de siste 10 måneder. Hva er det lurt å søke foreldrepenger eller engangsstønad. 

Det går ikke an å svare på. Det kommer an på hele bildet. Blant annet hva far skal gjøre. Engangsstønad er et beløp mor får inn på konto. Det vil si at det ikke anses som lønn, og derfor ikke trekkes skatt av det eller gir andre fordeler med det å faktisk ha "lønn" (pensjonssparing, andre støtteordninger ++).

peterjohn skrev (6 minutter siden):

Hvis mor velger å sitter hjem med barn etter fødsel frem til barn går på barnehage. Kan far få foreldrepenger eller rett til foreldrepenger ? hvis ja, for hvor mange måneder far kan få. 

Far kan ta ut fedrekvoten mens mor bare sitter hjemme. Den er på 15 uker.

Anbefaler å ta kontakt med NAV for veiledning her.

Endret av Nimrad
Skrevet

Tusen takk. Jeg førstår at far kan ta ut fedrekvoten som er 15 uker mens mor bare sitter hjemme med barn og ikke går på jobb. Denne tiden far få foreldrepenger som skal betales fra NAV. 

En siste spørsmål. Hva betyr velge mellom foreldrepenger eller engangsstønad. 

Hvis kvinne har rett til foreldrepenger men det er lav p.g.v mindre peosent stilling, kan hun bare søke engangsstønad ? 

Skrevet
peterjohn skrev (1 minutt siden):

En siste spørsmål. Hva betyr velge mellom foreldrepenger eller engangsstønad. 

Hvis kvinne har rett til foreldrepenger men det er lav p.g.v mindre peosent stilling, kan hun bare søke engangsstønad ? 

Det virker sånn, men detaljene vet jeg ikke. Som sagt anbefaler jeg å ta en prat med NAV om det praktiske her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...