Gjest 9dcd8...b3a Skrevet 23. april Skrevet 23. april Gir det en lesebekreftelse sånn at det som sendte digipost en vil se at den er åpnet? Eller var det altinn? Anonymous poster hash: 9dcd8...b3a
Pop Skrevet 23. april Skrevet 23. april Nei, avsender får ikke lesekvittering, men bekreftelse på at posten er oversendt til mottakers postkonto. Med nivå 4 autentisering vil det i tvistetilfeller være mulig å fastslå om posten var lest, men det krever altså en rettslig begjæring på utlevering av den type informasjon vil jeg tro.
Darkbill Skrevet 23. april Skrevet 23. april (endret) Uansett om posten er åpnet eller ikke, så regnes Digipost som en vanlig offentlig postkasse. Avsender har sendings- og mottaksbekreftelse, så selv om du ikke åpner posten her vil du fortsatt ikke kunne fraskrive deg ansvaret. Så lenge du har aktivert Digipost regnes post sendt hit som 'forkynt' så vidt meg bekjent. Var i en en tvist om akkurat dette lenge siden da jeg hadde glemt Digipost og en faktura. Mener jeg fikk beskjed om at dette var nevnt i bruker vilkår blant annet. Så vet ikke hva du unngår, men hva enn som er sendt og ikke åpnet av det, regnes uansett som levert og lest med de frister som gjelder feks inkasso. Sitat Brukeren gir tillatelse til at alle potensielle avsendere, inkludert offentlige myndigheter, virksomheter, organisasjoner og privatpersoner, kan benytte Digipost for kommunikasjon med Brukeren. Når Brukeren er registrert, kan alle avsendere sende Brukeren digital post, blant annet fakturaer, helsepapirer, forsikringsavtaler, innkallinger og brev fra offentlige etater, uavhengig av tidligere samtykker til elektronisk kommunikasjon. Avsendere kan velge å kun sende Brukeren brev i Digipost. Dette betyr i så fall at Brukeren ikke mottar brevene i sin fysiske postkasse/postboks. Brukeren er innforstått med og aksepterer at avsenders bruk av Digipost erstatter tilsvarende kommunikasjon via ordinær post til Brukerens fysiske postkasse/postboks. Det står også lenger ned at avsender kan be om eksplisitt meddelelse av åpning av brev, men da vil du som mottaker bli varslet først. Men juridisk sett har det ingen betydning om du åpner brev eller ei, så lenge de er sendt forsvarlig, og mottatt. Endret 23. april av Darkbill 1
nVIDIAsucks Skrevet 23. april Skrevet 23. april For dokumenter sendt gjennom fiks-platformen til KS til Altinn/digital postkasse kan avsender se om dokumentet er åpnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå