Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

a_aa har hjemmecocktailpåske! - Andre påskedag

Det er arbeidsdag i morgen, og da blir det mocktails! En Tom Collins med "no alcohol", det må da bli en ...:

Noal Collins (basert omtrentlig på en tradisjonell Collins)

• 35 ml alkoholfri gin (jeg brukte ISH London Botanical Spirit)
  • 25 ml ferskpresset sitronjuice (sil den med en tesil hvis det blir mye "kjøtt" i den)
  • 15 ml orgeat evt sukkersirup (se tredje innlegg i denne tråden)
  • Kullsyret vann til topping (for å få litt ekstra gulfarge nå i påsken, vurder kanskje Mountain Dew, Solo, Fanta elns?)

Ha is og en sitronskive i et nedkjølt lite highballglass, hell i alle ingredienser til topp og rør forsiktig:
10-NoalCollins(P4212133).thumb.JPG.19f078d6d6bdbb5d3ad89ff0054d5810.JPG

Cheers! ;) 

Inspirert av Michelada-konseptet, med lett mexicansk øl som tilsettes diverse "hotte" saker for å gi det en ekstra sting, dro jeg ut diverse saker fra kjøleskapet og mikset i hop en ...:

Rødmala Lada (er ment å være en upretensiøs greie...)

• 15 ml Tomatketchup (jeg brukte Idun Usøtet. Kan også bruke tomatjuice.)
  • Ca 10 dråper Heinz Worcester Sauce (kan kjøpes overalt)
  • Ca 10 dråper Cholula Hot Sauce Original (kjøpt på Meny)
  • Klokk&Co Gringo alkofritt øl med lime/ingefær, til blanding og topping (Meny)
  • Sitronskive eller limebåt (jeg valgte sitron pga påskefargen ;))
  • Valgfritt: 1 dæsje Selleribitter (den vil gi max 0,1% alkoholtillegg i drikken til slutt)
  • Valgfritt: Salt-/chilirand på glasskanten, fukt kanten med lime, dypp i det du ønsker.

Alle ingredienser bør være skikkelig kalde, sett gjerne glasset i fryseren mens du finner frem og mixer. Dersom du ikke har alkofritt øl med "ferdig" limesmak, tilsetter du 15-30 ml limejuice som erstatning. Ha ketchup og sausene i et lite glass, og hell i ca 0,5 dl av av ølet sammen med dem. Bland det godt sammen, få med ketchupen fra bunnen. Hell blandingen i et avkjølt lite highballglass, og topp opp med lime-øl og legg til garneringen du ønsker:
11-RdmalaLada(P4212134).thumb.JPG.776e701936d45d2fcdca17013033b685.JPG

Ganske OK, best når du ønsker noe som er lite søtt, men godt spicy en varm dag ute (isbiter er da lurt) :)  Juster mengde - spesielt Cholula - etter egen preferanse for hvor mye "sting" du vil ha. Det finnes forresten en Cholula Hot Sauce Chili Lime, kan godt hende den passer enda bedre her. Men litt av poenget er å ta av det man faktisk har i skap og skuffer som kan gi et lite "sting" i denne drikken, enten det er tabasco eller noen av de jeg har nevnt her. Asiatisk Sweet Chili Sauce tror jeg ikke passer - men har ikke prøvd ;)   

Mine små highballglass rommer kun 200 ml, og det er det oppskriftene ovenfor er tilpasset. Eksempelvis inneholder en flaske Gringo ca 330ml, og det går da med ca halve flasken i én mocktail i mine små highballglass - du må altså doble opp de andre ingrediensene (og bruke et større glass) om du vil lage en en "Stor Rødmala Lada" der du får brukt opp en hel flaske øl.

Endret av a_aa
Forvirring omkring glasstyper og -størrelser
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte rette opp i innlegget ovenfor, grunnet min forvirring omkring glasstyper og -størrelser - og jeg måtte sjekke opp både to og tre ganger før jeg tror jeg har ryddet litt i mine egne misforståelser...

Jeg har alltid trodd at et highballglass og et Collinsglass var to navn på samme glasstype, og at man kunne bruke de om hverandre uten å lage forvirring av den grunn. Det er feil.

• Et highballglass rommer normalt 240-350 ml. Glassveggene er tilnærmet vertikale. Høyde dividert på diameter er oftest i overkant av 2.
  • Et Collinsglass rommer normalt 300-410 ml. Glassveggene er tilnærmet vertikale. Høyde dividert på diameter er oftest rundt 2,5-3 - altså en smalere formfaktor enn highballglass.

Ekstra forvirrende blir det da når de glassene jeg har tenkt på som "Collinsglass" (se bildene ovenfor) siden jeg kjøpte dem i forrige årtusen, egentlig ikke stemmer med noen av de ovenstående. De rommer kun 200 ml og har h/D=14,9cm/5,9cm = 2,5. :huh: Altså smal formfaktor som et Collinsglass, men mye mindre volum - til og med mindre volum enn et highballglass som normalt er bredere.

Så hva slags glasstype er det egentlig? Noen som vet? Er det rett å kalle et ekstra smalt highballglass?

Jeg tror forresten at de het Royal Crystal Rock (RCR) Aurea Highball Glass da jeg kjøpte dem, etter litt sjekk på nett.

Skrevet

I vinterhalvåret drikker jeg som oftest en kopp te på morgenen før det blir kaffe senere på formiddagen. Det er en te laget av kokende vann med tørket hibiskus (rolv.no), noen knekte tagger fra en anisstjerne, litt snittet fersk ingefær og litt stevia-pulver for sødme. Blir aldri lei denne, innbiller meg at den holder vanlig forkjølelse unna :) 

Så jeg bestemte meg for å prøve å lage en mocktail med hibiskuste som en hovedingrediens.

Jeg lagde først en kraftig Hibiskuste:

• 0,5 ltr vann (kokende)
  • 15 gram hibiskus (jeg brukte en jeg kjøpte på en Sunkost-butikk, Kloster)
  • 1 hel stor anisstjerne, knekt opp i småbiter eller knust i morter
  • Knuste einerbær - jeg brukte 5 bittesmå blå som jeg plukket på gårsdagens fjelltrimtur

Kok opp vann i en kjele, dra kjelen av varmen og tilsett resten av ingrediensene, la det trekke i en halvtime med lokke, før du siler ut teen gjennom et kaffefilter elns. Jeg valgte å bruke en Aeropress XL, så jeg helte ingredienser og kokende vann i den (opp-ned-modus), lot det rekke en halvtime og trykket væsken ut gjennom filteret. Få teen over på en flaske med tett kork, legg så flasken i kaldt vann og deretter i kjøleskapet når temperaturen har kommet godt ned. Da skal du ha en flaske med en væske som er ørlite mer tyktflytende enn vann og som har en dyp dyp mørkerød farge.

Jeg droppet ingefær i oppskriften, og det gjør at jeg tror at denne teen kan passe ypperlig sammen med ingerfærøl, som kan bli en slags mocktail i seg selv. Men jeg ønsker å lage en mer tradisjonell utseende cocktail - og den har jeg foreløpig døpt Rød klem.

Rød klem (v01, mocktail under utvikling ;) )

• 45 ml kraftig hibiskuste med anis og einerbær
  • 30 ml ferskpresset klementinjuice (ca saften fra 1 klementin)
  • 15 ml orgeat (se oppskrift i tredjepost i tråden), evt sukkersirup

Jeg hadde alt i en shaker med is, ristet det i 10-15 sek, og silte det over i et nedkjølt stettglass:
image.thumb.jpeg.94058fe6d4a46fbb359f9eb36b6bfbb6.jpeg

Slett ikke verst! Syrligheten, ja på kanten til beskhet, fra hibiskus gir den et røft friskt utgangspunkt, som mildnes av klementinjuicen. Anisen ble akkurat passende merkbar, men jeg savner mer fra einerbærene (som skal herme gin-smak) så jeg kommer til å bruke mer einerbær i neste versjon av teen. Sødme med mandel og blomster fra orgeat balanserer og gir fylde. For meg er den et bitte lite hakk for søt, så det tåles litt mer klementinjuice eller te - men det blir litt smak og behag. Denne er på skiva, om ikke innertier ennå :) 

Får se om jeg får gjort noe annet mocktailaktig med teen senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...