a_aa Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Velkommen til tråden for mixologi! Trådens formål: Her kan du lære og du kan tipse om alt som involverer blanding av minimum to væsker for å lage drikke som kan nytes av gane, nese og øyne. Både med og uten alkohol. Ønsker du å lese om eller dele erfaringer med drinker, coctails*, mocktails? Har du laget en drink som ble forferdelig eller fantastisk eller begge deler? Fulgte du en "offisiell" oppskrift, laget din egen vri på en "offisiell" oppskrift eller har du eksperimentert deg frem til noe supert på egen hånd? Har du funnet en god erstatning for ingredienser som er vanskelig å få tak i? Funnet et genialt eller elendig verktøy til bruk ved mixing? Har du utviklet en idiotsikker mixologi-teknikk for å lage en "vanskelig" drink enkelt, kjapt og knallgod? Lurer du på hvordan man lager en ingrediens eller en drink, hvor man kan få tak i ting, eller hva du kan lage med det du har i barskapet? Da er dette tråden for deg! Noen ressurser (som jeg såvidt har begynt å lese litt i): https://iba-world.com/cocktails https://www.aperitif.no/drinker https://www.vinmonopolet.no/fag/artikler/mocktail-oppskrifter https://www.omrom.no https://altomgin.no https://kindredcocktails.com https://punchdrink.com https://www.liquor.com https://www.diffordsguide.com https://www.theeducatedbarfly.com https://cocktailvirgin.blogspot.com https://www.monkeybrad.com NB! Det finnes tema som ikke hører hjemme i denne tråden: Ønsker du å dele dine meninger om de personene som nyter sine drinker, coctails, mocktails? Har du lyst til å reklamere for produkter? Eller fortelle hvorfor du mener at drinker/coctails/mocktails er idiotiske, er djevelens verk, er for femi for menn, er for maskulint for kvinner, er mer helseskadelige enn dumme myndigheter advarer om, trenger en alkoholpolitisk avhandling/one-liner, har feil nivå på skatter/avgifter, er årsak til miljø/klima-kollaps og smeltende permafrost, fremmer kriminalitet, er åpenbart del av en konspirasjon for å lure befolkningen? Osv, osv osv...? 🚫 Da blir det satt svært stor pris på om du finner deg en annen og mer passende tråd enn denne, eller evt oppretter din egen tråd for ditt eget tema - feks i forumkategoriene for politikk, religion, livssyn, helse. Dette er altså eksempler på uvelkomne tema i denne tråden. Jeg kommer ikke til å svare på tema med slikt innhold, og jeg ber også om at andre ignorere dem. (*: Strengt tatt er alle cocktails drinker, men ikke alle drinker er cocktails. I tillegg til alkohol og sødme og/eller syre (som drinker flest), skal en cocktail helst også ha et element av bitterhet i seg for å fortjene betegnelsen.) 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april Jeg er definitivt en nybegynner-mixolog. Jeg har tidligere oftest nøyd meg med et glass øl eller vin, eller et glass brennevin med en isbit, med litt vann eller med brus/tonic (aller oftest drikker jeg bare vann, da!). Det er først det siste året jeg har blitt interessert i mixologiens smaksmuligheter, og jeg har komplettert barskapet med diverse søtt og bittert og surt... Og jeg har lest om cocktailmixing, oppskrifter og sneiet innom YouTube-universitetet... Her er noen av de grunnleggende tingene jeg har forstått så langt: Mål for volum, spesielt konvertering fra ounce (oz): 1 shot = 1 jigger = 1,5 oz = 45 ml 1 ounce = 1 oz = 1 pony = 30 ml 3/4 ounce = 3/4 oz = 22,5 ml 1/2 ounce = 1/2 oz = 15 ml 1/4 ounce = 1/4 oz = 7,5 ml 1 spiseskje = 3 teskje = 15 ml 1 teskje = 1 barskje = 5 ml 1 dæsj = 1/8 teskje = 12 dråper = 0,6 ml (±50%) 1 dråpe = 0,05 ml (±50%) I oppskrifter der volum angis som “dæsj” ("dash"), kan mengden som er ment avhenge både av hvem som skrev den, hvor/når oppskriften ble laget og hvilken væske det er snakk om. Her er det rom for tolkning, testing og suksess I dag er 1 dæsj er vanligvis den mengden du omtrentlig får ved én opp-ned-rist over glasset med en bitters-flaske, flasketuten er vanligvis designet for å gi fra seg 1 dæsj. For meg ser den mengden ut til å være klart mindre enn 12 dråper… Det er stadig ulike oppfatninger om hva en dæsj rent objektivt er. Hva mener du? 1 jigger er både et mål på volum og en benevning av et måleglass – men selv når et måleglass kalles en jigger, rommer ofte dette måleglasset et annen volum enn 1 jigger. Forvirrende? Ellers er norske skjenkeregler slik at når du bestiller en cocktail i en bar, så skal den i utgangspunket ikke inneholde mer enn 4 cl (=40 ml) brennevin. Det var visstnok unntak fra regelen for klassiske cocktail der en sånn regel ville gitt latterlige cocktails, vet ikke om det unntaket finnes ennå? Uansett, lager du cocktails selv hjemme, bestemmer du selvsagt også reglene selv Ristet eller rørt? Poenget med begge metodene er å blande væskene, kjøle dem ned og gi kontrollert utvanning av drinken til tiltenkt alkoholdstyrke. Å røre en drink ("stirred") innebærer å røre rundt og rundt i væskebandingen sammen med is i et mikseglass (evt i glasset du skal servere i). Metoden fremmer klarhet i væskene, og gir mindre utvanning siden isen ikke brytes opp i prosessen. Dersom blandingen ikke inneholder væsker med alkoholinnhold lavere enn sterkvin, anbefales normalt å røre den. Å riste en drink innebærer å riste en lukket beholder væskebandingen sammen med is temmelig kraftig. Dersom ingrediensene åpner for det, drar væskeblandingen i retning av emulsjon - med skum og tåkete eller ugjennomsiktelig utseende. Gir normalt mer utvanning og hurtigere nedkjøling. Dersom blandingen inneholder væsker med alkoholinnhold lavere enn sterkvin (typisk saft fra lime, sitron ol), anbefales normalt å riste den. Men igjen: lager du cocktails selv hjemme, bestemmer du selvsagt også reglene selv. Akkurat som mr. Bond (som rister det som skal røres) 😎 Garnityr - ikke bare øyefryd Spiralvridd sitronskall, mynteblader, sellerigrønt, basilikumkvist, kirsebær på pinne, kaffebønner,limebåter, tørket frukt, oliven. Og mye mer er eksempler på garnityr. Garnityr er et av mange tema i universet jeg kan lite om. Delvis fordi jeg oftest slutrer unna den biten av en drink. Men jeg har skjønt at det ikke inngår i oppskrifter bare for syns skyld, det bidrar også til totalopplevelsen med lukt og smak. Så etterhvert må jeg vel lære meg mer om dette ... Glasstyper Der lever jeg foreløpig etter regelen: Man tager hva man haver. 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 15. april Forfatter Del Skrevet 15. april I går lagde jeg orgeat - en mandelsirup - sånn omtrentlig etter småjuksete oppskrift fra Anders Erickson. Jeg varmet 100g mandelmelk 30sek i et glass mikroen mens jeg målte opp 150g sukker i et annet vidt glass. Helte den lunkne melka over sukkeret, og brukte en stavmikser for å få det sammen. Måtte en ekstra 20 sek runde i mikroen og mer stavmiksing for å få alt sukker oppløst. Så tilsatte jeg bittelitt mandelessens (fås på alle matbutikker) og ikke særlig mer appelsinblomstvann (kjøpt på nett), smakte, og tilsatte "halvparten av bittelitt" ekstra før jeg var fornøyd. Litt som flytende marsipan. Jeg fylte opp en spruteflaske (drøyt 100 ml) og satte i kjøleskapet, mens en rest gikk i en liten beholder i fryseren for å se hvordan den blir når den tiner igjen. Jeg brukte Änglagård mandelmelk, forresten - den hadde 3g mandler pr 100g melk, mens et par andre jeg så hadde 2 og 2,3. Tror resultatet kan bli bedre jo høyere mandelinnhold. Noen som kjenner til merker som har mer enn 3 g mandler pr 100 g melk? I dag har jeg laget vanlig sukkersirup og Demerarasukkersirup, det går veldig kjapt på samme viset som med orgeat, bare enda enklere. 75g mikrolunka vann på 75g sukker, stavmiks, litt mer mikro, stavmiks og ferdig. Dermed har jeg nå tre små spruteflasker med (veldig) søte drinktilsetninger stående i kjøleskapet: Jeg skal ha hjemmepåske i år, og jeg har tenkt å mikse cocktails. Hver dag. Og jeg skal drikke dem. Regner med at det blir mellom 8 og 12 cocktails gjennom påsken. Alle skal lages og smakes for aller første gang for meg. Og jeg vil rapportere i denne tråden. Stay tuned Og legg gjerne inn et innlegg om din mixede drikke ila påsken! (For at ikke alkoholalarmklokkene på forumet skal kime, og stjele trådens oppmerksomhet fra smak og behag, vil jeg forsøke å skalere cocktailene sånn at jeg ikke overstiger 3 alkoholenheter (ca 39g ren alkohol) for noen dag - det er visstnok rundt der WHO begynner å bli veldig skeptiske for helseeffektene.) 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Elsker en cocktail, er ikke stort mer enn nybegynner selv, angående siruper så vil jeg si hjemmelagd "Oleo Saccharum" er et must. https://www.seriouseats.com/oleo-saccharum-lemon-syrup-recipe-8652702 Angående siruper det kan være en ide å bruke så mye sukker som mulig, mer enn halvparten, da sukkeret hindrer dannelse av mugg og annet svineri, men det er klart om du ikke lager så mye eller eventuelt bruker det relativt kjapt så går det greit, et annet triks er å putte litt vodka oppi sirupen da holder den seg lengre i barskapet. Et par bøker. https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/liquid-intelligence-9780393089035 https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/smugglers-cove-9781607747321 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april skaftetryne32 skrev (1 time siden): hjemmelagd "Oleo Saccharum" er et must. Spennende! Blir dette nesten som en konsentrert limoncello uten alkohol, eller? Har litt erfaring med sukkersirup fra før (har brukt det når jeg lager Shakerato, med ørlite salt og jbkm inkludert oppskriften). Stort sett lager jeg en sånn 1:1-sirup i starten av en helg, og da er den god i 3 helger - deretter kaster jeg eventuelle rester. Når jeg har hatt jbkm i, må den kokes opp - men med kun vann og sukkersamt stavmikser, får man oppløst sukkeret kjapt i lunka vann. Det tar 3-4 minutter å lage en liten porsjon Det er egentlig null stress om en porsjon har blitt dårlig. Og jeg merker etter hvert som jeg er blitt eldre at jeg setter mindre pris på sødme enn før - og helt omvendt med bitterhet og syre. Tusen takk for bok-tipsene! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april (endret) a_aa har hjemmecocktailpåske! - Onsdag før skjærtorsdag London Calling var navnet på et dobbeltalbum av The Clash, som var så knallbra at det ble kåret til tiårets album både for 1970-årene og 1980-årene. Det ble utgitt i desember 1979 i Europa mens den i USA ble lansert i januar 1980 - og der ligger nok noe av forklaringen på 20 år i tet Mer på Wiki. Jeg antar at cocktailen London Calling er en hyllest til albumet og bandet fra en London-bartender. Litt mer om historien her. London Calling (oppskrift fra Kindred Cocktails) 40 ml Beefeater Dry Gin (jepp!) 15 ml Sherry, Lustau Fino (jepp!) 15 ml ferskpresset sitronjuice (jepp!) 15 ml Sukkersirup (jepp!) 2 dæsj appelsinbitter (jeg brukte en dæsj Angostura Orange Bitters + en dæsj Bitter Truth Grapefruit Bitters) Garnityr: Grapefruktskallbit (droppet, "erstattet" med grapefruktbitters...) Ristet i shaker og dobbeltsilt i et nedkjølt glass: Veldig god! Sitron og ekstra tørr sherry ga et flott "syrebitt", som ble balansert av sødme, bitter fruktighet og urtepreget alkohol. Tror ikke det blir siste gangen jeg lager denne - hva skal man ellers bruke sherry til, liksom? Skal oppdatere dette innlegget senere i kveld, etter middag, forhåpentligvis med gode erfaringer fra enda en cocktail-mixing... -------------Kveldsoppdatering herfra og ned! ----------- Angostura Aromatic Bitters (AAB) har sånn smaksmessig gjennomslag at det normale er å bruke bare en liten dæsj eller to i en cocktail. Dersom man anslår 1 ml AAB i hver cocktail, betyr det at en flaske (den rommer 2 dl) holder til intet mindre enn 200 cocktails! Men så er det noen avvik... Jeg kjenner til 4 cocktail som slår på stortromma når det gjelder bruk av AAB, hvorav en av dem er anerkjent i den offisielle coctail-listen fra IBA: Trinidad Sour. Forløperen til den var Trinidad Especial. Begge disse bruker ABB som største spritandel i cocktailen, med litt hjelp fra andre. Så har vi Port of Spain og Johann goes to Mexico, som er ganske like - og her er AAB støttende i "spritjobben" med en større andel Mezcal som hovedaktør. Og jeg velger meg Johann goes to Mexico på grunn av det kule navnet! "Johann" er jo oppfinneren av Angostura Bitters - Johann Gottlieb Benjamin Siegert (Wiki). Hadde han dratt til Mexico og blitt nysgjerrig mezcal, ville han sikkert funnet måter å bruke det sammen med sin bitter. Og kanskje hadde det blitt slik: Johann goes to Mexico (oppskrift fra Kindred Cocktail) 45 ml Mezcal (jepp!) 15 ml Angostura Aromatic Bitters (jepp!) 15 ml ferskpresset sitronjuice (jepp!) 15 ml Demerarasirup (fanken! jeg blingset og tok vanlig sukkersirup i stedet, ja ja..) Ristet i shaker og dobbeltsilt i et nedkjølt glass: Mye mildere enn ventet Røyken fra mezcal og bitterheten fra AAB forsterker ikke hverandre, de mildner hverandre - og sitron og sukker er jo alltid god sammen med alkohol Bitte lite hostesaftpreg, ikke ubehagelig i det hele tatt. Tror demerarasirup ville gi den mer fylde og kompletthet. Jeg kommer til å lage denne igjen også - uten blingsing! Denne cocktailen tilsvarer 1,7 alkoholenheter, mens London Calling tilsvarte 1,1 alkoholenheter - da er vi i mål på 2,8 enheter Endret 16. april av a_aa 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april a_aa skrev (22 timer siden): Glasstyper Der lever jeg foreløpig etter regelen: Man tager hva man haver. Fin tråd... Men akkurat DER er jeg helt uenig. Jeg vil faktisk påstå at type glass er nesten avgjørende for opplevelsen. Min favoritt er moscow mule -koppen. Den er ofte stor (500 ml), deilig å holde på. Du får nesa dypt nedi kruset så du virkelig får sniffe i deg aromaen. Den holder seg kald lenge, og ingen ser hvor fort du drikker (hehe). Jeg elsker dette kruset. Og bruker den til Moscow Mule, vodka og whiskey sour, long island ice tea m.m. Ellers det jo noe voldsomt flott over å nippe til en martini eller lignende - i et skikkelig flott martiniglass. Jeg tenker at en coctail er fancy greier, og fortjener fancy glass. Her er en egen oppskrift Milhouse`s Sterke Vodka Sour 50 ml sukkerlake 80 ml sitronjuice 100 ml vodka (kan sikkert reduseres ;p) 5 ml ingefærjuice En god dæsj Angostura Aromatic Bitters 1 gram eggehvite - Shake shake shake Tilsett isbiter - Shake shake shak 1 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. april Forfatter Del Skrevet 16. april @Milhouse85 Joda, jeg ser poenget med stilige glass Jeg har noen ulike typer (små shotglass, rocks/old fashioned, collins/highball, et par-tre typer vinglass og små og store ølglass, samt den typen drinkglass som du ser ovenfor. Jeg føler egentlig ikke for å utvide repertoaret nå - men den kan jo være noe jeg snur på senere? Med egne glass for martinis, daiquiris, marguaritas, mules etc. Men enn så lenge lever jeg foreløpig etter regelen: Man tager hva man haver. Den mule-varianten jeg har lagd mest av (første gang i fjor sommer), er Dark 'n' stormy - og da er jo litt av poenget at man skal se de mørke romskyene rulle over ingefærølet/limejuice (før man blander det sammen og drikker). Og da går det ikke med kobber... Men enig i at det ser veldig kult ut for drikker der farger/tekstur ikke har stor betydning Den Milhouse`s Sterke Vodka Sour ser virkelig tøff ut 💪 Men er det virkelig bare 1 gram eggehvite? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april a_aa skrev (15 timer siden): Spennende! Blir dette nesten som en konsentrert limoncello uten alkohol, eller? Ja det er vel de samme smakene som blir trukket ut, men bare med sukker i stedet for alkohol, direkte oversatt betyr det oljesukker, noe du nok skjønner veldig godt når/om du lager det, du kan bruke hvilken som helst sitrusfrukt eller en blanding og det smaker nydelig ekte sitrussmak fra skallet, setter en piff på enhver cocktail som trenger et hint av sitrus, og blandet med vann får man en nydelig sitrusdrikk/lemonade som de fleste barn i alle aldre nok liker, eller kan man lage en lemondrop martini, mange muligheter 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april (endret) a_aa har hjemmecocktailpåske! - Skjærtorsdag Forfatteren Ian Fleming (Wiki) fant opp en fiktiv fyr ved navn James Bond, og han fant opp en fiktiv cocktail som han ga navnet Vesper. I utgangspunktet fantes begge disse kun på papiret. Ingen hadde noensinne hilst på James Bond i virkeligheten, like lite som noen hadde nippet til et martiniglass med en duftende Vesper i. Fortsatt er fyren en fiktiv figur, selv om han er brakt til live på lerret og skjermer kloden rundt - men Vesper har tatt et steg videre: den oppstår titt og ofte som en håndfast sippbar realitet Den har til og med havnet på IBAs offisielle cocktailliste. Vesper betyr "aften" på latinsk, og det passer jo bra for en cocktail. Men ordet kan også bety "aftensang" i religiøs kontekst - da er den en av de kristne tidebønner (Wiki), som synges på søndager og kristne høytidsdager. Og dermed har vi altså en pen bro fra Skjærtorsdags aften til en James-Bond-Martini Vesper er alkoholsterk, med 6 deler gin, 2 deler vodka og 1 del Lillet Blanc. Noen kan nok synes det blir for mye av det gode mhp brennevin. For dem (oss?) har jeg et eller annet sted sett en oppskrift der man enkelt og greit har endret på hva som får hvilket forholdstall. I en Reversed Vesper har sterk gin og mild Lillet Blanc "byttet plass", så det blir 6 deler Lillet Blanc, 2 deler vodka og 1 del gin. Det blir åpenbart en helt annen drink - men smaker det godt? For meg er det bare en ting å gjøre, og det er å lage begge to for aller første gang Reversed Vesper (har glemt hvor jeg fant oppskriften) 60 ml Lillet Blanc (jepp!) 20 ml Vodka (jeg brukte Ukrainian Spirit) 10 ml Dry gin (jeg brukte Beefeater) Jeg rørte denne med is i en mikseglass, og silte den over i et avkjølt stettglass: Denne var helt grei Jeg liker Lillet Blanc, så sånn sett er det ikke rart at jeg synes dette var OK. Og jeg kan se for meg at den kan være en fin variasjon til en GT på terrassen en sommerdag. Men den er ikke en wow!-drink, for meg har den litt for lite "sting", enten det skal komme fra syre, bitterstoffer eller alkohol. Men som sagt, kan godt hende at jeg lager en sånn igjen, om ikke annet for å få noe godt ut av en Lillet som har stått i kjøleskapet vel lenge .. Skal oppdatere dette innlegget senere i aften, og da med forhåpentligvis gode erfaringer med en ekte Vesper. -------------KveldsAftensoppdatering herfra og ned! ----------- Da er aftenen kommet, og det er bare å bruke nøyaktig da samme ingrediensen som i ettermiddag, men med de opprinnelige forholdstallene. Størrelsen totalt sett reduseres med 25%, sikkert ikke dumt for å ha kontroll på alkoholmengden ... Vesper (IBAs oppskrift) 45 ml Dry gin (samme som i ettermiddag) 15 ml Vodka (samme som i ettermiddag) 7,5 ml Lillet Blanc (samme som i ettermiddag) Jeg ristet denne lenge med is i en shaker (jeg regnet med den tålte utvanning godt), og silte den over i et avkjølt stettglass, og satte på en sitronskallspiral: Jeg hadde egentlig lave forventninger til denne, og ble positivt overrasket Jeg regnet med at den ville være for rå spritaktig, at så lite Lillet ville forsvinne i spritsmak. Men nei - jeg tror den ekstra lave temperaturen og utvanningen gjør at den faktisk var behagelig å drikke, og jeg kunne godt kjenne et fint hint av Lillet Blanc. Er ikke sikker på at jeg kommer til å lage den igjen, men artig å ha prøvd 007-martinien (Selv om jeg ikke har ordentlige martiniglass...!) Hold på å glemme: Vesper tilsvarer 1,6 alkoholenheter, mens den noe større porsjonen med Reversed Vesper tilsvarte 1,4 alkoholenheter - så da er vi i mål på 3.0 enheter Endret 17. april av a_aa 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april a_aa skrev (22 timer siden): Den Milhouse`s Sterke Vodka Sour ser virkelig tøff ut 💪 Men er det virkelig bare 1 gram eggehvite? Ja. Da jeg forsøkte å kopiere en oppskrift, sto det bare "eggehvite" uten noe som helst måleenhet opplyst. Jeg syns i grunn de fleste coctail-oppskriftene man finner på nett er nokså vanskelige å forsto mtp mengdeberegning. Så jeg tenkte først at jaja... det er vel ET egg da. 😆Nei, det var det aldeles ikke..... Ble rene eggedosisen. Så forsøkte jeg med en spiseskje. Også det ble eggedosis. En tskje da? Fremdeles nokså "eggete". Også reduserte jeg litt og litt og litt.... Prøvde til og med en gang helt uten. Men; 1 gram - gjorde susen! Da ble den akkurat slik jeg ville ha den. Brukte vel 20 forsøk og 1,5 flaske vodka på å "utvikle" denne oppskriften. Hah! 😜 Men så er ikke min smak din smak, osv.... så smakspreferansene vurderer nok voldsomt. Jeg liker ting med litt trøkk i. 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april Milhouse85 skrev (14 minutter siden): Brukte vel 20 forsøk og 1,5 flaske vodka på å "utvikle" denne oppskriften. Hah! 😜 He he - det er slitsomt og hardt arbeid å være mixolog Så 1 gram eggehvite gjør susen altså - det må prøves! Har du forresten prøvd lake fra hermetiske kikerter i drinker (folk som sliter med eggehvite bruker det som erstatning)? 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april a_aa skrev (13 minutter siden): He he - det er slitsomt og hardt arbeid å være mixolog Så 1 gram eggehvite gjør susen altså - det må prøves! Har du forresten prøvd lake fra hermetiske kikerter i drinker (folk som sliter med eggehvite bruker det som erstatning)? Er kjent med at det skal være en vegansk erstatning. Men ikke prøvd nei. Husker ikke helt hva dokumentaren het, men så en veldig flott dokumentar om coctailens historie. Det finnes mye bra på youtube også om emnet. Men det er en dyr hobby for en som meg som bor i Norge. 😆 Her er noe verd å prøvde. "Buzz button" er denne kjekke artige blomsten: https://en.wikipedia.org/wiki/Acmella_oleracea Du kan enten tygge litt på den, som den er, mens du nipper til en drink. Men dersom du lager en ekstrakt som på videoen, og "gurgler" den litt i kjeften (slik du gjør med munnskyllevann) så får du en opplevelse du sent vil glemme.... Og noe du virkelig kan lage show med når du har gjester. 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 17. april Forfatter Del Skrevet 17. april @Milhouse85 Hva med å hive litt røde bær inn i tinkturen i tillegg? Foreslår Synsepalum dulcificum (Wiki), som lurer smaksløkene slik at surt smaker søtt 🤪 - og med sitring og sikling i samme rennet, kan det nok bli et spenstig gjestebud, ja! 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april a_aa skrev (12 timer siden): @Milhouse85 Hva med å hive litt røde bær inn i tinkturen i tillegg? Foreslår Synsepalum dulcificum (Wiki), som lurer smaksløkene slik at surt smaker søtt 🤪 - og med sitring og sikling i samme rennet, kan det nok bli et spenstig gjestebud, ja! Eller slanger... som jeg så i Hong Kong / Kina. En av de få tingene jeg takket nei til å prøve. Er litt usikker på om jeg angrer eller ikke. Når jeg var i Colombia, var det veldig mye kokablader å få kjøpt på åpent på gatemarkedet. Siden veldig mange ikke har råd til helsetjenester i Latin-Amerika, er det stor kultur for å bruke kokablader som et rensemiddel, eller anti-inflamatorisk hjelpemiddel. Derfor får du kjøpt alt fra øl (https://www.nbcnews.com/news/latino/bolivia-coca-infused-beer-rcna156513) til såpestykker, oljer og alt mulig rask med kokablader. Men regner vel med det er ulovlig her i Norge. Liker veldig godt litt alternative smakstilsetninger (innen lovlighetens grenser) og drikker. Husker godt jeg fikk noe heftige greier i Kosovo. Hjemmelaget Rakia på 70%+. Du fikk kjøpt dette også på gata for 3 kroner flaska i en tom brusflaske. ;P Det gikk rett fra tunga til topplokket på 0,1 sekund. (Selvsagt mens de lokale ler seg ihjel.) Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april (endret) a_aa har hjemmecocktailpåske! - Langfredag Jeg kjøpte nylig en liten flaske med selleribitters, som jeg ikke har fått brukt noe særlig ennå. De gamle grekerne anså visstnok selleri som hellig, så kanskje er det riktig så passende med selleribitters nå i påskehøytiden? Det er jo ikke den vanligste ingrediensen å ha eller bruke, så i et forsøk på å få mer erfaring med å få godsmaker utav den, søkte jeg etter en påskerelevant cocktail med selleribitters - og tilsynelatende fant jeg en ypperlig kandidat (med annen temmelig uvanlig cocktailingrediens: eddik!) for en langfredag, utviklet av en amerikansk teolog jeg ikke aner noe om: Good Friday (oppskrift fra The long way home) 45 ml Lillet Blanc vermut (jepp!) 22,5 ml Dry Gin (jeg brukte Harahorn) 7,5 ml St. Germain hylleblomstlikør (jepp!) 7,5 ml klar eddik (brukte Idun 7% klar eddik) 2 dæsj Bitter Truth Celery Bitters (jepp!) 7,5 ml Aperol eller Lo-Fi Gentian Amaro (jeg erstattet med en blanding av ca 3 ml Suze + 3 ml Carpano Botanic Bitter + 2 dæsjer Carpano Punt e Mes + 2 dråper rød konditorfarge) has på toppen i glasset av etter at resten er mikset og silt. Garnityr: Kirsebær (jeg droppet det, har ikke noe som passer...) Jeg lagde denne som en aperitif før middag. Usikker på hvor syrlig eddiken er ment å være, men gikk for helt vanlig 7%. Blandingen av Suze, Carpano Botanic Bitter, Punt e Mes og litt konditorfarge er et forsøk på å fange både farge og smak som beskrevet i artikkelen der oppskriften er hentet. Dette er mixologi! 🤪 Mikset alle ingrediensene unntatt nederste sammen med is i et mikseglass, silte det over i nedkjølt stettglass og la den røde blandingen på toppen (den sank rett ned): Den er faktisk god! Men jeg synes eddiken er et solid hakk for aggressiv, kjenner den prikker i ganene og lurer på om tannemaljen holder stand Men jeg tror det er eddiken som gjør at selleribitters fungerer så godt her - det kan minne om syltede grønnsaker. Noen bruker jo pickles-lake som ingrediens i drikke, mener jeg å ha sett? Dersom jeg lager denne igjen, vil jeg enten forsøke å finne en midlere eddik, eller halvere eddikmengden og kjenne hvordan det blir. Satser på at jeg oppdaterer dette innlegget senere i kveld, dersom jeg skulle finne på å lage enda en cocktail som har en eller annen søkt forbindelse til Langfredag ... -------------Kveldsoppdatering herfra og ned! ----------- Som en hedning belemret med sans for morbid/svart humor, er det kanskje naturlig at jeg synes at en cocktail ved navn Rusty Nail (IBA) er fristende upassende på Langfredag Denne cocktailen består av skotsk whisky (Famous Grouse er standard anbefaling) og en søt likør der skotsk whisky inngår (Drambuie er bortimot påkrevd). Denne blandingen fikk navnet Rusty Nail i 1942 (det vant frem over andre navn på 50-60-tallet, da The Rat Pack stadig hev den nedpå), men at noen drakk en blanding av whisky og whiskylikør under andre navn mye mye tidligere er temmelig sikkert. Faktisk sies det at oppskriften på Drambuie stammer fra 1700-tallet, da Charles Edward Stuart (aka Bonnie Prince Charlie - Wiki) fikk den forskrevet som en personlig medisin i Italia - men den først ble produsert i større kvanta mot slutten av 1800-tallet. Tipper at blandingen har vært drukket i snart 300 år, da vi kan anta som svært sannsynlig at Bonnie Prince Charlie spritet opp medisinen sin litt... Uansett, jeg har verken scotch eller Drambuie i skapet nå, så Rusty Nail må dessverre utgå 🙁 Men jeg kan lage en "riff", med basis i druebrennevin? St. Remy VSOP er drubrennevin, som kan blandes med St. Hallvard som er en søt urtelikør der druebrennevin inngår Med to helgener og tydelig slektskap til en nagle, synes jeg navnet på nyvinningen gir seg selv: jo Signa Dimling (jfr ordbok og Wiki) 60 ml St. Remy VSOP (evt annen brandy/cognac) 20 ml St. Hallvard (evt annen søt urtelikør med brandy/cognac) Valgfritt: 1-2 dæsj bitters (jeg tok sjansen på 2 dæsj Bitter Truth Celery Bitters her også ) Jeg lagde denne som en kveldsdrink etter middag, og rørte ingrediensene vel og lenge (tåler godt litt utvanning denne) i et mikseglass, og silte den iskalde blandingen over i et avkjølt rocks-glass med en stor isbit i. Garnityr: Appelsinskallbit. Hmmm. Selleribitters passer ikke i det hele tatt her. Rett og slett ikke god smak. Jeg antok at appelsinbitter burde være sikkerstikk (brandy+appelsin er velkjent), men ville heller eksperimenter litt - og da har jeg lært Prøv heller appelsinbitters neste gang. For å slippe å kaste drinken i vasken, prøvde jeg å bruke lærdommen fra Good Friday - jeg tilsatte en halv teskje eddik og i tillegg en klunk ekstra tørr sherry for å gi en skarp syre mot selleribittersen. Det gjorde at drinken gikk fra "ikke god smak" til "ganske rar smak"... Men drikkbar Denne "cocktailen" tilsvarer 1,8 alkoholenheter, mens Good Friday tilsvarte 0,9 alkoholenheter - da er vi i mål på 2,7 enheter Endret 18. april av a_aa Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 19. april Forfatter Del Skrevet 19. april a_aa har hjemmecocktailpåske! - Påskeaften I dag ble det såpass mye aktivitet (inkludert bilkjøring) på ettermiddag og kveld at det er så vidt jeg rekker en cocktail før dagen er over Det blir kjapt og enkelt: The Slope. En cocktail som er en variant av Manhattan. Den består av rugwhiskey, Punt e Mes (som er en "ferdigmix" av 2 deler søt vermut og 1 del bitter amaro), aprikoslikør og Angostura Aromatic bitters - det er ingenting jeg misliker der Jeg bruker oppskriften fra Diffords, som er en 6:2:1-oppskrift - ift den opprinnelige oppskriften (75:25:7,5) er det kuttet litt ned på rugwhiskey og Punt e Mes, og økt litt på aprikoslikøren. Dette hørtes godt ut for meg The Slope (oppskrift fra Difford's Guide) 60 ml Rugwhiskey (jeg brukte Millstone 92 Rye Whisky) 20 ml Punt e Mes (jepp!) 10 ml Aprikoslikør (jeg brukte Cartron Abricot Brandy) 1 dæsj Angostura Aromativ Bitters (jepp!) Garnityr: Tørket aprikos eller maraskinokirsebær (jeg hadde ingen av delene, og ga f.) Jeg rørte denne med is i en mikseglass, og silte den over i et avkjølt stettglass: Jeg synes denne var svært god Jeg kommer garantert til å lage den igjen. Men samtidig tror jeg at ikke alle vil sette pris på at whiskeyen er ganske så dominerende, selv om jeg synes det er helt OK. Da mistenker jeg at å velge en lett irsk Whiskey (feks Tullamore Dew) eller en eller annen Bourbon kan passe bedre. For meg er imidlertid dette midt i blinken Denne cocktailen tilsvarer 2,1 alkoholenheter, og det var det jeg rakk i dag... 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. april Forfatter Del Skrevet 20. april a_aa har hjemmecocktailpåske! - Første påskedag Første påskedag er jo knyttet til gjenoppstandelse, og det er det også noen cocktails som er - dog i en noe annen kontekst enn den religiøse. Fra gammelt av var noen cocktail laget for å livne opp de som hadde drukket for mye kvelden før, og var utslått og lite lystige. I suveren forakt for alkoholismens farer og helseadvarsler fra kyndige folk, var "medisinen" mot alkoholens ulemper selvsagt enda mer alkohol... Det ble faktisk utviklet en hel serie av slike cocktails (Wiki), som ble nummerert. Corpse reviver #2 er den suverent mest kjente av dem, og den kom med en advarsel: Drakk "klienten" fire eller flere av disse i rask rekkefølge, risikerte hen å slukne igjen. Corpse Reviver #2 (oppskrift fra IBA, dog lett redusert) 25 ml Gin (jeg brukte Beefeater) 25 ml Cointreau (jepp!) 25 ml Lillet Blanc (jepp!) 25 ml Ferskpresset sitronjuice (brukte lime i stedet) 1 dash Absint (brukte Bareksten Illsint, NB! 60% ABV) Jeg ristet alt med is i en shaker og silte det over et nedkjølt stettglass, ga blaffen i garnityr: Det er en variant av denne som jeg lagde like etterpå (for å kunne sammenlike kjapt), der man erstatter Cointreau med St. Germain (der går man 20%-poeng ned i alkohol), mens man lar gin og absint bytte plass i oppskriften (1 dæsj gin og masse absint - der går man 20%-poeng opp igjen med alkohol). Necromancer (oppskrift fra liquor.com, lett tilpasset ovenstående mengder) 25 ml Absint (jeg brukte Bareksten Illsint) 25 ml St. Germain (jepp!) 25 ml Lillet Blanc (jepp!) 25 ml Ferskpresset sitronjuice (brukte lime i stedet) 1 dash Gin (brukte Beefeater) Nok en gang: Jeg ristet alt med is i en shaker og silte det over et nedkjølt stettglass, ga blaffen i garnityr: Det er veldig tydelig smaksmessig forskjell på disse to cocktailene. Corpse Reviver #2 er ganske tradisjonell (den er jo eldgammel!), med syre fra sitrus og sødme/syre fra likør, og en liten dæsj med absint som smakskontrast som ikke blir påtrengende. Den er god, sour-aktig, men ift Necromancer ganske anonym. Necromancer synes jeg er både god og interessant, absinten slår tydelig i gjennom med anis/lakris og litt bitterhet fra malurt - det liker jeg Men jeg vet at akkurat den smaken er turnoff for mange, så jeg vil tro at noen vil hate den... Men det gjør altså ikke jeg. Hver av disse cocktailene tilsvarer 1,5 alkoholenheter, så her ble jeg gjenopplivet med 3,0 enheter Hva med dere: Har dere blandet noen gode drikker i påsken? 😋 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april Her må jeg følge med litt, mest for å se om det dukker opp noen fantastiske "mocktails". Har egentlig kun opplevd gode mocktails på ett hotell i London for 10 år siden. "Virgin Mojito" som jeg drakk noen av på Granca var jo godt, men det var vel strengt tatt kun sprite med mynte, brunt sukker og en limeskive elns. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. april Forfatter Del Skrevet 20. april @Stoddart Sjekk Vinmonopolet - Alkoholfrie drinker og cocktails Jeg har prøvd Martini Floreale og ISH London Botanical Spirit, og kan anbefale begge. Martini Floreale kan drikkes som den er godt avkjølt. Selv synes jeg den er litt for søt, så ofte har jeg enten tilført syre eller bitterhet. Tilsett en god dose ferskpresset sitronjuice og kullsyret vann - det synes jeg blir bra. Eller du kan tilføre en bitter alkoholfri IPA (feks Klokk&Cos NADA) og kullsyret vann (jeg har brukt ca 1:1:1 med god resultat). Eller bruke den som basis for å gjennomføre mixologiske eksperimenter med å tilføre væsker DU liker. ISH London Botanical Spirit kan brukes som en alkoholfri gin. Har en skvett igjen i kjøleskapet - kanskje jeg skal se om jeg får lagd noe Tom Collins-aktig i morgen? Det er jo vanlig arbeidsdag i overmorgen, og da er alkoholfritt alltid et supert alternativ dagen før! Mulig det blir et mocktail-innlegg om det i morgen altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå