Gå til innhold

Spørsmål om sjømannsattest – psykisk helse og BMI i grenseland

Gjest ac4d7...094

Anbefalte innlegg

Gjest ac4d7...094
Skrevet

Hei!
Jeg er 19 år og skal begynne å jobbe for Color Line i sommer. I den forbindelse må jeg ta sjømannsattest, og jeg har lest Alt du trenger å vite om sjømannsattesten. Den dekker mye, men jeg sitter fortsatt igjen med noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på.

Det står at psykisk helse vurderes. Jeg gikk til samtaler hos psykolog for angst for et par år siden, men er ikke i behandling nå og føler meg helt fin. Bør jeg oppgi dette i egenerklæringen, eller kan det slå negativt ut?

Jeg er også litt usikker på om vekta kan bli et problem. Jeg er 1.83 høy og veier ca. 105 kg – altså en BMI rundt 31. Jeg er ellers i god fysisk form og jobber greit fysisk. Er det noen her som vet om det legges stor vekt på BMI alene, eller først hvis det er kombinert med andre helseproblemer?

Haddevært supert med svar fra noen som har vært gjennom dette nylig 🙏

Anonymous poster hash: ac4d7...094

Videoannonse
Annonse
Gjest 9c6e8...33c
Skrevet

Vær oppriktig!

Grunnen til kravet om helseattest er at andre folk sine liv kan avhenge av dine handlinger. Har du angst som kan føre til at du ikke handler rett i stressende situasjon så risikerer du at andre blir skada eller dør på grunn av det.

Anonymous poster hash: 9c6e8...33c

Skrevet

Kravet til BMI er vel på 35, så du er nok innafor dette kravet. Kravet er satt på forholdsvis objektivt grunnlag, som at ein overvektig person ikkje kjem seg gjennom mannlukene som potensielt kan være nødvendig evakueringsveg, samt at det kan være vanskeleg å få på seg ei standard overlevingsdrakt om ein er for stor.

• 3 uker senere...
Skrevet
On 4/8/2025 at 9:21 PM, Guest ac4d7...094 said:

Det står at psykisk helse vurderes. Jeg gikk til samtaler hos psykolog for angst for et par år siden, men er ikke i behandling nå og føler meg helt fin. Bør jeg oppgi dette i egenerklæringen, eller kan det slå negativt ut?

Å legge skjul på historikk vil slå ille ut dersom det skulle oppdages. Angst og depresjon er ganske vanlig, spesielt i mildere grad, og meg bekjent er det uproblematisk for sjømannsattest (offshoreattest er strengere) når det er ferdigbehandlet og ligger flere år tilbake. Om du derimot har vært psykotisk vil det være et problem også lenge etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...