Gå til innhold

Telenor mobil, ipv6, APN og prefix delegation

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter litt fikling har jeg (delvis) fått til ipv6 på nettet på hytta. Oppsettet er 5G gateway (Teltonika TRB500) i bridge modus foran en Unifi UCG-Max brannmur/router. Tidligere brukte jeg internet.public som APN men da blir det dårlig med ipv6. Etter å ha søkt litt og funnet info om telenor.fwa som APN prøvde jeg det og da fikk jeg ipv6. Men kun et /64 nett, ikke noe /56 via PD slik jeg har hjemme med Altibox fiber. Dermed er det kun ipv6 på hovednettet her nå, og ikke på gjestenettet siden jeg ikke har flere subnett å bruke. 

Finnes det noen måte rundt dette, evt. andre APN som man kan bruke der man får en større blokk enn et enkelt /64 subnett? Og da selvsagt uten noen form for brannmurfunksjonalitet hos Telenor...

SIM-kort er for øvrig fra Talkmore, datakort på samme abonnement jeg bruker på mobilen (fri bruk).

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 3/27/2025 at 11:31 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Finnes det noen måte rundt dette, evt. andre APN som man kan bruke der man får en større blokk enn et enkelt /64 subnett? Og da selvsagt uten noen form for brannmurfunksjonalitet hos Telenor...

Har dessverre ikke helt funnet ut av hvordan vi kan få til dette, så inntil videre er det kun /64 på mobilaksesser inkludert Trådløst bredbånd.

Det er en utfordring at du (nesten) alltid vil ha mer enn ett hopp mellom DHCPv6-klient og DHCPv6-server på mobil.  Det er gjerne USB->modem->nett eller ethernet->USB->modem->nett.  Dvs at du ikke kan regne med at pakker til ff02::1:2 kommer fram uten en hjelpende hånd.  Det er selvsagt mulig å få det til, men hvis vi ser bort fra muligheten for å konfigurere et DHCPv6 relay på LAN-siden av modemet med rutbare adresser til en DHCPv6-server så er alle løsningene avhengige av firmware-assistanse på modemet.

Med "modem" i den beskrivelsen tenker jeg på f.eks. RG502-brikken i en NR7101 eller en tilsvarnde m.2 modul i f.eks. en laptop eller 5G ruter.  Dette er typisk separate Linux-systemer med proprietær firmware nært knyttet til vendor-spesifikk DSP-kode, laget slik at de utad skal se ut som en slags transparent USB/PCIe til GTP bro.  Som åpenbart er en tilnærming som blir kreativ straks vi sier "link local".

Lang historie.  Vi har ikke gitt opp, men prosjektet er foreløpig pauset i påvente av en del andre endringer som likevel skal gjøres og som vil påvirke verktøykassa vår.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...