Nuttery Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Jeg er palliativ sykepleier og har jobbet med lindrende behandling i en del år nå. Min erfaring er at lindrende behandling skrives ut i rause mengder til pasienter som er i en klar palliativ setting. Det er selvsagt mange som lever med alvorlig sykdom som også har plager, men mange av disse favnes dessverre ikke under den palliative paraplyen. De fleste i den dokumentaren (antar det henvises til Norge bak fasaden) har ingen direkte «palliativ diagnose», foruten han med MS. Og det er nok ingenting selv god lindrende behandling kunne gjort for å få ham til å ønske å fortsette livet. Og det må man på sett og vis også respektere. Det å være redd for å få et nytt slag, eller å være deprimert, er helt andre ting som krever andre intervensjoner. Selv opplever jeg at de aller fleste jeg møter i mitt arbeidsliv ikke har lyst til å dø. Selv med alvorlige og plagsomme symptomer. Og de som har lyst til å dø har som oftest en avklart ro til livet og sykdommen - det er svært sjeldent i desperasjon over symptomtrykk. 1 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951211-lindrende-behandling-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-at-folk-bestiller-eget-drap/page/2/#findComment-27314898
Trulss Skrevet 4. april Forfatter Del Skrevet 4. april halnes1 skrev (På 3.4.2025 den 3.19): Fakta er at mange eldre mennesker som voks opp under harde kår etter WW2 og som jobbet knall hardt i forhold til nå tiden på drar seg kroniske smerter, men får beskjed av legen at du kan ikke få sterke smertestillende fordi du kan bli avhengig. Selvfølgelig blir en avhengig av noe en må bruke over tid det sier seg selv. Men isteden for at eldre skal kunne ha et liv så blir de ødelagt av smertene som sakte men sikkert tømmer deg for energi. Jeg forstår godt at flere ikke orker livet lenger, fordi det er ikke et liv verdig. Jeg har selv brukt mye smertestillende etter en ulykke i 2006, men jeg er så heldig at jeg har gode perioder der smertene slipper taket fordi kroppen får hvile når en bruker smertestillende og det viktigste er at du får sove. Men jeg har hatt mine kamper mot nye leger, når fastlegen jeg hadde pensjonerte seg. 5 år slåss jeg for å få det jeg trengte for å få sove skikkelig og legen endret ikke standpunkt før jeg ble sendt med ambulanse til sykehus med hjerteflimmer (eller hva det heter). Det som fungerte før blir kastet ut vinduet når du får ny fastlege og det er rett og slett skremmende. De henviser til helsedirektoratet som har satt reglene, en gjeng som sikkert aldri har opplevd smerter selv å lytter ikke til den viktigste parten de som lider. Å sammenligne Norge med USA viser hvor langt ute på viddene en er. I USA handler alt om penger. Når en rett og slett kan bli ultra rik med å fore folket med fast food som er ekstremt helsefarlig så sier det det meste. Så i Norge er det bedre å lide enn å få lov til å leve. Tortur heter det på godt norsk. PS! Nå har jeg fått morfin preparatet som jeg bruker ut av kroppen for denne gang og da er det bare å håpe at smertene gir seg mer slik at Neurotinen også kan forsvinne for helt ærlig er det ikke kjekt å bruke noe av dette. Ja, det er akkurat slike grupper mennesker som blir avvist av fastlegen som har et problem. Man kan selvsagt kjøpe illegalt men det er dyrt, farlig og langt fra anbefalt. For mange er det dessuten en helt fraværende tanke. Man står helt uten hjelp og mange tar den enkle løsningen som er å "legge på røret". Terskelen for å skrive ut virksomme medisiner er for høy, men dette unnlates å nevne i enhver diskusjon rundt selvmordsforebygging. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1951211-lindrende-behandling-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-at-folk-bestiller-eget-drap/page/2/#findComment-27315282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå