Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvangsvedtak i saker fra Barnevernet

Gjest cc4d1...3ef

Anbefalte innlegg

Skrevet
Cascada81 skrev (8 timer siden):

Selvsagt vil det være tilfeller hvor det meldes fra uten at det foreligger omsorgssvikt eller annet gyldig grunnlag. Er det åpenbart på feil grunnlag, for eksempel at det foreligger en uenighet om gjennomføring av individuelt tilpasset opplæring, må det stå på barnevernets regning hvis de bruker mye ressurser på det framfor en rask henleggelse.

Det burde ikke være selvsagt. Man skal ikke melde en sak bare fordi det er en uenighet om tilpasset opplæring. Meldeplikten utløses ikke av det... Det er skolen som tar feil,  og som belaster barnevernets ressurser unødvendig i en slik sak. 

Altså, ingen krav til kobling mellom atferdsvansker og omsorgssvikt.

Jeg har vel ikke sagt at det må være en kobling mellom omsorgssvikt og alvorlige atferdsvansker? Poenget her er at skoleansatte tolker lovverket feil, at de melder fra om atferdsvansker som ikke er av alvorlig grad slik at meldeplikten utløses. Legger ved bufdir sine egne ord om når meldeplikt er utløst... 

https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-offentlig-melder/

Om det punkt vi diskuterer her så sier bufdir: 

"når eit barn har vist alvorlege åtferdsvanskar ved å gjere seg skuldig i alvorlege eller gjentekne lovbrot, ved problematisk bruk av rusmiddel, eller ved å ha vist anna form for utprega normlaus åtferd"

Det er selvsagt greit å melde fra til barnevernet ved mindre grad av bekymring også, men da ikke bak ryggen på foreldrene... Melder man fra ved mindre grad av bekymring, hvor meldeplikten ikke er utløst, uten foreldrenes viten, så er jeg bekymret for at samarbeidsklimaet med foreldrene kan forverres, og det kan hindre barn i å få hjelp de trenger fra andre instanser, som f.eks bup og ppt. 

Du viser til at mer enn 50 prosent av sakene henlegges, og fremstiller det som en høy andel.

Ja, jeg mener det er en høy andel, og det er en årsak til at myndighetene har bedt om unnskyldning til foreldre som har vært utsatt for urettmessige meldinger fra skolene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (11 minutter siden):

Det er selvsagt greit å melde fra til barnevernet ved mindre grad av bekymring også, men da ikke bak ryggen på foreldrene... Melder man fra ved mindre grad av bekymring, hvor meldeplikten ikke er utløst, uten foreldrenes viten, så er jeg bekymret for at samarbeidsklimaet med foreldrene kan forverres, og det kan hindre barn i å få hjelp de trenger fra andre instanser, som f.eks bup og ppt. 

Samarbeid med foreldre vil ofte påvirkes uavhengig av om man varsler på forhånd eller ikke. Jeg er helt enig i at skolen ikke bør gå bak ryggen på foresatte ved melding av bekymring til barnevernet med mindre man utsetter barnet for fare eller uforholdsmessige belastninger. Det er uprofesjonelt, men ikke ulovlig å gjøre det, men siden meldeplikten er individuell, vil ikke ledelsen ved skolen nødvendigvis ha full kontroll dersom en ansatt velger å melde til barnevernet på egenhånd. Hvis skolen sier nei til å melde en sak og den ansatte fortsatt mener at meldeplikten er utløst, skal denne melde saken til barnevernet uavhengig av hva skolen foretar seg. Saker som skal til BUP og PPT er jo vanligvis ikke meldepliktige med mindre det er grunn til å tro at barnet ikke får nødvendig helsehjelp.

leticia skrev (19 minutter siden):

Det burde ikke være selvsagt. Man skal ikke melde en sak bare fordi det er en uenighet om tilpasset opplæring. Meldeplikten utløses ikke av det... Det er skolen som tar feil,  og som belaster barnevernets ressurser unødvendig i en slik sak. 

Nei, selvsagt skal man ikke melde inn ikke-saker, og er man usikker, kan man drøfte saken anonymt med barnevernet før man melder den inn. Om en ikke-sak likevel blir meldt inn, og barnevernet bruker mye ressurser på en ikke-sak framfor en rask henleggelse, må jo barnevernet stå inne for det. Barnevernet må jo også selv gjøre en vurdering av hva som skal følges opp, og hvordan det skal følges opp, og det er jo grunn til å anta at de også gjør denne filtreringen, da 7500 saker fra 20 000 innmeldte bekymringsmeldinger fra skolen fra 2013 til 2021 raskt ble raskt lagt bort. Ca en million barn gikk på norske skoler i denne perioden, og halvparten av sakene førte jo tross alt til videre undersøkelser. 

leticia skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg mener det er en høy andel, og det er en årsak til at myndighetene har bedt om unnskyldning til foreldre som har vært utsatt for urettmessige meldinger fra skolene. 

Det eneste tilfellet jeg kjenner til hvor myndighetene har gitt en slik beklagelse, var da Kjersti Toppe gikk ut og beklaget at skolevegring og annet fravær som ikke utløste meldeplikt, ble meldt inn nærmest på systemnivå. Det var det også all grunn til å beklage, som minister, ikke minst fordi oppfølgingen av barna var for dårlig i mange av kommunene. (https://www.dagsavisen.no/nyheter/beklager-til-foreldre-som-er-meldt-til-barnevernet-uten-grunn-det-de-har-blitt-utsatt-for-har-vaert-en-stor-feil/7357443). Det finnes sikkert unntak, men Toppes unnskyldning betyr jo ikke at skoleansatte går bak ryggen til foresatte og melder inn bagateller.

Jeg må si, jeg er mer bekymret for de sakene som ikke meldes inn, som Christoffer-saken, enn saker som barnevernet kan sjekke ut av systemet med en telefon eller et kort møte med foresatte.

Skrevet
Cascada81 skrev (1 time siden):

Hvis skolen sier nei til å melde en sak og den ansatte fortsatt mener at meldeplikten er utløst, skal denne melde saken til barnevernet uavhengig av hva skolen foretar seg. Saker som skal til BUP og PPT er jo vanligvis ikke meldepliktige med mindre det er grunn til å tro at barnet ikke får nødvendig helsehjelp.

Kan hende jeg har misforstått,  men jeg trodde det var rektor som måtte melde fra... - men ved uenighet med skoleledelsen, så er det sikkert som du sier,  at den ansatte må melde på egenhånd.  

Saker som skal til BUP og PPT er normalt ikke meldepliktige nei. Det er det jeg vil ha frem her, at saker som burde vært hos en av de instansene havner hos barnevernet i stedet for,  fordi den ansatte har misforstått hva meldeplikten dreier seg om. 

Det eneste tilfellet jeg kjenner til hvor myndighetene har gitt en slik beklagelse, var da Kjersti Toppe gikk ut og beklaget at skolevegring og annet fravær som ikke utløste meldeplikt, ble meldt inn nærmest på systemnivå. Det var det også all grunn til å beklage, som minister, ikke minst fordi oppfølgingen av barna var for dårlig i mange av kommunene

Ja, det var den saken jeg tenkte på. 

Jeg må si, jeg er mer bekymret for de sakene som ikke meldes inn, som Christoffer-saken, enn saker som barnevernet kan sjekke ut av systemet med en telefon eller et kort møte med foresatte.

Ja, jeg er enig i at det er tragisk med alvorlige saker som ikke meldes inn. Men ille er det også at alvorlige saker blir oversett / drukner i alle bekymringsmeldingene som aldri burde vært sendt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...