Gå til innhold

Må/bør jeg ha S-VHS spiller for å digitalisere VHS-kassetter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hel haug med VHS-kassetter jeg svært gjerne vil digitalisere. Jeg har dog bare en vanlig VHS-DVD-spiller (Philips DVP3350). Må/bør jeg ha en S-VHS-spiller for å omgjøre de til digi format?

Jeg har dog en billig VHS-Digital dings kjøpt på Kjell for mange år siden.

Noen tips/råd/anbefalinger hvordan jeg kan få kassettene digitalisert uten å ty til S-VHS-spillere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

S-VHS er et eget format. Du trenger det kun dersom kassettene du skal digitalisere er av typen S-VHS. Er det vanlige VHS-kassetter holder det lenge med en vanlig VHS-spiller.

Jeg har akkurat holdt på med tilsvarende prosjekt. Mange av disse billige USB capture card-greiene er ganske dårlig. Jeg forsøkte først med en EasyCAP jeg hadde liggende, men bildet fikk fullt av fargede striper over hele seg. Så jeg kjøpte en brukt Dazzle DVC-100 på Finn. Den funket mye bedre, men fungerer kun på Windows. Brukte denne videoen for å få best mulig oppsett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Kajac said:

S-VHS er et eget format. Du trenger det kun dersom kassettene du skal digitalisere er av typen S-VHS. Er det vanlige VHS-kassetter holder det lenge med en vanlig VHS-spiller.

Jeg har akkurat holdt på med tilsvarende prosjekt. Mange av disse billige USB capture card-greiene er ganske dårlig. Jeg forsøkte først med en EasyCAP jeg hadde liggende, men bildet fikk fullt av fargede striper over hele seg. Så jeg kjøpte en brukt Dazzle DVC-100 på Finn. Den funket mye bedre, men fungerer kun på Windows. Brukte denne videoen for å få best mulig oppsett.

Haha, moro at  du linket til den der. Jeg fulgte hans video fra 2016 da jeg drev på med det her først.

Men så bra. Da kan jeg bare skaffe meg en DVC100 også sette i gang! Ja, bruker Windows 11. :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd, men nei, du behøver ikke en S-VHS-spiller. 

Jeg skal prøve å raskt oppsummere hvorfor mange på diverse nettfora anbefaler dem.

Byggekvalitet

S-VHS maskiner var dyrere og mer eksklusive, og hadde derfor som regel en høyere byggekvalitet enn vanlige konsumermaskiner.

TBC

Mange S-VHS-maskiner kommer med en eller annen form for TBC (Time Base Corrector). Dette er hardware som forsøker å "rydde opp" feil i bildet som forårsakes av f.eks. dropouts, svakt signal, små feil på tape eller ujevn playback. For eksempel kan man ved en dårlig tape få rullende, hoppende eller "bøyd" bilde, i tillegg til striper. En TBC forsøker å rette opp i det

S-Video

S-VHS-maskiner har S-Video-utgang, der luma og chroma (lysstyrke og farge) er separert, i stedet for kombinert slik som i komposittvideo. Du får derfor et renere bilde med mindre støy. 

Disse fordelene kan du dra nytte av selv om du bare spiller av vanlige VHS-tapes. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (På 19.5.2025 den 7.52):

Du kan ikke dra nytte av chroma/luma fra vanlige VHS-kasetter. De er da uansett kombinert i videosignalet.

Forskjellen vil ikke være grensesprengende på ordinære VHS-opptak, men siden S-Video separerer Y og C ut av maskinen, så vil du få et bilde med litt mindre støy sammenlignet med å overføre via kompositt. 

Endret av ColdCode
Skrevet
ColdCode skrev (42 minutter siden):

Forskjellen vil ikke være grensesprengende på ordinære VHS-opptak, men siden S-Video separerer Y og C ut av maskinen, så vil du få et bilde med litt mindre støy sammenlignet med å overføre via kompositt. 

Ikke sikkert, da signalet lagret på en vanlig VHS allerede er et kombinert kompositt-signal. Enten det er TVen som splitter luma og chroma, eller spilleren, så kan det ikke hentes ut detaljer som ikke lenger finnes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...