Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fikk omsider mitt FE-kort i går. Rakk ikke å teste så mye, men kortet stoppet på 78 grader GPU og 88 grader minne etter 30 min i Furmark med 104% power limit (600 watt) med lukket kabinett. Synes ikke det er høylytt; lydprofilen er behagelig med en frekvens som ikke virker plagsom. Det har coilwhine, men hvor ille dette er er for tidlig å si så mye om. Hører det når jeg kjører 3Dmark, men ikke nevneverdig i det to spillene jeg har testet så langt. Null coilwhine i Furmark?

Så må jeg bare si at kortet er utrolig pent og veldesignet fra et industridesignperspektiv. Hvis Nvidia ikke hadde insistert på 2-slotsdesign, tror jeg denne kjøleren ha slått det aller meste. For øvrig helt vilt hvor mye varme det slipper ut ved 600 watt. Undervolt blir nok nødvendig for å holde temperaturen nede på hjemmekontoret mitt i sommer, selv her oppe i nord. 😅

Endret av Adrgha
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Komplett har solgt dette PNY kortet til oppunder 40 K i laaaag periode, det er bare 4 stk igjen så setter de prisen ned, dette er jo utrolig kjipt for alle som har kjøpt:
image.thumb.png.3e5f3edf3d942040150b8109566b26da.png

• Liker 1
Skrevet
Adrgha skrev (På 13.5.2025 den 6.58):

Null coilwhine i Furmark?

Det er jo snodig, om du kjører 4k & 100% på GPU som Furmark gjør så kjører du jo på Maks om du ikke har undervolt.

Min coilwhine forsvant helt som nevnt tidligere (nå er det det stilleste kortet jeg noen gang har hatt, med stor margin), er jo selvsagt nervøs at det skal komme tilbake etter angrefrist som straks går ut, men Komplett pleier jo å være greie å ha med å gjøre om det skulle komme tilbake for fullt.

Skrevet (endret)
simalarion skrev (11 minutter siden):

Det er jo snodig, om du kjører 4k & 100% på GPU som Furmark gjør så kjører du jo på Maks om du ikke har undervolt.

Min coilwhine forsvant helt som nevnt tidligere (nå er det det stilleste kortet jeg noen gang har hatt, med stor margin), er jo selvsagt nervøs at det skal komme tilbake etter angrefrist som straks går ut, men Komplett pleier jo å være greie å ha med å gjøre om det skulle komme tilbake for fullt.

Ja, synes også det er forunderlig. Kjører 4k med 104% power limit, som i praksis vil si 600 watt. Hører ingen ting. Hører det best i spillmenyer og 3dmark. Testet noen spill i går, og jeg kan i praksis ikke høre noen ting når spill kjører med lyden på.

Det er jo utrolig at det forsvant helt fra ditt etter bruk. Hvor lang tid tok det?

https://forums.overclockers.co.uk/threads/5080-5090-coil-whine-thread.18998069/

Har lest litt i denne store tråden på Overclockers UK-forumet, og det virker som coil whine forkommer på alle kort fra alle produsenter. Man kan ikke betale seg ut av det; det er mange der som har sendt tilbake flere MSI Suprim og Asus Astral pga. coilwhine. Handler nok mest om flaks. Nå tipper jeg det også er personavhengig hvor mye man lar seg irritere over dette, og hvor godt man hører. I tillegg vil støynivået rundt en (ambient) påvirke opplevelsen.

Endret av Adrgha
Skrevet

Det forsvant helt etter et pr runder med Stress tester, å ja det forsvant helt å holdent.

Var også første kortet jeg kjønte hva coilwhine er, for har ikke hørt det før, det var veldig høy (strøm)frekvens Pitch lyd altså ikke vanlig vifte lyd (som også kan være en ganske høy lyd om viftene er små eller av dårlig kvalitet men dette var noe annet), denne lyden var også veldig tydelig i 3dmark testen men nå helt borte.

Skrevet (endret)

Er som nevnt u-trolige variasjoner i pris, spesielt nå etter at kortene ligger på lager. Versjon jeg kjøpte er også et pr tusen billigere på Komplett nå (ble lagt ut i dag - Astral OC) men jeg brukte klubb rabatt 10% å vet derfor ikke om jeg får denne rabatten tilbake heller (om jeg var sikker på de hadde det blitt Angrefrist), om ikke er jeg like langt ...

Det er vell dette som nevnt tidligere komplett har spekulert i (få alle til å bruke klubb rabatten på overpriset kort), å som forventet så føles det kjipt når det skjer, det skjer også  tidligere en jeg forventet. Komplett burde ventet til Aug med å justere priser kraftig ned, for tror mange blir missfornøyde nå når det skjer så kort tid etter kjøp.

Endret av simalarion
Skrevet

Ok, det var nytt for meg, takk for info @Adrgha ... men ja, for min del har jeg aldri sett en slik prisjokking på kort som vi har sett på New Gen release denne gang. Men jeg tok jo et pr års pause i denne hobbyen så mulig det var slik med 30xx / 40xx serien også men jeg tviler.

Skrevet

Vært slipp av 5080 FE idag, som vanlig sto vel bottene i kø på proshop.

Jeg prøvde for morro skyld å få tak i, men det var bare å drite i.

Skrevet
Adrgha skrev (17 timer siden):

Har lest litt i denne store tråden på Overclockers UK-forumet, og det virker som coil whine forkommer på alle kort fra alle produsenter. Man kan ikke betale seg ut av det; det er mange der som har sendt tilbake flere MSI Suprim og Asus Astral pga. coilwhine. Handler nok mest om flaks.

At man ikke i en viss grad kjøpe seg ut av hyle lyd problematikken er nok ikke helt riktig.

Jo høyere kvalitet på GPU og en psu med godt med kraft reserver og høy kvalitet minsker man risikoen for slikt.

Skrevet

50+ på lager til MSRP:
https://www.elkjop.no/product/gaming/pc-komponenter/grafikkort-gpu/msi-geforce-rtx-5090-ventus-3x-oc-32gb-grafikkort/887425

Lurer på hvilket kort som har minst sjanse for Coil Whine? Gigabyte GeForce RTX 5090 MASTER?
Asus Astral 5090 hadde høyest coil whine av de jeg har testet. Har testet flere kort på to forskjellige systemer og synes ikke PSU gjør noe forskjell, nå er begge jeg tester på Platinum+ klasse da.

Skrevet
4 minutes ago, Vighilicious said:

50+ på lager til MSRP:
https://www.elkjop.no/product/gaming/pc-komponenter/grafikkort-gpu/msi-geforce-rtx-5090-ventus-3x-oc-32gb-grafikkort/887425

Lurer på hvilket kort som har minst sjanse for Coil Whine? Gigabyte GeForce RTX 5090 MASTER?
Asus Astral 5090 hadde høyest coil whine av de jeg har testet. Har testet flere kort på to forskjellige systemer og synes ikke PSU gjør noe forskjell, nå er begge jeg tester på Platinum+ klasse da.

Har sett null klager på gigabyte gaming oc (og ikke hørt noe selv) vet ikke om master har samme renommé. Mange har vel klaget på Astral.

Skrevet (endret)
Vighilicious skrev (1 time siden):

50+ på lager til MSRP:

Jeg hadde et Gigabyte 4090 Windforce 3 kort med null coilwhine. Kjøpte nylig et MSI 5090 Gaming Trio OC--> en god del coilwhine. Returnerte det og kjøpte et 5090 Windforce 3 OC og akkurat som med 4090en, ingen coilwhine. Rene pene kort er det også:-) Det leverer 100% samme resultat også, og omtrent samme temp(4 grader lavere GPU kjerne og 4 grader varmere Memory Junction en MSI).

Endret av BioNor
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Proshop har et 5090 Master Demo inne til 32656kr og Komplett et Master hvit til 34200kr for de med Komplett Club rabatten.

Endret av Erwe
Skrevet (endret)

Ja nå har det jo roet seg veldig som flere har vært inne på for lenge siden her nå, men på tross av det er jo dette et greit tilbud hos Proshop i Demo "kurven":
image.png.999523010aabbe2bb1724e876c26beca.png

Skriver det pga kjøleren her skal Yte ca likt med Astral ( god kvalitet altså)

Edit: auda -> @Erwe var tidligere ute en meg der... jeje

Endret av simalarion
  • Liker 1
Skrevet

Proshop kortet er ikke tilgjengelig. Disse kan visst nok bli sendt til flere land og derfor er ikke kjøpsknappen der alltid ble jeg fortalt. 

Hall Of Fame tease.

IMG_8048.jpeg

• Liker 2
Skrevet
Nizzen skrev (4 minutter siden):

Nå flommer det over av 5090 kort på lager, så det bør være et godt tegn for å se flere "MRSP" kort til "rett" pris :p

https://www.komplett.no/search?q=5090&list_view=list

Komplett rett pris? 38000 kr et b-grade Aorus og 39000 for et nytt et?

Nei, Elkjøp er rett pris

https://www.elkjop.no/product/gaming/pc-komponenter/grafikkort-gpu/gigabyte-geforce-rtx-5090-master-32gb-grafikkort/892560

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Paxville said:

Sa aldri at Kompplett hadde rett pris :p

"det bør være et godt tegn for å se flere "MRSP" kort til "rett" pris :p"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...