Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Gargantua

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (10 minutter siden):

Enig!

Men hvis du leser innlegget mitt på ny, så ser du at hverken jeg, eller @Nixy sammenligner disse to personene/sakene. Vi drøfter kun gapestokken som samfunnet vårt fremdeles benytter! Folk henges ut gjennom media, og blir forhåndsdømt av mediene (og dermed også mer eller mindre hele befolkningen), uten mulighet for å få forsvart seg. 

Så hvorfor i det hele tatt da trekke inn Viggo Kristiansen?

Høiby vil selvsagt få muligheten til å forsvare seg - i retten. Med det livet han lever så har han dessuten gjort alt for å få flest mulig skandaleoverskrifter. Jeg mener hallo! Du er siktet/tiltalt for temmelig grove ting med høy strafferamme og så drar du til Syden og fester med lugubre mafiatyper, gir fingeren til kamera mens du står foran et avisoppslag om deg selv, kaller deg selv "Liner King" på sosiale medier, etc. 

Man kan selvsagt unnskylde ham med lav IQ, men han har gjort absolutt null for å begrense trøkket fra media. Noe en angrende og voksen person ville ha gjort.

Endret av Folkflesk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nixy skrev (På 16.11.2025 den 7.49):

[…]

På meg virker det som om mange ønsker at folk skal ødelegges for alltid. De skal aldri få muligheten til å ta sin straff og begynne på nytt, som Høyrepolitikeren som ønsket Viggo dit peppern gror, for noe han gjorde som barn.

Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Så hvorfor i det hele tatt da trekke inn Viggo Kristiansen?

Høiby vil selvsagt få muligheten til å forsvare seg - i retten.

Heh, nei, skal jeg gjette, så tipper jeg det var vel en betrakning @Nixy gjorde ved å se på folk rundt seg?
Se på hvilke meninger som bobler opp til overflaten, og hva folk lirer av seg av nærmest regelrett menneskehat? 

I den konkrete saken var det en politiker som så seint som i 2022 brukte merkelappen pedofil på Viggo. Da er man ikke særlig opplyst rundt sakens kontroverser, tenker nå jeg, samtidig som det sier mye om personen som bruker slike merkelapper. I et offentlig ordskifte, attpåtil! 

---

Jeg er veldig glad for at Marius får mulighet til å forsvare seg i retten. Skulle jo bare mange. Vi lever jo i et rettssamfunn. Selv de mest skyldige skurker skal få korrekt lov og dom. Da må de få forklare seg! 

Men jeg mener fremdeles at mediene bidrar negativt med offentlig uthenging av personene ( = gapestokk)

I tillegg synes jeg svært synd på alle ofre, som får svært intime detaljer, brettet ut i sladrepressen. Hvorfor er ikke ofrene anonymifisert bedre? Trenger vi å vite om alle disse relasjonene? 

Hvor fristende er det å anmelde lignende, dersom gjerningsmann var kjendis? Du risikerer tross alt at mediene kaster seg over deg, og fråtser i seg alle detaljer, og kringkaster det til hele verden! 

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (11 minutter siden):

Hvor fristende er det å anmelde lignende, dersom gjerningsmann var kjendis? Du risikerer tross alt at mediene kaster seg over deg, og fråtser i seg alle detaljer, og kringkaster det til hele verden! 

Slik han har oppført seg - også etter at saken mot ham startet - så har jeg egentlig svært liten sympati med ham for det medie-trøkket han opplever. Man driver ikke og fester med rene mafiafolk når man er viklet inn i alvorlige saker med høy strafferamme.

Endret av Folkflesk
Skrevet
Folkflesk skrev (2 timer siden):

Nå er det mye rart det går an å sammenligne, men tror denne her tar kaka: Viggo Kristiansen vs Marius Høiby.

Det handler jo ikke om Viggo, men en særdeles umoden statsråd, og også dette med at folk skal ødelegges og aldri få en sjanse. Det finnes nemlig mange som mener at folk aldri endrer seg, ...men på seg selv kjenner man andre? Vi så det samme med Trond Giske. Et ufattelig hat fra mange og han fikk sannelig gjennomgå, også i media.

Så kanskje ikke så rart at vi har gapestokk i Norge med slik umodenhet. Eplet faller heller ikke langt fra stammen. Se bare på mediagribbene og masser av folk...

Skrevet (endret)
Nixy skrev (55 minutter siden):

Så kanskje ikke så rart at vi har gapestokk i Norge med slik umodenhet. Eplet faller heller ikke langt fra stammen. Se bare på mediagribbene og masser av folk...

Tror du dette er noe som særpreger Norge? Det er mange som ikke har gjort en flue fortred som får media over seg. Høiby er et svært dårlig eksempel på et uskyldig offer for mediene.

Det er andre ting rundt denne saken, som politiets rutiner/atferd og mulig involvering fra Mette Marit, som er mer interessant å diskutere. Mediene blir mer et "side show".

Endret av Folkflesk
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...