Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse før ferien?


Gjest 84ce4...d58

Anbefalte innlegg

Gjest 84ce4...d58

Jeg har vært ansatt i kommunen i et år, men grunnet helseplager ble jeg sykemeldt før prøveperioden på 6 mnd (juni 2023) og har vært til utredning og behandling. Det ser ikke ut som jeg kan dra tilbake til min tidligere jobb.

Nav og arbeidsgiver har hørt med personaltjenesten om mulighet for omplassering, men det kunne de ikke tilby siden jeg er i prøvetid. Nav sier derfor at jeg kan velge å si opp eller bli sagt opp. De ønsker meg videre på AAP midlertidig da sykepengerettighetene mine er utløpt (08.06) . Har to uker oppsigelsestid.

Arbeidsgiver har satt meg opp på ferie siste uken i juni og to uker i juli selv om det vet jeg er sykemeldt. Kan de pålegge meg å ta ferie når jeg er syk? Hva skjer med ferien om jeg sier opp nå? Kan jeg nekte å ta ut ferie i oppsigelsestiden? Og hva er konsekvenser av å si opp selv når jeg skal over i midlertidig AAP? Jeg har mottatt feriepenger nå, men blitt trukket for ferien.

Anonymous poster hash: 84ce4...d58

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når arbeidstaker sier opp kan ferie avvikles uavhengig av oppsigelsen, ferieloven § 8 nr. 2. Arbeidsgiver kan normalt ikke legge ferie til oppsigelsestiden når arbeidsgiver sier deg opp i prøvetiden, ferieloven § 8 nr. 1. 

Hvis du er 100 % sykemeldt kan du kreve at allerede fastsatt ferie utsettes, ferieloven § 9 nr. 1. 

Hvis det er helsemessige årsaker til at du må si opp får det ikke betydning for AAP om du sier opp selv eller blir sagt opp av arbeidsgiver. Det kan få betydning for dagpenger hvis du i løpet av kort tid blir arbeidsfør og må over på dagpenger fra AAP, men normalt ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 84ce4...d58
krikkert skrev (2 timer siden):

Når arbeidstaker sier opp kan ferie avvikles uavhengig av oppsigelsen, ferieloven § 8 nr. 2. Arbeidsgiver kan normalt ikke legge ferie til oppsigelsestiden når arbeidsgiver sier deg opp i prøvetiden, ferieloven § 8 nr. 1. 

Hvis du er 100 % sykemeldt kan du kreve at allerede fastsatt ferie utsettes, ferieloven § 9 nr. 1. 

Hvis det er helsemessige årsaker til at du må si opp får det ikke betydning for AAP om du sier opp selv eller blir sagt opp av arbeidsgiver. Det kan få betydning for dagpenger hvis du i løpet av kort tid blir arbeidsfør og må over på dagpenger fra AAP, men normalt ikke. 

Supert. Takk for svar. Hva om det er jeg som sier opp, blir ferien utsatt da mtp på 100% sykemelding? Jeg har allerede mottatt feriepenger med trekk, hva skjer med trekket?

 


 

Anonymous poster hash: 84ce4...d58

Lenke til kommentar

Hvis du er fullt arbeidsufør har du krav på utsettelse uavhengig av hvem som sier opp. Du må si til arbeidsgiver at du krever å få utsatt ferien din fordi du er sykemeldt. Du får da utbetalt ferietrekket i forbindelse med sluttoppgjøret ditt etter at du har fratrådt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uttak av ferie er en måte å forlenge perioden med 100 % lønn før du skal over på AAP. Vanligvis legges den da direkte etter maksdato. Når virker kanskje ikke det å være tilfelle her, men heller å ivareta arbeidsgivers plikt til å sørge for at du avvikler ferie. Uansett om du avvikler ferien eller får den utbetalt i sluttoppgjøret skal ikke spille noen rolle for deg økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Gjest 84ce4...d58
krikkert skrev (22 timer siden):

Hvis du er fullt arbeidsufør har du krav på utsettelse uavhengig av hvem som sier opp. Du må si til arbeidsgiver at du krever å få utsatt ferien din fordi du er sykemeldt. Du får da utbetalt ferietrekket i forbindelse med sluttoppgjøret ditt etter at du har fratrådt. 


 

 

nVIDIAsucks skrev (15 timer siden):

Uttak av ferie er en måte å forlenge perioden med 100 % lønn før du skal over på AAP. Vanligvis legges den da direkte etter maksdato. Når virker kanskje ikke det å være tilfelle her, men heller å ivareta arbeidsgivers plikt til å sørge for at du avvikler ferie. Uansett om du avvikler ferien eller får den utbetalt i sluttoppgjøret skal ikke spille noen rolle for deg økonomisk sett.

 

Takk. Jeg har nå gjort det og sa opp stillingen i går.

Hvordan blir det med skatt ettersom ferien allerede er trukket? Arbeidsgiver slettet ferien og skulle legge til utbetalingen neste måned. Påvirkes det av at det er slattefri eller forløper det normal skatt? 

Anonymous poster hash: 84ce4...d58

Lenke til kommentar
Gjest 84ce4...d58
nVIDIAsucks skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe redusert forskuddstrekk i juli.

Om jeg ikke tar helt feil så påløper ordinært forskuddstrekk på utbetaling av restferie siden det er en reversering av trekk i ordinær lønn. Men jeg er ikke 100 % sikker.

Jeg mener at om jeg hadde fått det nå i juni så hadde det ikke blitt forskuddstrekk, men at siden de hadde lagt inn ferie på meg, så blir det forskuddstrekk av pengene i juli. Har det noe å si? 

Anonymous poster hash: 84ce4...d58

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...