Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høy- eller lavbygde tilhengere - hvilken bør man velge?


Anbefalte innlegg

Skal investere i ny tilhenger, og er i tvil om jeg skal velge høy - eller lavbygd tilhenger. Jeg skjønner jo forskjellene med at høybygd har smalere totalbredde i forhold til  bredden på lasteplanet. Og at en høybygd tilhenger har høyere lasteplan, som vel både kan være fordel og ulempe.  Tilhengervekt maks 750kg, lengde 250cm.

MEN: Er det noe annet ("uforutsett") som jeg bør være oppmerksom på når jeg velger? Er det f.eks. stor forskjell på kjøreegenskapene? Tenkte i utgangspunktet er at det ikke var så stor forskjell, når det kun er en lett tilhanger med maksvekt 750kg..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke leie en av hver type og kjøre på vei som tilsvarer bruk.  (Fartsdumper, høyhastighet).

Investere blir vel relativt kontra årlig verditap (99,99% parkert hos de jeg kjenner til med henger -  om den ikke brukes i arbeid).

Tempo100 godkjent henger og bil (stabilisatorkobling eller elektronisk stabilisering i bilen) kan være et poeng ved mye motorveikjøring

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/

Lenke til kommentar

750 kg maks vekt ville nok valgt en lav henger da med utenpåliggende hjul.

Har begge deler, stor boggi-henger med hjulene under som jeg bruker når jeg har behov for frakt av større/tyngre ting så som mye ved, stålkonstruksjoner, mindre kjøretøy, etc. Har også et par mindre hengere til småtteri "en med og en uten brems", enklere og trille rundt uten påkoblet bil kjapt og koble til tar liten plass, lett og lesse/losse, holder til det meste.


Det du først burde tenke på er hva du skal bruke hengeren til, transportere søppel/hageavfall "dobbel høyde lemmer/gitter", tre-materialer "122x244 plater", trenger du og fjerne sidene "småbåter", eller holder det med fjernefront/bak "plank", transportere grus "tipp-henger", kjøre langt eller ofte med maks vekt ofte er det bedre med større hjul velge 12", 13" eller 14" hjul "større hjul gir også kraftigere nav" etc.

Når det gjelder Tempo100 er det krav om PKK- kontroll på linje med bil, samt at det kan være krav på type kjøretøy/bil man kan bruke, noe man burde ta hensyn til ved kjøp av Tempo100 henger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...