Gå til innhold

Brukshindring og skattefritt salg ved ubeboelig leilighet?


Gjest d4b30...cbb

Anbefalte innlegg

Gjest d4b30...cbb

Kjøpte en leilighet for 3 år siden som ble ubeboelig etter noen få mnd pga fukt. Det tok lang tid før vi fikk leiligheten beboelig igjen og jeg tenkte å selge nå. I mellomtiden har jeg bodd hos foreldre. Folkeregistrert adresse har hele tiden vært i leiligheten min, men endret postadresse til foreldre sitt hus. For ca 6mnd siden kunne jeg flytte tilbake.

Snakket med skatteetaten fordi jeg ble litt usikker nå, og fikk beskjed om å sende en skriftlig henvendelse hvor jeg beskriver hvorfor jeg ikke kunne bo der, spesielt med hensyn til omfang av skadene og utbedring. Jeg har egentlig tatt for gitt at dette ikke var noe jeg skulle skatte av, derfor har jeg ikke sendt inn noen henvendelse tidligere.

Tanken er å publisere og få solgt leiligheten ila 2 ukers tid, så jeg er usikker på om jeg rekker å få noen tilbakemelding innen den tid. Jeg er også usikker på om jeg trenger en bekreftelse i forkant av salget eller om jeg kan selge nå og deretter evt få godkjent den brukshindringen. Jeg er ikke nødt til å selge nå, men markedet er bra og alt er klart.

Problemet var fuktinntrenging i grunnmur og gulv, og pga økonomi, reklamasjon og diverse så tok prosessen lenger tid enn det kunne ha tatt

Anonymous poster hash: d4b30...cbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidspunktet du må ha dokumentasjonen klar til er "når Skatteetaten spør om den". Hvis du selger boligen i 2024 så vil du trenge dokumentasjonen til skattemeldingen for 2024, som sendes inn i april 2025. 

Legg merke til at hvis brukshindringen forsvant for seks måneder siden, så må du ta boligen i bruk for å fortsette å opptjene brukstid. Kravet til brukstid er ett av de siste to år, regnet fra dato til dato. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...