Gå til innhold

Diskutere autisme


Anbefalte innlegg

Husker for noen uker siden jeg så en AMA tråd her om autisme.
Så her er en annen siden forrige virker forsvunnet

Gjerne spør meg spørsmål, diskuter med hverandre, og kanskje noen av dere andre er autister også!

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
  • Martelè endret tittelen til Diskutere autisme
Videoannonse
Annonse

Har du erfart unødvendige begrensninger innen skole/jobb?  Og hvordan er det romantiske markedet?

Og hvordan kunne du tenkt deg et bedre system for skole og sertifisering av kompetanse?

Jeg vet jo ikke noe om ditt liv, men du blir vel ikke på en måte overstyrt/"parkert" av NAV? Kunne du tenkt deg egen virksomhet og å være din egen sjef? 

Jeg har selv lurt på om jeg har et "snev" av noe som ligner autisme. Det har gitt meg fordeler i livet. Man blir jo lett dum av å være del av en flokk og går lett glipp av ting🙂  

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (48 minutter siden):

Har du erfart unødvendige begrensninger innen skole/jobb?  Og hvordan er det romantiske markedet?

Og hvordan kunne du tenkt deg et bedre system for skole og sertifisering av kompetanse?

Jeg vet jo ikke noe om ditt liv, men du blir vel ikke på en måte overstyrt/"parkert" av NAV? Kunne du tenkt deg egen virksomhet og å være din egen sjef? 

Jeg har selv lurt på om jeg har et "snev" av noe som ligner autisme. Det har gitt meg fordeler i livet. Man blir jo lett dum av å være del av en flokk og går lett glipp av ting🙂  

Hey!

Jeg har erfart utfordringer i skolen, men ikke unødvendige. Jeg ser det heller som at
verden og skolen, ikke er tilpasset for autister. Men heldigvis fikk jeg hjelp fra forståelsesfulle
lærere som skjønte at skolegangen ikke matchet mine snevre interesser. De var veldig flinke med meg.
Jeg tenker skolen i Norge kunne egnet seg av å få litt kunnskap fra spesialister
og rådgivere som jobber med autister. Spesialistbedriften AS er et godt eksempel.

Jeg har ikke åpnet meg opp for dating og romanse før nå,
og vurderer å begynne ila sommeren. Jeg vet ikke hvor populær jeg blir blant fruene enda haha.

Jeg er foreløbig 100% ufør. Jeg studerer nå musikk på en privatskole,
og har som håp å bli en media komponist som jobber mobilt/hjemmenifra ala freelancer.
Ta meg godt bruk av digital distribuering og internett i dag.
Jeg har tidligere jobbet som videospill designer i en lokal liten bedrift,
og de ferdighetene er i meg fortsatt. Men om jeg kommer til å få brukt dem igjen i en offisiell
kapasitet.....kan ingen si på dette punkt. Jeg vet ikke om jeg hadde egnet meg som sjef/CEO,
men jeg vet fra erfaring at jeg er en eksepsjonell kreativ direktør innen videospillutvikling,
så lenge prosjektet ikke er på en gediger skala

Det er kult at du føler din potensielle autisme har gitt deg fordeler. Kanskje du vil søke for utredning en dag(?) :D 

Lenke til kommentar
On 20.4.2024 at 7:31 AM, Martelè said:

Jeg er foreløbig 100% ufør. Jeg studerer nå musikk på en privatskole,
og har som håp å bli en media komponist som jobber mobilt/hjemmenifra ala freelancer.

Hvordan arter din uførhet seg? Betyr det bare at du ikke får jobb og ikke passer inn i dagens skoleverk? Fysisk funksjonshemmet? Kjører du bil?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 21.4.2024 den 8:00 AM):

Hvordan arter din uførhet seg? Betyr det bare at du ikke får jobb og ikke passer inn i dagens skoleverk?
Fysisk funksjonshemmet? Kjører du bil?

For tiden er jeg mest opptatt av å komme meg på bena igjen etter flere år med spiseforstyrrelse,
som også har vært grunnen til at jeg ikke har jobbet.
Med det sagt, så nekter jeg å arbeide med noe utenfor mine snevre autistiske interessefelt.
Ingen fysiske hemninger nei, og det er jo ikke det autisme er heller haha. Det er nevrologisk

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Martelè said:

For tiden er jeg mest opptatt av å komme meg på bena igjen etter flere år med spiseforstyrrelse,
som også har vært grunnen til at jeg ikke har jobbet.
Med det sagt, så nekter jeg å arbeide med noe utenfor mine snevre autistiske interessefelt.
Ingen fysiske hemninger nei, og det er jo ikke det autisme er heller haha. Det er nevrologisk

Bare av (kanskje missforstått) nysgjerrighet: kjører du bil?

Dette med spiseforstyrrelse kan kanskje komme av utfordringer som følge av "autisme"?

Økonomi (litt brutalt kanskje): Risikerer du å havne i en trygd-/diagnose-felle der du mister økonomisk trygghet dersom du prøver deg i en jobb?  Får du økonomisk støtte av familie? Bor gratis med kost og losji hos foreldre? Dvs din familie tar "NAV-regningen" - og uten å få skattetrekk?

Det hender ikke sjelden (sånn generelt - ikke ta dette personlig) at foreldre/familie avlaster NAV med penger som de har betalt skatt av? For mange omsorg-personer kan dette være et poeng som de kunne ta opp med Skatteetaten. Jeg tipper at dette er lite kjent. Det er totalt i Norge mange foreldre som har store barn som ikke kommer seg ut i arbeidslivet og som heller ikke får trygd.

Ellers lurer jeg på om mange autister kan ha fordel av å trene på å forstå andre sin situasjon. Det er kanskje ikke så mye å hente her, men øvelse kan være et poeng når en ikke lett tar ting rent intuitivt og spontant? Dette kan også virke brutalt, men slikt kan hjelpe? Noen kan tro at slike øvelser er det samme som å forsøke å endre personlighet, men en trenger ikke tenke slik. Jeg mener at en kan godta seg selv og høste fordeler av det selv om en øver seg opp i å meste ting som ikke faller naturlig.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Martelè said:

Med det sagt, så nekter jeg å arbeide med noe utenfor mine snevre autistiske interessefelt.
Ingen fysiske hemninger nei, og det er jo ikke det autisme er heller haha. Det er nevrologisk

Et annet spørsmål: er du god i å tenke visuelt? Rotere på figurer i hodet etc?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (18 minutter siden):

Et annet spørsmål: er du god i å tenke visuelt?

Jeg har vært videospilldesigner, så ja

Jeg velger å ikke svare på de andre spørsmålene da jeg så dem som høyst upassende og påtrengende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...