Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

riktig verktøy til å koble ledninger sammen


Anbefalte innlegg

hvilke verktøy er riktig å fjerne isolasjon på strømledning? da tenker jeg i forbindelse med å få ny kontakt på tilhenger. 

Jeg vurderer å ha kontakten på tilhenger, og en ekstra ledning fra bil til tilhenger når tilhenger benyttelse.

Hvordan vet jeg tykkelsen på ledningen?

Hvordan fjerne den svarte tykke isolasjonen, og de mindre som  regel har ulike farger.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, stamkunde said:

hvilken størrelse har de tynne ledningene med forskjellige farger?

jeg vil gjerne gjøre det raskt og effektivt. Får inntrykk bilde nummer 3, 4 og 5 er bra. 

 

Den siste der er deluxe-versjonen. Der slipper du å tenke. Den klemmer automatisk til rett tykkelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den første der er helautomatisk og veldig enkel.

Den siste du linker til må du selv velge riktig hull. Ikke vanskelig. Bare prøv det som er bittegrann mindre enn selve ledningen du skal avisolere. Tar den ikke av isolasjonen så prøver du ett hakk mindre. Denne er også for å klemme på kabelsko og skjøter.

Begge to vil fungere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Skjøtehylse for permanent tilkobling. Kabelsko hvis det skal kobles fra igjen. F.eks. hvis man regner med reparasjoner eller utskiftning.

Takk. Da må jeg satse på skjøtehylse. 

Men krympetang og dens funksjon med? bør vel bruke krympetang og med de skjøtehulsene som passer til det, og deretter skjøtehylse? Føler det blir ryddigere og koble dem sammen?

Lenke til kommentar

Du bruker en lighter, varmepistol eller mini-gassbrenner. Moderne blyfritt loddetinn har en lei tendens til å få dårlig kontakt og/eller sprekke så jeg vil ikke anbefale de. Spesielt ikke på noe med så mye vibrasjoner og rystelser som på en bil eller tilhenger.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...